یزد؛

مرمت و احیای بناهای تاریخی یزد

نشست مرمت و احیای بناهای تاریخی در چارچوب درس آشنایی با مرمت ابنیه تاریخی در دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ دکتر سعید محمود کلایه (نویسنده کتاب اصول و روش‌های پاک‌سازی بدنه شهری و تاریخی )در این نشست به تشریح مرمت یک عمارت تاریخی پرداخت و گفت: در مرمت بنای تاریخی باید بیش از هر چیز به سازه توجه شود و دوگانگی حفاظت و ایمنی را باید در بنای تاریخی در نظر داشت چرا که در بناهای تاریخی به دلیل منعطف بودن بنا ایمنی به شکلی دیگر و متفاوت با ساختمان‌های غیر منعطف و شکننده امروز تعریف می‌شود. 

سعید محمود کلایه  افزود: تاثیر تابش نور خورشید و آب و هوای هر منطقه می‌تواند بر ملات تاثیر بگذارد بنابراین بناهای تاریخی حتی بیش از ۱۰۰ سال عمر مفید دارند درحالی که بناهای امروزی عمر مفیدشان بیشتر از ۵۰ سال نیست. 

کلایه گفت: باید مداخلات کالبدی در مرمت آثار تاریخی ثبت و ضبط شود تا در سال‌های آینده در صورت خرابی مجدد بتوان آن بنا را مرمت کرد بنابراین لازم است فهرستی از تاسیسات ساختمان و موارد مرمت شده ثبت و نگهداری شوند.

 گفتنی است انجمن علمی تالار دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد در تلاش است یکی از منحصر به فردترین خانه‌های تاریخی شهر یزد به نام خانه مودت را از خطر نابودی نجات داده و در آینده آن را به طور کامل مرمت و احیا کند.

انتهای پیام/ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار