فوربز: چین یا عربستان؛ کدامیک برای آمریکا سودآورترند؟

وبسایت فوربز در مطلبی به منافع مالی فراوان کشورهای چین و عربستان سعودی برای آمریکا پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وبسایت فوربز در گزارشی نوشت:  چین یکی از شرکای تجاری مهم آمریکاست؛ اما این کشور همچنین یکی از علل بزرگ کسری تجاری آمریکا محسوب می شود (اگر واردات بیشتر از صادرات باشد، این مقدار منفی با نام کسری تجاری یا شکاف تجاری شناخته می شود). آمریکا از کشورهای چین و عربستان سعودی سود زیادی می برد. عربستان با دلارهای نفتی و چین با تجارتهای عظیمش برای آمریکا منافع زیادی دارند. این درحالیست که آمریکا در معاملاتش با چین با کسری تجاری مواجه است؛ زیرا بیشتر شرکت های آمریکایی مستقر در چین ترجیح می دهند لوازم خانگی و دیگر تجهیزات خود را به جای آمریکا در چین تولید کنند. 

به نوشته فوربز، زمانی که چین را با عربستان سعودی مقایسه می کنیم، چین برای آمریکا بسیار سودآور تر بوده است. چین در حوزه تجارت برای آمریکا مفید بوده است، درحالی که عربستان تنها برای شرکت های دفاعی از جمله شرکت هواگردسازی "سیکورسکی" و شرکت تجهیزات نظامی "یتیون" سودآور بوده است.

در ماه های ژانویه و فوریه، چین 16.2 میلیارد دلار از کالاهای آمریکا را خریداری کرد؛ این درحالیست که عربستان سعودی در همان زمان تنها 3.1 میلیارد دلار از کالاهای این کشور را خریداری کرد. در سال 2015، آمریکا 116.1 میلیارد دلار کالا به چین صادر کرد؛ اما صادرات آمریکا به عربستان سعودی تنها 19.7 میلیارد دلار بود.

در ادامه این گزارش آمده است: چین جمعیت زیادی دارد. در واقع جمعیت 1.3 میلیارد نفری چین هریک 85 دلار از کالاهای ساخته شده آمریکایی را وارد می کند. این درحالیست که عربستان سعودی به ازای هر نفر 684 دلار وارد می کند.

اما شکاف تجاری ایجاد شده میان این دو کشور جالب توجه است. آمریکا در سال 2015 به لطف نفت شیل تنها 2.3 میلیارد دلار کسری تجاری با عربستان سعودی داشت. متوسط این کسری از سال 2005 بین 20 تا 30 میلیارد دلار بوده است.

این درحالیست که شکاف تجاری آمریکا با چین همچنان در حال افزایش است. سال گذشته، آمریکا با کسری 364.7 میلیارد دلاری، رکورد سال 2014 را شکست.

به نوشته فوربز، عربستان سعودی در نظر دارد 5 درصد از سهام شرکت نفتی آرامکو را عرضه کند. دولت اعلام کرده است از این پول برای سرمایه گذاری در شرکت های خارجی و نوسازی اقتصاد خود استفاده خواهد کرد. این پول همچنین می تواند منافع تجاری آمریکا در عربستان سعودی را تقویت کند.

5 محصول برتری که چین و عربستان سعودی از آمریکا می خرند:

چین:
هواپیمای غیرنظامی و قطعات هواپیما: 15.4 میلیارد دلار

سویا: 10.5 میلیارد دلار

خودروهای شخصی نو و دست دوم: 9.1 میلیارد دلار

اجسام نیمه رسانا: 5.9 میلیارد دلار

ماشین آلات صنعتی: 4.5 میلیارد دلار

عربستان سعودی:

خودروهای شخصی نو و دست دوم: 3.8 میلیارد دلار

هواپیماهای غیرنظامی و قطعات هواپیما: 2.1 میلیارد دلار

موتورهای صنعتی: 1.3 میلیارد دلار

قطعات نظامی: 792 میلیون دلار

هواپیماهای نظامی: 637 میلیون دلار

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار