ساری،

بیماری در کمین محصولات صیفی

بیماری سفیدک داخلی مهم ترین بیماری خیار و گوجه فرنگی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: کشاورزان برای پیشگیری و مدیریت بهینه عوامل خسارت‌ زای سبزی و صیفی به ‌خصوص خیار و گوجه فرنگی به ‌دلیل مصرف تازه خوری و افزایش تولید و ارتقاء سلامت محصولات تولیدی، به توصیه‌ های کمیته پیش‌آگاهی و شبکه مراقبت محصولات زراعی استان توجه کنند.

عبدالرحمن زاغی افزود: کشاورزان قبل از هر اقدامی برای انتخاب رقم مناسب، بذور مقاوم یا متحمل به بیماری‌ها به ‌خصوص بیماری سفیدک داخلی که مهمترین بیماری خیار است و مبارزه با عوامل خسارت ‌زا با کارشناسان حفظ نباتات و زراعت مشورت کنند.

وی گفت: آبیاری به روش قطره‌ ای برای کنترل مناسب رطوبت مزرعه به نحوی که قسمت پایه بوته تماس مستقیم با آب نداشته باشد در کاهش بروز بیماری بسیار تاثیر‌گذار است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: استفاده از کودهای آلی و دامی به‌ خصوص کودهای پوسیده حیوانی و کودهای پتاسیمی برای افزایش مقاومت گیاه در مقابل بیماری‌ها ضروری است.

زاغی گفت: ایجاد تهویه مناسب برای پیشگیری از بیماری‌ها و رعایت تراکم بوته در هکتار با توجه به نوع رقم بسیار مهم است..

به گفته وی؛ در صورت ضرورت استفاده از روش کنترل شیمیایی، از سموم غیرشیمیایی یا سمومی که دارای دوره کارنس کوتاه هستند در اولویت مصرف قرار گیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار