روزنامه العرب گزارش داد:

آمریکا در پی حضور دائمی نظامی در خاک سوریه

روزنامه العرب با اشاره به افزایش نشانه‌های تمایل آمریکا برای اعمال نفوذ دائمی نظامی در سوریه، اعزام نیروهای آمریکایی بیشتر به این کشور را پیام واشینگتن به ترکیه دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی روزنامه العرب چاپ لندن نوشت: «با اعلام تصمیم باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برای اعزام نیروهای بیشتر آمریکایی به شمال سوریه که تحت کنترل نیروهای کرد است، نشانه های تمایل آمریکا به افزایش نفوذ نظامی خود در سوریه در چارچوب یک پایگاه نظامی افزایش می یابد.»
 
العرب به سخنان روز دوشنبه اوباما در شهر هانوفر آلمان اشاره کرد که در آن گفت: «با استقرار 250 نظامی آمریکایی در سوریه که در میان آنها نیروهای ویژه حضور دارند موافقت کردم» و این نیروها در «آموزش و کمک به نیروهای محلی» که با تروریست ها می جنگند، شرکت خواهند کرد.

برداشت رسمی از افزایش شمار نظامیان آمریکایی در سوریه، نیاز برای آموزش مبارزان محلی برای مقابله با گروه داعش است اما کارشناسان سوری معتقدند که افزایش ناگهانی و پنج برابری نظامیان آمریکایی، علتی فراتر از آموزش دارد.

به گفته ناظران، آمریکا با برپایی پایگاه نظامی در سوریه، پیامی مهم برای ترکیه دارد که بیش از یک بار در برابر استفاده آمریکا از پایگاه هوایی «اینجرلیک» (وابسته به ترکیه) مانع تراشی کرده است. پایگاهی که آمریکا برای استفاده از آن در رویارویی با داعش تلاش کرده است.

به نوشته العرب، ایجاد پایگاه نظامی آمریکا در خاک سوریه، ترکیه را از نظر سیاسی و دیپلماتیک تحت فشار قرار می دهد و علاوه بر آن استفاده از پایگاه های نظامی آمریکا در ترکیه هم به طور تدریجی کمتر خواهد شد.

کارشناسان تاکید می کنند، تحولات شمال سوریه نشان می دهد که حضور نظامی آمریکا، موقتی و با هدف آموزش نیست بلکه این حضور برای اعمال نفوذ دائمی نظامی آمریکا در سوریه همزمان با گسترش نفوذ روسیه و ایجاد پایگاه هوایی حمیمیم و گسترش پایگاه هوایی در ساحل طرطوس است.

العرب افزود، حضور آمریکا در سوریه احتمالا از دیدگاه واشینگتن، تلاشی برای جلوگیری از یکّه تازی روسیه در اعمال راه حل سیاسی در سوریه است و اینکه سوریه در درازمدت به طور مستقیم تحت سلطه مسکو نباشد. 

منظور کارشناسان از تغییر و تحولات شمال سوریه، آماده سازی فرودگاهی در استان الحسکه در شمال شرق سوریه برای استفاده (آمریکا) از آن به عنوان پایگاه نظامی است.

موسسه راهبردی مسائل امنیتی «استراتفور» می گوید، پیش از تحولات(سوریه) این فرودگاه محل فرود هواپیماهای کشاورزی وابسته به دولت سوریه بود و یگان های حمایت مردمی کرد از بیش از دو سال پیش کنترل آنجا را در دست دارند و توسعه و بهبود زیرساخت های این فرودگاه به افزایش حملات نیروهای «سوریه دموکراتیک» با کمک آمریکا ضد گروه داعش کمک می کند.

این روزنامه افزود، ناظران محلی معتقدند که حضور نظامی آمریکا و همپیمانی با بارزترین نیروهای کرد، هسته اعمال طرح فدرالیزه کردن نظام سوریه و الگو گرفتن از عراق خواهد بود. نیروهای «سوریه دموکراتیک» که از اکثریت کرد تشکیل شده اند هرگز با هدف اجرای خواسته های آمریکا بدون دستیابی به ضمانت های دستکم سیاسی، با داعش نخواهند جنگید، ضمانت هایی که حق کردها را در اجرای طرح فدرالی کردن نظام سوریه به رسمیت بشناسد و تبدیل دستاوردهای نظامی را به دستاوردهای راهبردی برایشان تضمین کند.

واشینگتن همچنان تاکید می کند که حمایت آمریکا با هدف تقویت توانایی نظامی مخالفان در برابر عناصر تروریستی است، در حالیکه این کشور به تقویت آتش بس بر اساس توافق میان روسیه و آمریکا با حمایت سازمان ملل متحد پایبند است.

اوباما در دو روز گذشته بار دیگر تاکید کرد، حل بحران سوریه با مذاکره امکان پذیر است و آمریکا و انگلیس یا هر ائتلاف غربی چنانچه برای اعزام نیروهای زمینی (به سوریه) و سرنگونی نظامی اسد تصمیم بگیرند، دچار اشتباه خواهند شد.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار