چشم‌زخم مبنای علمی دارد؟

نصب مهره‌های آبی‌رنگ (نظر قربانی) روی لباس کودکان، بر در و دیوار منزل یا ماشین و... همچنان در نزد بسیاری از شهروندان از اعتبار قابل توجهی برخوردار است.

 به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،هر یک از این باورها شاید به ظاهر جزو کارها و دلخوشی‌ها در بین برخی مادربزرگ‌ها و افراد کم‌سواد و بیسواد جامعه محسوب شود، اما هنوز هم در بین اقشار مختلف جامعه در سطوح مختلف اجتماعی و فرهنگی اعتقاد به چشم‌زخم وجود دارد. در بین رسم‌های متداول برای رفع اثرات چشم شور از دود کردن اسفند، گفتن عبارت‌های مختلف، قربانی کردن و... استفاده می‌شود. فرد شور چشم در بسیاری از فرهنگ‌‌ها می‌تواند عامل بدشانسی یا صدمه‌زدن به دیگرانی که مورد نفرت یا دشمنی او هستند، شود.
 
اعتقاد به چشم‌زخم از قدیم‌الایام نه تنها در ایران بلکه در فرهنگ‌‌های مختلف و از زمان‌های دور حتی در یونان باستان وجود داشته است. معمولا برای دفع آن از حرز، ورد و مانند آن استفاده می‌شده است. این در حالی است که باور به چشم‌زخم از سوی بسیاری از متخصصان و کارشناسان روانشناسی، مردم‌شناسی، جامعه‌شناسی و دیگر کارشناسان هیچ پایه و اساس بیرونی ندارد، اما این امر باز هم در بین برخی افراد جامعه ما وجود دارد. در بین اغلب افراد جامعه مساله چشم‌زخم چنان دچار خرافات شده است که حتی بر ارتباطاتشان با دیگران نیز تاثیرگذار است. این در شرایطی است که همه عالم دارای انرژی‌های مثبت و منفی است و به عبارتی این انرژی‌ها در عالم در جریان هستند.
 
زن میانسال به دلیل جایگاه شغلی همسر و فرزندانش همیشه خود و خانواده‌اش را در معرض چشم‌زخم می‌داند. او که اطرافیان را نظر تنگ و حسود نسبت به زندگی خود می‌پندارد روزانه سه نوبت اسفند دود می‌کند. این زن به «آرمان» می‌گوید: برای رفع انرژی‌های منفی دیگران نسبت به زندگی‌ام با یک فرد رمال در ارتباط هستم و هر از چند گاهی از او برای دفع این انرژی‌های منفی کمک می‌گیرم. این زن میانسال درباره تجویزهای رمال برای دفع شر چشم‌زخم می‌گوید: به قول معروف هر قدر پول بدهید به همان اندازه هم آش می‌خورید، دعای چشم‌زخم با قیمت‌های متفاوت عرضه می‌شود. برای دفع چشم‌زخم وردهای متعددی وجود دارد که نرخ قیمت آن از ۱۰ هزار تومان تا ۲۰۰ هزار تومان در نوسان است.
 
برای مثال اگر فردی ماشین پراید خریده است از او۳۰هزار تومان برای رفع چشم ‌زخم اخذ می‌شود، اما هر قدر که مدل ماشین‌ها، جایگاه اجتماعی و قدرت اقتصادی افراد افزایش یابد به نسبت قیمت رفع چشم‌زخم مرد رمال نیز افزایش می‌یابد. او ادامه می‌دهد: باید برای چشم‌زخم قوی هم هزینه کلان پرداخت کرد و هم جادو را در باغچه خانه دفن کرد تا بتوان به شکل اساسی خطرات چشم‌زخم در زندگی را کاهش داد. این زن که اطرافیانش را هم برای حل مشکلشان به رمال معرفی می‌کند، می‌افزاید: جادو و چشم‌زخم یک مساله ثابت شده است اما همگان به این امر باور ندارند. او با بیان اینکه مشکلات موجود در جامعه ما به دلیل کاهش باور به این امور است، تاکید می‌کند: در صورت بروز هرگونه مشکل و معضل در زندگی می‌توان با استفاده از این راهکارها به حل مشکلات پرداخت.
 
کنترل انرژی در دستان ماست نه چشم دیگران
 
راحله باور به چشم‌زخم را یکی از باورهای متداول در بین برخی جوامع می‌داند و می‌گوید: نباید این امر را مختص به مردم کشورمان تلقی کرد، بلکه در دیگر جوامع نیز اعتقاد به چشم‌زخم و انرژی‌های منفی ناشی از آن همچنان مشاهده می‌شود و باور به این مساله ربطی به پیشرفت علم و تکنولوژی در جهان ندارد. به گفته او برای مثال در کشور ترکیه در اغلب خانه‌ها نظرقربانی‌های فراوان در اشکال گوناگون مشاهده می‌شود، این امر نشان‌دهنده باور افراد این سرزمین به چشم‌زخم است. برای مثال در این کشور نوزاد را تا پنج سالگی حدالامکان در ملأ عام نمی‌آورند یا از اینکه شخص دیگر فرزندشان را ببیند ابا دارند، چون معتقدند انرژی‌های منفی و نظر‌های تنگ در کمین فرزندشان است.
 
این زن جوان می‌افزاید: برای مثال شاید همگان کشور انگلیس را توسعه‌یافته و جزو کشورهای شاخص در امر پیشرفت تکنولوژی بدانند، اما باید دانست که ریشه کلمه بزنم به تخته برای دوری از گزند و آسیب‌های ناشی از چشم‌زخم نیز با عنوان touch wood از این کشور به دیگر کشورها منتقل شده است. او چشم را یکی از شبکه‌های ارتباطی افراد با یکدیگر می‌داند و تاکید می‌‌‌کند: بنابراین افراد می‌توانند از این طریق انرژی خود را به دیگران انتقال دهند.اینکه چقدر انرژی‌هایی را در خود ایجاد و پرورش دهیم دست خودمان است. همچنین خودمان اجازه می‌دهیم انرژی‌های خوب یا بد وارد روح و بدنمان شود. ممکن است با مشاهده فردی دچار سردرد، از دست رفتن تعادل و بیماری‌های گوناگون شویم و این آسیب بسته به بدن فرد مقابل می‌تواند متفاوت باشد.
 
راحله می‌گوید: در کنار باورهای کهن آمیخته به خرافات درباره چشم‌زخم علاوه بر گفته‌ها راهکارهای نوین دیگری هم در گوشه و کنار به چشم می‌خورد که از بین آنها می‌توان به مدیتیشن یا درون پویی و مثبت‌اندیشی اشاره کرد. شاید کشیدن نفس عمیق و گوش دادن به موسیقی آرام را که این روزها با نام مدیتیشن سر زبان‌ها افتاده افراد به یکدیگر توصیه کنند و شاید بتوان به این ترتیب از شدت تنش‌ها و انرژی‌های منفی کاست. شاید با این تفاسیر بتوان گفت زمانی که کلام قاصر می‌شود چشم‌ها هم حرف می‌زنند و انرژی را منتقل می‌کنند. البته هرچند که گاهی افراد منتقل‌کننده این انرژی‌ها خودشان نمی‌دانند که این انرژی‌های منفی را منتقل می‌کنند.

هیچ منبع علمی چشم‌زخم را تایید نکرده است


 یک روانشناس درباره باور به چشم‌زخم و صحت و سقم این قضیه از دیدگاه علمی به «آرمان» می‌گوید: باور به چشم‌زخم و اینکه در یک جمع یک نفر چشمش شور است، هنوز هم بر اساس باور به فرهنگ قدیم در بین افراد وجود دارد. امیرهوشنگ مهریار می‌افزاید: در مراکز علمی و آکادمی بر اساس تحقیقات انجام شده به هیچ عنوان چشم‌زخم به رسمیت شمرده نمی‌شود. به طورکلی این امر غیرعلمی است و روانشناسان و پزشکان نیز اعتقادی به این قضیه ندارند. به گفته او توجه مردم به چشم‌زخم دلیلی بر صحت و سقم این قضیه نیست. در طول تاریخ مردم جوامع بر عوامل گوناگونی معتقد بوده و هستند، اما هنوز درستی این قضیه به اثبات نرسیده است. این روانشناس درباره وجود انرژی در بین برخی افراد و انتقال آن به دیگران می‌گوید:‌ در اصل این امور ریشه در خرافات دارد، اما مطالعه این امر صرفا از بعد روانشناسی از این بخش ارزشمند است که بتوان تاثیر باورهای نادرست قدیمی روی رفتار و روابط اجتماعی را مورد بررسی قرار داد.
 
به گفته او معمولا در بین گروه‌های عدیده محدودی با عنوان افراد چشم شور شناسایی می‌شوند و در موقعیت‌های مختلف سعی در دوری از آنها می‌شود یا به اشکال مختلف چشم‌زخمی آنها کنترل می‌شود. این امر برای افراد می‌تواند مضراتی همچون هراس از جامعه را به همراه داشته باشد. برای مثال در گذشته افراد معروف به چشم شور در بین گروه‌ها همیشه مورد اتهام و برخوردهای توهین‌آمیز قرار می‌گرفتند و دیگران نیز با به آتش کشیدن مقداری از پارچه لباس‌شان سعی در خنثی کردن تاثیر چشم زخم بودند.این امر با توهم به این قضیه که با به آتش کشیدن مقداری از لباس فرد تاثیر چشم‌زخم نیز از بین می‌رود انجام می‌شد.
 
مهریار می‌گوید: باور به چشم‌زخم می‌تواند برای گروه‌های خاص نتایج نامطلوبی به همراه داشته باشد، آن هم به این دلیل که این افراد به جای یافتن علت واقعی بیماری و دیگر مشکلات از حل مساله عاجز می‌مانند. بنابراین از لحاظ علمی هیچ اعتقادی به چشم‌زخم وجود ندارد و باید هر فرد تحصیلکرده با این باور مبارزه کند و اجازه بروز دیگر مشکلات ناشی از این باور غلط را ندهد. او درباره وجود انرژی در بین برخی افراد می‌گوید: انرژی‌ها بیشتر در ذهن افراد وجود دارد. برای مثال در مراودات روزمره با مواجه شدن با فردی با چهره‌ای عبوس خواهید گفت که آن فرد انرژی منفی دارد؛ پس با این تفاسیر هر یک از برداشت‌ها به تجربه و نگرش افراد در ارتباط با دیگران مربوط می‌شود و پایه علمی ندارد.

