پیشگیری و درمان با طب ورزشی

خطر جدی در کمین مبتلایان به چاقی شکمی

طبق تحقیقات چاقی شکمی خطرات بیشماری از قبیل بروز بیماری های قلبی-عروقی، سرطان و حتی مرگ در پی دارد،زیرا چربی شکمی شاخصی از چربی اطراف اندام های داخلی محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار سایر حوزه های گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، از آنجایی که تجمع چربی در ناحیه شکم (چاقی شکمی) گویای تجمع چربی در اطراف اندام های داخلی از قبیل بافت قلب و شاهرگ آئورت است، باعث شده تا چاقی شکمی سلامت فرد به شدت به خطر بیاندازد، تا جایی که در حال حاضر عوارض آن از خود چاقی بیشتر شده است. تجمع چربی در قسمت شکم ریشه بسیاری از بیماری ها مثل سرطان، قلبی عروقی، کبد چرب، دیابت، افزایش چربی خون و فشار خون بالا و حتی مرگ نیز است.

علاوه بر بیماری های ذکر شده انباشتگی چربی باعث می شود تا اسیدهای چرب آزاد در مسیر خون رها ‌شوند و با توجه به نوع کلسترول پلاک‌هایی ایجاد می‌کنند در طول زمان سبب از بین رفتن حالت کشانی رگ‌ها و پرفشاری خون می‌شود.در نهایت  آزاد شدن  این اسیدهای چرب سبب ابتلا به بیماری‌های کشنده نامرئی  و آسیب‌های جدی به مغز، کلیه و بینایی می‌شود.

عوامل محیطی همانند زندگی شهرنشینی، تغذیه نامناسب، تحرک نداشتن و مصرف برخی داروهای هورمونی مهم ترین عوامل افزایش چاقی شکمی در اکثر جوامع است.

درمان چاقی شکمی

رعایت اصول صحیح در برنامه غذایی روزانه در کنار فعالیت بدنی منظم می تواند در مقابله با افزایش وزن و چاقی بسیار موثر باشد. فعالیت بدنی می تواند ساده ترین آن یعنی پیاده روی باشد و تحقیقات نشان داده که پیاده روی منظم ۷ تا ۱۰ درصد از وزن مبتلایان به چاقی مفرط را کم می کند و چاقی شکمی آن ها قابل کنترل می شود. نکته این جاست که با همین مقدار کاهش وزن، بسیاری از اختلالات متابولیک ناشی از چاقی در افراد چاق کنترل خواهد شد.

در واقع اگر در قسمت میانی بدن خود دارای چربی‌ اضافه هستید پس شما مجبور به اضافه کردن تمرینات هوازی به برنامه  زندگی خود هستید.قبل از انجام هر گونه تمرین ورزشی شما میتوانید از طریق فعالیت‌هایی نظیر دوندگی، پیاده روی و دوچرخه سواری‌ چربی‌‌های اضافه بدن خود را که در ناحیه شکم جمع شده است را بسوزانید.

البته پرداختن به تمرینات هوازی نیز به تنهایی نمی تواند چربی های شکمی را به طور کامل از بین ببرد. .شما باید از یک تغذیه سالم بهره ببرید. پس از این به بعد مصرف غذاهایی نظیر همبرگر، پیتزا و فست فود‌ها را برای خود ممنوع کنید. البته همه ما می دانیم که ایجاد تغییرات در رژیم غذایی یکی‌ از دشوار‌ترین تغییرات در زندگی‌ یک فرد است .این عمل حتی از روزی ۲ ساعت تمرینات سخت در باشگاه نیز سخت تر است اما اگر شما علاوه بر کاهش چربی های شکمی خواهان رسیدن به شکمی فوق‌العاده هستید مجبور به انجام این تغییرات هستید.

در حال حاضر شما اولین قدم در مورد رسیدن به شکمی شش تکه را می دانید و  تمرینات هوازی را  در کنار یک رژیم غذایی سالم شروع کردید. هنگامی که شما شروع به کاهش چربی‌ بدن خود کنید عضلات شکم شما کم کم نمایان خواهند شد.اکنون دیگر می توانید علاوه بر کاهش چربی های شکم خود بدلیل خطراتی که به همراه دارد پا را فراتر نهاده و با گامی محکم  برای حجیم کردن عضلات شکم خود برنامه ریزی کنید.

لازم است بدانید عضلات شکم تنها با انجام یک حرکت نمی‌توانند به درستی‌ تحت تمرین قرار بگیرند.برای حجیم کردن و البته تقویت عضلات شکم به طور صحیح شما باید از حرکات متنوعی در تمرینات خود بهره ببرید.بر اساس اهداف بدن سازی عضلات شکم را میتوانیم به دو بخش بالایی و پایینی تقسیم کنیم.به دلیل اینکه این عضلات در بخش وسیعی از بدن گسترش پیدا کرده‌اند شما تنها با انجام یک حرکت نمیتوانید تمام عضلات آن را تحت فشار قرار دهید.برای بخش بالایی و پایینی عضلات شکم حرکات مختلفی‌ وجود دارد و برای رسیدن به شکمی قابل قبول شما باید از همه این حرکات استفاده کنید.دستیابی به شکمی تفکیک شده کار آسانی‌ نیست ،اما هنگامی که شما مسیر خود را در این راه پیدا کنید دیگر به سختی از آن خارج خواهید شد.پس ادامه دهید!

در اکثر اوقات ابتدا بخش پایینی عضلات شکم را تمرین میدهند و بعد سراغ تمرین دادن عضلات بخش بالایی میروند.برای این کار نیز دلیلی‌ وجود دارد.اگر شما ابتدا بخش بالایی شکم را تمرین دهید عضلات بخش پایینی قویتر خواهند شد و تاثیر تمرینات بخش بالایی شکم را تحت تاثیر قرار میدهد و در نتیجه تمرینات بخش بالایی شکم تاثیر کمتری پیدا خواهند کرد.اما اگر شما ابتدا بخش پایینی شکم خود را تمرین دهید این عضلات هنگام تمرینات بخش بالایی شکم ضعیف تر از قبل خواهند بود و هنگام تمرینات بخش بالایی شکم این عضلات مجبور هستند بیشتر کار را خودشان انجام دهند و اینگونه تاثیر تمرینات بخش بالایی بسیار بیشتر خواهد شد.این موضوع را به یاد داشته باشید و با رعایت آن بسیار آسان‌تر خواهید توانست به اهداف خود برسید.

(طیبه خزاعلی)

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار