وزارت ورزش کی‌روش را نگه می‌دارد؟

کارلوس کی‌روش در آخرین جلسه هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال نقشه راهی را پیش پای فوتبال ایران گذاشت و با اعلام حداقل درخواست‌ها، از امکاناتی گفت که برای موفقیت تیم‌ملی ایران مورد نیاز است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، کارلوس کی‌روش در آخرین جلسه هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال نقشه راهی را پیش پای فوتبال ایران گذاشت و با اعلام حداقل درخواست‌ها، از امکاناتی گفت که برای موفقیت تیم‌ملی ایران مورد نیاز است. او در ابتدای 11 شرطی که به عنوان حداقل خواسته‌ها برای تداوم همکاری با فدراسیون فوتبال ایران مطرح کرده، هدفش را حضور در مرحله دوم مسابقات جام‌جهانی 2018 اعلام کرده است.

سرمربی تیم‌ملی معتقد است برای خوشحال کردن هواداران بعد از 4 صعود به جام‌جهانی باید هدف بزرگ‌تری داشت و این هدف بزرگ در صورت صعود به جام‌جهانی باید بالا رفتن از مرحله گروهی باشد. بخش یک شروط کی‌روش «احترام» نام گرفته که در آن نوشته شده است: «فدراسیون فوتبال باید متعهد شود در زمان‌های وعده داده شده به تمام تعهدات مالی نسبت به بازیکنان و همین‌طور کادر فنی تیم‌ملی پایبند باشد». این بخش شامل دستمزدها، پاداش و همین‌طور مبالغ روزانه در اردوهای خارجی است. یکی دیگر از دغدغه‌های همیشگی کی‌روش در فوتبال ایران موضوع زمین تمرینی تیم‌ملی است؛ موضوعی که در جلسه اخیر سرمربی تیم‌ملی با اعضای هیات‌رئیسه هم برای چندمین بار مطرح شد. در این بخش 2 سرفصل عنوان شده است.

 در بخش اول که مربوط به زمین آکادمی ملی فوتبال است خواسته شده با قید فوریت زمین شماره یک کمپ تیم‌ملی برای اردوی اسفند 95 آماده شود.

در بخش بعدی هم که با تصویری از مقایسه زمین تمرینی تیم‌های ملی قطر، کره‌جنوبی و ایران همراه است از فدراسیون فوتبال خواسته شده زمین ورزشگاه پاس قوامین و زمین پژوهشگاه صنعت نفت بازسازی شود و در اختیار تیم ملی بزرگسالان قرار گیرد.

البته در این بخش از شرایط یازده‌گانه فقط زمین تمرین تیم‌های کره‌جنوبی و قطر به عنوان کشورهایی که امکانات فوق‌العاده‌ای برای فوتبالشان تدارک دیده‌اند، مورد توجه قرار گرفته‌ و اگر بر روی امکانات سه تیم دیگر همگروه ایران متمرکز شویم، به نکات جالب دیگری می‌رسیم. از چین که با توجه به سرمایه‌گذاری اخیر به عنوان قدرت نوظهور فوتبال آسیا و حتی دنیا در سال‌های آینده نام برده می‌شود، می‌توان مثال آورد که چگونه امکانات ورزشگاه المپیک پکن را در اختیار تیم‌ملی کشورشان قرار داده‌اند تا دومین صعود تاریخ قدرت ورزش دنیا را به جام‌جهانی برای این کشور پرجمعیت رقم بزند.

دولت چین اعلام کرده برنامه گسترده‌ای برای حضور در بین برترین‌های دنیا دارد و این برنامه پس از جذب ستاره‌های فوتبال دنیا با صعود به جام‌جهانی روسیه دنبال می‌شود. ازبکستان،‌ دیگر حریف ایران نیز چند سالی می‌شود در میان قدرت‌های فوتبال آسیا برای خود اسم و رسمی پیدا کرده و این قدرت گرفتن بیش از همه مرهون ورود دلارهای نفتی شرکت‌های بزرگ این کشور به بازار فوتبال است؛‌ اتفاقی که از دل آن امکانات بزرگی همچون ورزشگاه پاختاکور و بنیادکار برای تیم‌ملی این کشور بیرون آمده است. ازبک‌ها قرار است در طول مسابقات انتخابی جام‌جهانی از امکانات استاندارد و بین‌المللی این 2 مجموعه بزرگ استفاده کنند.

شاید در نگاه اول سوریه بحرانی‌ترین اوضاع را در راه آماده‌سازی جهت حضور در مسابقات انتخابی داشته باشد اما واقعیت چیز دیگری است چرا که با رایزنی‌های انجام گرفته قرار است این تیم برای آماده‌سازی همچون مرحله قبل در قطر و عمان اردو بزند. با این شرایط فراهم کردن امکانات اولیه و شروط کادر فنی تیم‌ملی برای هدف بزرگی که این تیم برای خود متصور شده نباید کار سختی برای مجموعه ورزش کشور باشد.

کی‌روش را باید از جمله مربیانی دانست که با سبک فوتبال انگلیس در آمیخته و از قالب مربی به قالب منیجر یا مدیر تغییر پیدا کرده است. اکثر این مربیان به غیر از نتایجی که از خود به جا می‌گذارند، تلاش دارند بالاتر از نتایج کسب شده میراثی هم از خود به جای بگذارند که این میراث برخلاف نتایج زودگذر برای سال‌ها در آن فوتبال باقی بماند. بر همین اساس کی‌روش ایده ساخت مرکز تمرینی تیم‌های ملی را به فدراسیون فوتبال ارائه داد تا در طول آماده‌سازی تیم‌های ملی برای حضور در مسابقات مختلف از این مرکز به عنوان مکانی برای بالا بردن سطح توانایی بازیکنان ایرانی مورد استفاده قرار گیرد.

 کی‌روش این ایده را پس از نتایج موفقیت‌آمیز پیاده شدن پروژه‌اش در منچستریونایتد، پرتغال، آمریکا و آفریقای‌جنوبی به فدراسیون فوتبال ارائه کرد اما پس از تغییر کاربری این مرکز به مرکزی خصوصی با مجوز فدراسیون فوتبال، نیمه کاره ماندن این طرح به یکی از دغدغه‌های اصلی سرمربی تیم‌ملی بدل شد؛ تا جایی که کی‌روش در نشست اخیرش با اعضای هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال، یکی از شروط ادامه همکاری‌اش را اختصاص امکانات این مرکز برای تیم‌ملی و تغییر دوباره کاربری آن عنوان کرد.

او در بخش سوم شروط یازده‌گانه‌اش برای اعضای هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال نوشت: «همان‌طور که پیشنهاد شده و سپس مورد تایید قرار گرفته بود مقرر شد دپارتمان فنی تیم‌ملی و مرکز تخصصی تمرینی فوتبال ایجاد شود. همچنین همان‌طور که قبلا پیشنهاد و مورد تایید قرار گرفته بود باید تصمیم اینگونه گرفته شود که امکاناتی که در آن ساختمان ساخته و ایجاد شده است باید به اهداف بالا اختصاص یابد (دپارتمان تیم‌ملی و مرکز تمرینی) و تصمیم اتخاذ شده که آن ساختمان را تبدیل به یک مرکز پزشکی کرده است، باید تغییر کند».

یکی دیگر از بندهای اصلی شرایط کادر فنی فعلی برای ادامه همکاری با فدراسیون فوتبال ایران داشتن «بودجه اختصاصی تیم‌ملی بزرگسالان است»؛ شرطی که در اکثر تیم‌های ملی دنیا رعایت می‌شود و مربیان این تیم‌ها می‌دانند که برای موفقیت تیمشان تا چه حد می‌توانند روی مبلغی خاص برنامه‌ریزی کنند. این موضوع در رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی وقتی اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند که صعود یک تیم به جام‌جهانی می‌تواند تا 45 میلیارد تومان برای فوتبال آن کشور درآمدزایی به همراه داشته باشد. کی‌روش در این بند از شرایط خود به 2 مثال عجیب و قابل تامل اشاره کرده است.

