رئیس سازمان حج و زیارت گفت: تفاهم نامه تحکمی عربستان را امضاء نکردیم و قرار شد، عربستان نظر قطعی خود را تا پایان هفته اعلام کند.

مذاکرات امسال متاثر از اتفاقات و قطع رابطه سیاسی بود
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت در نشست خبری که امروز (دوشنبه) در خصوص آخرین تصمیم گیری های حج تمتع برگزار شد، اظهار داشت: فضای مذاکرات امسال متأثر از سه موضوع اصلی بود که موضوع اول بحث حوادث سال گذشته از جمله حادثه فرودگاه جده، سقوط جرثقیل و فاجعه منا ،موضوع دوم قطع رابطه سیاسی و موضوع سوم تأخیر سه ماهه برگزاری جلسه امضای تفاهم نامه بوده است.

وی افزود :عربستان نظر قطعی خود را در خصوص صدور روادید حجاج ایرانی تا پایان هفته اعلام می کند و پس از آن روادید هیئت ایرانی مجدداً صادر می شود تا مذاکرات بعدی انجام شود.

اوحدی ادامه داد: عربستان از ما خواست تا تفاهم نامه ای که بر اساس آن در خصوص بقیه موارد مطرح شده توافق حاصل شده بود را امضا کنیم اما اعلام کردیم وضعیت صدور روادید باید یکی از بندهای تفاهم نامه باشد و به همین دلیل از امضاء آن خوددار کردیم ، امروز نیز طی تماس تلفنی به وزارت حج عربستان اعلام شد، هیئت ایرانی آماده مذاکرات است و منتظر تصمیم گیری سعودی ها هستیم.

رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: کاملا امیدوار به برگزاری حج هستیم اما آنچه در خصوص روند مذاکرات می بینیم مانند مذاکرات سال 91 است که هیئت ایرانی بازگشت و دوباره مذاکرات از سر گرفته شد.

وی افزود: سه فراخوان برای ثبت نام تمتع داشتیم که تا کنون 17هزار تن ثبت نام کرده اند و فراخوان سوم را زمانی اعلام می کنیم که وضعیت صدور روادید مشخص شود.

اوحدی تأکید کرد: ظرفیت اعزام امسال 64هزار تن است اما بر اساس آنچه اعلام شده سال آینده سهمیه ما به  78هزار تن افزایش می یابد.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه تعلل در صدور حکم 2 مأمور سعودی باعث ایجاد شبهه شده است، تصریح کرد: این موضوع را با شفافیت بیان کردیم و وزیر حج عربستان به صراحت گفت من هم تعجب می کنم که چرا هنوز حکم دادگاه اعلام نشده است و مقرر شد خود وزیر این ماجرا را پیگیری کند.

وی با اشاره به اینکه فضای مذاکرات سرد بود، تصریح کرد: از آنجا که روابط سیاسی ما قطع شده این موضوع طبیعی است اما مسئله اینجاست تفاهم نامه ای که امسال در خصوص تمتع از سوی سعودی ها تنظیم شده بود، تحکمی بود چرا که به زعم ما یک طرفه بود و از این رو از نظر ما این تفاهم نامه قابل پذیرش نبود و باید ملاحظات ما نیز حفظ شود.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: بر اساس جدول زمانبدی  15 مرداد اعزام های تمتع شروع می شود ضمن اینکه همه مراجع عظام بر اقامه شرعی احکام مردم تأکید دارند.

اوحدی همچنین از پیشنهاد ترکیه به عربستان در خصوص صدور روادید حجاج ایرانی در دبی سخن گفت و تأکید کرد: این پیشنهاد از طرف ترکیه بوده و به هیچ عنوان از طرف بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت چنین مسئله ای مطرح نشده است.

رئیس سازمان حج و زیارت در تشریح روند مذاکرات گفت: همه ساله بر اساس تقویم وزارت حج عربستان در نیمه اول ربیع‌الثانی جلسه نشست تفاهم نامه مرسومی برای حج برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: برهمین اساس برای حج 95 نیز وزیر حج عربستان دعوت نامه رسمی را اوایل ماه ربیع‌الاول مطابق با آذر ماه ارسال کرد و تاریخ این جلسه هفتم ربیع‌الثانی تعیین شد تا هیئت ایرانی برای انجام مذاکرات راهی عربستان شود ما نیز اسامی هیئت را طی یک نامه رسمی ارسال و آمادگی خود را برای تاریخ 28 دی اعلام کردیم.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه در برخی سال‌ها مذاکرات با مشکل مواجه شده است، بیان کرد: مذاکرات اولیه در سال 91 به نتیجه نرسید و هیئت اعزامی به کشور بازگشت تا اینکه با توافق طرفین تفاهم‌نامه به امضا رسید.

اوحدی یادآور شد: 4 روز، قبل از قطع رابطه سیاسی، وزارت حج عربستان طی یک نامه رسمی از ما درخواست کرد مذاکرات را 2 ماه به تأخیر بیاندازیم و بر همین اساس 19 اسفند به عنوان تاریخ بعدی انتخاب شد.

وی ادامه داد: با توجه به قطع رابطه سیاسی در تاریخ 10 اسفند نامه‌ای به وزیر حج عربستان نوشتیم و از وی درخواست کردیم اعلام کند ویزای هیئت ایرانی در کجا صادر می‌شود؟ که براساس اعلام آنان قرار شد روادید در دبی صادر شود اما متوجه شدیم به دلیل عدم هماهنگی بین  وزارت خارجه و وزارت حج عربستان صدور روادید انجام نشده‌ است. لذا همه این مسائل را در قالب نامه‌ای به وزیر حج عربستان اعلام کردیم و بعد از 35 روز تأخیر تاریخ قطعی مذاکرات 26 فروردین در دفتر وزیر حج تعیین شد.

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: از این رو هیئت 5 نفره ایرانی روز پنجشنبه 26 فروردین ماه راهی عربستان شد.

اوحدی با بیان اینکه در این مذاکرات طرف سعودی قوانین و مقررات حج 95 را اعلام کردند، گفت: بعد از فاجعه منا کارهای زیادی در حوزه امنیت زائران انجام شده است و ما نیز 20 پیشنهادی را که در کارگروه‌های بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت جمع‌‌بندی کرده‌ بودیم را به وزیر حج عربستان اعلام کردیم.

وی با بیان اینکه محور اصلی صحبت و دغدغه ما حصول اطمینان از امنیت زائران بود، گفت: یکی از دغدغه‌های دیگر ما عزت، حرمت و کرامت زائران است و از آنجا که امسال روابط سیاسی ما با عربستان بد شده زائران ایران از خدمات کنسولی محروم هستند. از این رو یکی از درخواست‌های ما ارائه خدمات کنسولی به حجاج بود.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: پس از اطمینان از حصول امنیت زائران، بحث را به مباحث اجرایی کشاندیم و از آنان خواستیم تا به طور شفاف اعلام کنند برای وضعیت پروازی حجاج ایرانی چه برنامه‌ای دارند همچنین صدور روادید زائران نیز موضوع دیگری بود که از آنان پرسیدیم روند اجرایی آن به چه شکل خواهد بود.

اوحدی از ویزای الکترونیک نیز سخن گفت و تأکید کرد: صدور روادید الکترونیک حج تمتع پیچیدگی‌های زیادی دارد و اگر مشخص نشود مکانیزم صدور آن چیست این کار سنگین خواهد بود.

وی یادآور شد: قبل از سفر به عربستان جلسات متعددی با وزارت خارجه تشکیل شد و آنان اعلام کردند که آمادگی کامل برای ایجاد تمهیدات لازم برای صدور روادید در کشور خودمان را دارند.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: یکی از نکات مهم این بود که وزیر حج عربستان بعد از صحبت‌های ما در خصوص موضوع تأمین امنیت وکرامت، تأکید کرد: مهمترین موضوع مسئله روادید است و در همان جلسه از وزیر امور خارجه عربستان خواستیم تا پاسخ ما را در خصوص روند صدور روادید حجاج ایرانی به طور شفاف بدهند.

اوحدی گفت: وزیر خارجه عربستان نیز اعلام کرد: هنوز راهکار مشخصی نداریم اما تا قبل از بازگشت هیئت ایرانی این راهکار را آماده خواهیم کرد اما در نهایت قائم مقام وزیر حج عربستان اعلام کرد صدور روادید در کشور ثالث با دشواری‌های جدی مواجه است.

وی همچنین از نحوه توافق بر سر پروازهای زائران ایرنی سخن گفت و یادآور شد: از جمله مباحثی که طرف سعودی اعلام کرد این بود که هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران باید مجوز ورود به عربستان را بگیرند و در همین بند تبصره‌ای گذاشته شده بود که بر اساس آن به ایران اجازه استفاده از شرکت هواپیمایی سوم داده می‌شد که پس از صحبت‌های انجام شده وزیر حج عربستان پذیرفت که متن نوشته شده باید تغییر یابد و لذا متنی که آقای پرورشی مدیر عامل شرکت هواپیمایی ایران ایر تنظیم کرده بود به قرارداد اضافه شد.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: اگر دولت عربستان به این موضوع اعتقاد دارد که درهای تمتع به روی ضیوف‌الرحمان باز است ما نیز توقع داریم که تأخیری در اظهار نظر نهایی خود در خصوص صدور روادید نداشته باشد.

اوحدی همچنین اعلام کرد: دیه شهدای حادثه جرثقیل و فاجعه منا در این مذاکرات پیگیری و مقرر شد ظرف یک ماه آینده دیه جانباختگان حادثه جرثقیل پرداخت شود و پس از آن دیه شهدای فاجعه منا مورد پیگیری قرار گیرد.

در ادامه این نشست پرورش مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران ایر نیز در تشریح روند پروازهای تمتع گفت: همانند سال های گذشته 50درصد پروازها با هواپیماهای ایران و 50 درصد نیز با هواپیماهای عربستان سعودی صورت می گیرد اما به دلیل قطع روابط سیاسی چنانچه عربستان نخواهد هواپیما بفرستد، در بندهای تفاهم نامه آمده است که می توانیم از کشورهای دیگر هواپیما اجاره کنیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۹ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
بنام خدا
اگرباهزینه یک حج به جهیزیه یک دختریتیم کمک کنیم به نظربنده
هزارحج مقبول انجام داده ایم یاحق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۲ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
آل سعود قابل اعتمادنیستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۶ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
ای کاش کسانی که اصرار دارند حتماحج بروندداستان آن کفاش درزمان امام صادق رامیخواندند بعدتصمیم می گرفتند که بروند.درکشور این همه فقیروجوان دم بخت وبیکار داریم .سرخوش از آنیم که حج میرویم غافل ازآنیم که کج میرویم کعبه همین جاست کجامیروید...
Germany
ناشناس
۲۲:۱۲ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
زمان جنگ ودفاع از کشور خیلی متفاوت بود بااین مسئله که خود خدا فرموده اگر حج برایتان خطر دارد ویا حیثیت شما در خطر است از سفر اجتناب کنید
در شرایطی که دشمن از طریق جاهلان وهابی برعلیه ملت ما فتوا صادر میکند وغاصبان آل یهود بیشترین دشمنی خود را در همه جهات اشکارا اعلان مینمایند آیا این واجب است که زائران خود رابه خطرناکترین ،نا امن ترین ،وحشی ترن کشور دنیا بفرستیم براستی خودمان را فریب می دهیم آل یهود چه ضمانتی میدهد؟
France
ناشناس
۲۲:۱۰ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
عربستان ديگه با چه زبونی بايد بگه ايرانيها نيان حج!!! اينهمه كشتار بس نيست باز گير داددين حاجی بفرستين ، مطمئن باشيد دوباره ايرانيها رو ميكشن جواب قاطعی هم كه نداديم بهشون!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۹ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
سلام میخاستم بگم عربستان حتی حاضر نمیشه تیم فوتبالش رو به ایران بفرسته شما اخه چه اصراری دارید مردم رو به این مملکت سرتاسر فتنه و اشوب بفرستین؟ چرا عزت ایرانی رو زیر پا میگذراید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
مردم باید خودشون برای حفظ جان و مال و ناموس خودشون نرن حج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۲ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
ول کنید تو را خدا!!!!""
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۱ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
عاقا خواهشن این امر واجب رو 2 یا 3 سال عقب بندازید ببینید چطور وهابی ها میان دست بوسی. فقط یه 2 یا 3 سال حج نرید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۷ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
واقعا وقیح هستین که با اینهمه توهین ها و خرابکاریهای عربستان باز هم از حج حرف میزنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۶ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
در مملکت تعداد زیادی فقیر محتاج به نان شب .انوقت پول را می دهیم به این عرب ها.خداوندا به ما بصیرت عطا فرما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۳ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
عربستان چشم فتنه است//چشم فتنه را باید از بین برد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۲ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
سلام
حالا چه اجباریه حتما امسال برویم در عربستان امنیت نیست قبول کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۳ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
چی میشه فعلا حج نریم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۹ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
باسلام..
دلیل اصلی واجب بودن حج حفظ اتحاد مسلمانان است... حالا هرکی فکر میکنه با رفتن به حج اتحاد مسلمانان حفظ میشه بره حج...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۰ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
.بایستی کاملا سفت و محکم کلیه حرف هایتان را بزنید وگرنه انها فکر میکنند ما از موضع ضعف با آنها برخورد میکنیم و آنجا است که مجدا ضربه ای سنگین تر از گذشته میخوریم و دیگر جبران آن نا ممکن است.کامل بایستی هشیار باشید!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۹ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
واقعا یک چهارم دباره ثبت نام کردن؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۸ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
هرچیز خوبی قیمتی دارد که باید پرداخت شود ما نمی توانیم برای احتمال کشته شدن امرواجب رازیر پابگذاریم زمان جنگ مابرای دفاع ازدین وناموس این همه کشته دادیم وشهدا وخانوادهایشان ازاین امر ناراضی نیستند چون درراه خدابوده حال هم همین است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۰ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
آدم اصلا میمونه جواب این طرز تفکر را چی بده
نشنیدی که امام حسین حج را به مقصد کربلا ترک کرد
آخه حجی که توش خار و ذلیل بشی چه فایده داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۷ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
باتشکر از مسئولین
سالها چشم انتظار حج هستیم وبد بود که محروم میشدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۵ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
اگه یه سال مکه نریم چی ميشه. تو این وضعیت .
آخرین اخبار