ارومیه؛

رونمايي ازکتاب "علی(ع) امام البرره" نوشته آیت الله حاج سید ابوالقاسم خویی (ره) در خوي

کتاب "علی(ع) امام البرره" نوشته آیت الله حاج سید ابوالقاسم خویی (ره) در خوی رونمایی شد

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ؛ مراسم رونمایی کتاب علی(ع) امام البرره نوشته آخرین تألیف آیت‌الله العظمی حاج سید ابوالقاسم خویی (ره) و به ترجمه دکتر محمد باقر محسنی، به همت خانه دانش و فرهنگ زریاب خوی وبا حضورجمعی از فرهیختگان شهرستان خوی که در سالن آمفی‌تئاتر هلال احمر این شهربرگزارشد.

حجت الاسلام شکوری در آئين اين مراسم بابيان اينکه قصیده علی امام البرره آخرین تألیف حضرت آیه الله العظمی خويی می باشد که یکی دو سال قبل از رحلتشان در 900 بیت در وصف امیرمؤمنان(ع) سروده اند.

وي با اشاره به قصیده علی امام البرره آیت الله العظمی خویی اظهار داشت :این قصیده بر وزن رجز سروده شده که نمونه بسیار مشهور آن الفیه ابن مالک می باشد .

امام جمعه خوي بابيان اينکه166 بیت از این قصیده به بیان فضایل امیرمؤمنان(ع) پرداخته که هر بند ان برداشته شده از مفاد آیات و روایات مربوط به فضایل امیرمؤمنان(ع) می باشد.

وی درادامه اشاره به خاندان هاي آيت الله خوي کردو افزود: خاندان حضرت آیت الله العظمی خویی از جمله خاندان های علمی و اصیل شهرستان خوی بوده و از سادات امام زاده سید تاج الدین خوی می باشند .

حجت الاسلام شکوری بابيان اينکه، آن بزرگوار در شب 15 رجب سال 1317 ق در این شهرستان دیده بر جهان گشود و در دامن پدرشان حضرت آیت الله سید علی اکبر خویی که از علمای برجسته این شهرستان بود پرورش یافت و در سال 1330 در سن 13 سالگی به شهر مقدس هجرت کرد و سال‌های سال به تربیت شاگردانی همچون آیات امام موسی صدر، میرزا جواد تبریزی، شیخ محمد تقی جعفری، سید علی سیستانی و محمد تقی بهجت پرداختند.

وی اظهارداشت: یکی از توفیقات مهم حضرت آیت الله خویی وجود شخصیت ها و فقهای برجسته حوزه علمیه نجف در آن عصر بود از قبیل حضرات آیات شريعت اصفهانى،ميرزاى نائينى،آقا ضياء عراقى،غروى اصفهانى ،ميرزا على آقا شيرازى ،شيخ محمد جواد بلاغى ،ميرزا على آقا قاضى که آن بزرگوار سالیان متمادی در رشته های مختلف علوم شاگرد این بزرگواران بود .

حجت الاسلام شکوری ادامه دادحضرت آیت العظمی خویی در طول حیات پربار خویش حدود 70 سال به تدریس دروس سطح و خارج اشتغال داشته و قریب 50 سال هم برجسته ترین و پربارترین محفل حوزه نجف را دارا بود و هزاران نفر از علما و فضلای کشورهای مختلف اسلامی از قبیل ایران،هند،افغانستان ،پاکستان ،عراق ،حجاز ،لبنان و کشورهای حاشیه خلیج فارس را در دامن خود پرورش داد و صدها فقیه و دانشمند و دین شناس تحویل جامعه اسلامی داد.

مسئول مدارس علمیه خوی افزود :حضرت آیت الله خويي در کنار تدریس به تألیف نیز پرداختند و در علوم تفسیر ،کلام ،فقه ،اصول و رجال به تألیف پرداخت بطوریکه متجاوز از 34 عنوان کتاب تألیف فرمودند و متجاوز از 20 عنوان تقریرات شاگردان ایشان می باشد .

لازم به ذکراست که در این مراسم محمدباقر محسنی مترجم این کتاب به توضیح درباره کتاب علی(ع) امام البرره پرداخت.

انتهای پیام/ب
برچسب ها: خوی ، رونمایی ، کتاب ، ارومیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.