پیش‌بینی ابتلا به زوال عقل از روی شیوه راه رفتن

دانشمندان می‌گویند شیوه راه رفتن انسان یکی از نشانه‌هایی است که از روی آن می‌توان برخی جنبه‌های سلامت فرد، ‌از جمله میزان اضطراب یا احتمال ابتلا به زوال عقل را پیش‌بینی کرد.

پیش‌بینی ابتلا به زوال عقل از روی شیوه راه رفتنبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  زبان بدن اسرار فراوانی چه در زمینه سلامت ذهن و روان و چه در زمینه سلامت جسمانی در خودش دارد.

به همین جهت است که بسیاری از پژوهشگران روز به روز بیشتر و بیشتر مجذوب واکاوی و کشف جنبه‌های گوناگون آن می‌شوند.

 پژوهش‌هایی که اخیرا منتشر شده نشان می‌دهد شیوه راه رفتن افراد می‌تواند نشانه خوبی برای تشخیص میزان اضطراب فرد و نیز احتمال ابتلای او به بیماری‌های زوال عقل باشد.
 
اضطراب در انحراف به چپ
 
پژوهشگران دانشگاه کنت، در ایالت اوهایو آمریکا، اخیرا مطالعه‌ای را در نشریه «قوای‌شناختی» ‌ منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد مقادیر بالای اضطراب می‌تواند شیوه راه رفتن افراد مبتلا را تغییر دهد.

این پژوهشگران از شرکت‌کنندگان در این پژوهش خواستند پرسشنامه‌ای را پر کنند و بر اساس آن میزان اضطراب هر یک از آن‌ها را برآورد کردند. سپس چشمان این شرکت‌کنندگان را بستند و از آن‌ها خواستند که روی خطی مستقیم به سمت مقصدی که آن را از پیش دیده بودند و جایش را می‌دانستند راه بروند.

در پایان این آزمایش، پژوهشگران دریافتند افرادی که مضطرب‌ترند اغلب بیشتر از افرادی که کمتر اضطراب دارند در مسیرشان به سمت چپ منحرف می‌شوند. به باور این دانشمندان میزان فعالیت نیم‌کره راست مغز، که در افزایش اضطراب نقش دارد، مسئول این انحراف به چپ است.
 
زوال عقل در قدم‌های آهسته
 
مطابق مطالعه‌ای که اخیرا در نشریه «نورولوژی» ‌ منتشر شده، صرفا آزمایش سرعت راه رفتن فرد می‌توان به تشخیص مراحل ابتدایی زوال عقل کمک کند.

پژوهشگران دانشکده پزشکی آلبرت اینشتین در نیویورک سندروم جدیدی را شناسایی کرده‌اند که به MCR موسوم است و مهم‌ترین نشانه‌هایش را می‌توان سرعت کم راه رفتن و شکایات مبتلایان از کاهش قوای‌شناختی، مثلا قدرت حافظه، دانست.

 این مطالعه ۲۶ هزار و ۸۰۲ فرد بزرگسال را که بیش از ۶۰ سال داشتند مورد بررسی قرار داده و دریافته که ۱۰ درصد این جمعیت به سندروم MCR مبتلا هستند.

در مرحله بعد، پژوهشگران به بررسی طولانی‌مدت این افراد مبتلا و نیز افرادی که از این نظر سالم بودند پرداختند و طی ۱۲ سال وضعیت قوای‌شناختی این افراد را زیر نظر گرفتند.

در ‌‌نهایت معلوم شد شرکت‌کنندگانی که در مرحله نخست این مطالعه مبتلا به MCR تشخیص داده شده بودند دو برابر بیش از شرکت‌کنندگانی که سالم به نظر می‌رسیدند به بیماری‌های زوال عقل مبتلا شده بودند.

منبع:سلامت‌آنلاین

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.