منبع:روزنامه آرمان
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۱۷ تير ۱۴۰۲
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۱۱:۲۱ ۱۷ تير ۱۴۰۲
من تا امروز دقیقا فکر میکردم چشم نظر یه چیزی خرافه ای هست و به علم ربطی نداره اما امروز متوجه شدم که تا حدی با علم کوانتوم فیزیک قابل توجیح هست
پس لطفا هر چیزی رو با قطعیت رد نکنید
Iran (Islamic Republic of)
میترا
۰۰:۵۶ ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
من قبلا به چشم زخم اعتقادی نداشتم چون انقد انرژیم بالا بود که هیچ انرژی منفی رو که همون چشم زخمه نمیگرفتم ولی ازموقعی که انرژیم پایین اومده سریع چشم زخم و انرژی منفی وارد زندگیم میشه و اتفاقات بد پیش میاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۵ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
سلام دوستان، من ی کاری کردم ک هیچ کس نمیتونه ب من چشم زخم بزنه....
من ب قدرت خدا ایمان آوردم و یقین کامل دارم ک تا خدا نخاد هیچ کس نمیتونه بمن آسیب بزنه، وباز مطمئن هستم وایمان کامل دارم ک خدا هم هیچوقت قصد نداره بمن آسیب بزنه، پس چشم زخم ی خرافات بزرگه، وساخته ملاهای زبل قدیم هست برای سر کیسه کردن مردمان ساده(نوشتن دعاو طلسم)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۸ ۲۵ فروردين ۱۴۰۱
چرا در علم ماده که همان فیزیک است بدنبال اثبات چشم زخم که یک موضوع متافیزیک است میگردید این مثل آن است که از یک راننده تاکسی درموردامواج دریا بپرسید یا در می فروشی دنبال طلا بگردی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۹ ۲۶ تير ۱۴۰۰
چشم زخم حتما وجود دارد وتقریبا مثل اشعه لیزر عمل میکنه مگر مردم قدیم متوانستند مثلا وجود موبایل را باور کنند پس علم هنوز نیاز به پیشرفت بیشتری دارد تا اثر چشم زخم را ثابت کند وان مهره ها ویا هرچیز دیگر فقط برای انحراف نظر فرد چشم شور است نه اینکه بطور مستقیم اثر چشم زخم را درمان کند پش از چشم زخم واقعا بتر سیدوکتمان نکنید
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۳:۱۴ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
من اعتقادی ندارم ب چشم زخم چون با عقل جور در نمیاد ک نیروهای منفی وجود داشته باشه .ما هم هر اتفاقی ب طور ناگهان اتفاق بیوفته میگیم چشم زخمه .
Iran (Islamic Republic of)
مولوی پردل از باخرز
۱۸:۵۶ ۰۳ بهمن ۱۳۹۹
سلام دوستان وقتی چشم زخم را قرآن تایید کرده نیازی به تایید علمی نیست چون هنوز علم قادر به کشف خیلی چیزا نیست
Iran (Islamic Republic of)
M
۱۵:۴۳ ۱۹ مهر ۱۳۹۹
سلام...من به شخصه این رو باور دارم...و با فردی بودم که اگه واقعا از کسی با آب و تاب تعریف میکرد برایرطرف یا وسیله اش
اتفاقاتی می افتاد...
من به شخصه واقعا باور دارم.
بعضی چیزها واقعا حقیقت دارند
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۱:۵۱ ۰۸ مرداد ۱۳۹۸
با سلام هنوز خیلی مونده تا واقعیات جهان رو درک کنیم اگر اینهایی که به راحتی چشم زخم ویا هر عامل دیگری از این دست رو رد میکنن فقط دو سه خط قرآن خوانده بودند اینگونه نظر نمیدادند.آیه و ان یکاد جواب همه چیز رو داده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۷ ۲۰ آذر ۱۳۹۷
سلام من نیز دو دلم آیا چشم زخم حقیقت داره یانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۷ ۲۰ آذر ۱۳۹۷
سلام من نیز دو دلم آیا چشم زخم حقیقت داره یانه
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۲:۴۱ ۲۸ تير ۱۳۹۷
سلام دیروز یکی از همشهریام نشست توماشین گفت عجب ضبظی داریا منظورم پخش ماشینه .اقا پخشی که یه ساله داشت مث ساعت کار میکرد امروز سوخت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۶ ۲۳ تير ۱۳۹۷
امان از چشم زخم
Iran (Islamic Republic of)
Atish
۲۲:۰۹ ۰۹ تير ۱۳۹۷
چشم زخم در قرآن ذکر شده و به نظر من کلام خدا بالاتر از هر علمی هستش و اگر علم هنوز نتونسته ثابتش کنه دلیل بر عدم صحت چشم زخم نیست
کما اینکه بسیاری از مردم همه چیز رو به چشم زخم ربط میدن،این رو من قبول ندارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۶ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
سلام
من تا امروز دقیقا فکر میکردم چشم نظر یه چیزی خرافه ای هست و به علم ربطی نداره
اما امروز متوجه شدم که تا حدی با علم کوانتوم فیزیک قابل توجیح هست
پس لطفا هر چیزی رو با قطعیت رد نکنید

ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۳ ۱۶ آذر ۱۳۹۵
آخه دانشمند عزیز تمامی اتفاقات را نمی توان با علم طبیعی توجیه کرد و هر اتفاقی را که نتوان با این علم طبیعی توجیه کرد را نباید رد کرد.
شما که علم ضعیفی در اختیار دارید لطفا به ماوراء طبیعه دست اندازی نکنید و نظر ندید
آخرین اخبار