مهدی تاج، نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال پیش از جلسه آخر کارلوس کی‌روش با اعضای هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال گفته بود خواسته‌های سرمربی تیم‌ملی حداقلی است. این اظهارنظر پس از جلسه اخیر کی‌روش با مسؤولان ارشد فدراسیون فوتبال از زبان اکثر اعضای هیات‌رئیسه شنیده شد و آنها که در بیشتر دقایق دیدارشان با کی‌روش در مقابل این «خواسته‌های حداقلی» سکوت کرده بودند،

بعد از جلسه گفتند او درخواست بزرگی از فدراسیون فوتبال ندارد. یکی از این خواسته‌ها که بخش پنجم شروط کی‌روش برای ادامه همکاری با فدراسیون فوتبال را تشکیل می‌دهد، راجع به لباس‌ها و تجهیزات تمرینی است؛ موضوعی که در کنار زمین ساده‌ترین و پیش‌پا افتاده‌ترین امکاناتی است که باید در اختیار هر مربی یا بازیکنی قرار گیرد. در این بند آمده: «بدون توجه به مارک و برند لباس‌های تیم‌ملی، لباس‌های ما باید مورد تایید و دارای استانداردهای بالای لازمه باشد و همین‌طور جنس البسه تیم‌ملی باید آمادگی پوشش در شرایط جوی مختلف را داشته باشد».

 او تاکید کرده که این لباس‌ها باید به تایید کارشناسان ورزشی برسد. کی‌روش درباره این شرط گفته است: «بازیکنان تیم ما شایسته بهترین استانداردها و کیفیت هستند. لباس بازی و تمرینی ابزار مهمی برای آنهاست تا بتوانند در تمام شرایط آب‌وهوایی بهترین عملکردشان را نشان دهند». 

او در بخشی دیگر گفته است: «یادم می‌آید تیم باید با لباس‌های غیراصل در دمای 36 درجه و رطوبت 90 درصد مقابل قطر بازی کند». موضوع دیگری که کی‌روش به عنوان یکی از شروط خود اعلام کرده کیفیت سفر و اقامت تیم‌ملی است.

او به اعضای هیات‌رئیسه اعلام کرده تیم‌ملی باید در زمان‌های لازم با پرواز چارتر سفر کند که این مهم بتواند در راستای شرایط مطلوب ریکاوری و احتیاجات تیم به بازیکنان کمک کند. در این بخش از شروط تداوم همکاری آمده که تیم‌ملی باید در زمان‌های لازم از پروازهای بیزینس استفاده کند تا بازیکنان بتوانند به تیم کمک کنند. یکی از مواردی که می‌تواند اهمیت این بخش از شرایط یازده‌گانه را نشان دهد، موضوع مصدومیت رضا قوچان‌نژاد پیش از دیدار برابر هند و عمان بود؛ اتفاقی که به دلیل سفر قوچان‌نژاد از انگلیس به ایران با پرواز اکونومی و طولانی رخ داد و باعث شد او در همان جلسه اول تمرین تیم‌ملی دچار مصدومیت شود و هر دو بازی را از دست بدهد.

نگاهی به برنامه بازی‌های تیم‌ملی در رقابت‌های انتخابی جام جهانی، اهمیت برآورده کردن این خواسته را نشان می‌دهد.فرض کنید تیم‌ملی بخواهد بعد از یک بازی سنگین برابر قطر، 4 روز بعد در یکی از شهرهای چین و بعد از طی کردن چندین ساعت و ٣ پرواز طولانی با تیم‌ملی چین بازی کند. آن زمان اگر قرار باشد تیم‌ملی با پرواز معمولی به چین برود، حتما کیفیت کار بازیکنان پایین خواهد آمد. یا اگر قرار باشد بعد از بازی با ازبکستان تیم‌ملی با پرواز عادی به تهران بازگردد 4 روز بعد در تهران نمی‌تواند برابر کره‌جنوبی عملکرد مطلوبی ارائه کند. استانداردهای بین‌المللی لازم برای سفرها شامل هتل‌های با کیفیت، مرکز تمرینی دارای استخر، مرکز فعالیت‌های کششی و امکانات ریکاوری از دیگر خواسته‌های سرمربی تیم‌ملی در این بخش از شرایط اعلام شده است؛ موضوعاتی که جزو بدیهی‌ترین خواسته‌های یک مربی است و طبیعتا فراهم کردنش برای ورزش پر ادعای ایران نباید کار دشواری باشد. کی‌روش در جلسه اخیرش با هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال بر برنامه مدون لیگ برتر متناسب با برنامه آماده‌سازی در راه جام‌جهانی تاکید کرده است.


 او در این بخش از شروط یازده‌گانه‌اش گفته است: «وقتی که برنامه لیگ اعلام و مورد قبول قرار گرفته است، به هیچ عنوان نمی‌تواند تغییر کند و در صورت قرار گرفتن هر کدام از بازی‌های لیگ در تاریخ‌های مورد نظر تیم‌ملی، بازیکنان ملی‌پوش باید در اختیار تیم‌ملی قرار بگیرند و وظایف ملی‌شان را انجام دهند». اخیرا جواد نکونام در آخرین مصاحبه‌ای که انجام داده بود گفت قطری‌ها برنامه گسترده‌ای برای آماده‌سازی تیم‌ملی کشورشان در رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی تدارک دیده‌اند که شاید مهم‌ترینش آغاز زودهنگام لیگ قطر برای کمک به تیم‌ملی باشد تا با این برنامه‌ریزی، بازیکنان ملی‌پوش زودتر بتوانند در اختیار تیم‌ملی قرار گیرند.

 خواسته دیگر کی‌روش برای ادامه همکاری با تیم‌ملی منابع انسانی است که با توجه به بودجه اختصاص یافته به تیم‌ملی بزرگسالان تعدادی نیروی انسانی متخصص به تیم‌ملی اضافه شود. کی‌روش در برنامه‌اش خواسته یک دستیار ایرانی و یک متخصص پزشکی بین‌المللی به کادر تیم‌ملی افزوده شود تا مشکلات موجود کمتر شود. یکی دیگر از خواسته‌هایی که سرمربی تیم‌ملی در این 2 سال مطرح کرده و تقریبا هیچ بار هم عملی نشده، انجام وظایف ملی توسط بازیکنان سرباز است؛ بازیکنانی که می‌توانند با تیم‌های باشگاهی‌شان به کشورهای مختلف سفر کنند اما نمی‌توانند با پیراهن تیم‌ملی به میدان بروند.

 همین موضوع یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های کی‌روش برای ادامه همکاری با تیم‌ملی است. اگر مشکل سربازان ملی‌پوش حل شود، یکی از شروط اصلی کی‌روش برای ماندن در تیم‌ملی فراهم می‌شود؛ شرطی که با توجه به دل‌نگرانی همیشگی سازمان‌های مربوط در حفظ منافع ملی حل شدنی به نظر می‌رسد. او در ادامه از مسؤولان هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال خواسته به برنامه‌ای که در مرداد سال 93 به فدراسیون و سازمان لیگ داده شد متعهد باشند و اگر قصد ادامه همکاری با او را دارند این تفاهم ایجاد شود. کی‌روش در بند آخر شروط یازده‌گانه‌اش تاکید کرده نباید هیچگونه دخالت خارجی در مسائل فنی صورت گیرد.
منبع: وطن امروز 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار