گیلان؛

ایلجار، راهکاری برای صرفه جویی در آب کشاورزی

رسم دیرینه ایلجار سالانه موجب صرفه جویی در مصرف250 تا 300 میلیون متر مکعب آب کشاورزی می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از گیلان؛ این رسم شالیکاران به صورت گروهی و یاوری نهرها و کانال های کشاورزی را لایروبی می کنند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه گیلان 3 هزار و 900 کیلومتر نهر و کانال کشاورزی دارد، گفت: سنت ایلجار اگر چه به ظاهر ساده است اما در عمل کار بزرگی است و از آنجا که برنج به آب برنج نیاز دارد تاثیرش در طول دوره کشت و کار این محصول نمایان می شود.
حبیب جهانساز افزود: کشاورزان با لایروبی نهرها و کانال های کشاورزی علاوه بر  صرفه جویی حدود 20 درصدی آب در فصل کشاورزی می توانند بین 10 تا 15 روز آب بیشتری را در مزارع خود نگه دارند.
سرپرست شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان نیز ضمن استقبال از حرکت خودجوش شالیکاران گیلانی برای لایروبی نهرها و کانال های کشاورزی گفت: کشاورزان با سنت سنت قدیمی ایلجار موجب صرفه جویی250 تا 300 میلیون متر مکعبی آب کشاورزی می شوند.
مجید نیکخوی با اشاره به اینکه شرکت آب منطقه ای برای لایروبی هر یک کیلومتر نهر و کانال کشاورزی10 تا 20 میلیون ریال هزینه می کند، افزود: همت شالیکارن برای لایروبی انهار و کانال های کشاورزی موجب صرفه جویی 5 میلیارد ریالی در هزینه ها می شود.
آب 180هزار از 238هزار هکتارشاليزارهای گیلان از سد سفيدرود تأمین می شود.
آب بقیه شالیزارها از رودخانه ها و چاه ها تأمين می شود.

انتهای پیام/ع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.