تولید نانو ژل برای تامین سلامت آب در کشور

محقق دانشگاه صنعتی خاتم‌الانبیای بهبهان با همکاری محققانی از دانشگاه‌های شهید بهشتی و علوم پزشکی شاهرود، نانوژلی با قدرت حذف فلزات سنگین آب تولید کرد.

محمد بهبهانی عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی خاتم الانبیا در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان فلزات سنگین موجود در آب و غذا را از دغدغه‌های سلامت جامعه دانست و گفت: رسوب این فلزت در بافت‌های بدن از قبیل استخوان و چربی مشکلاتی را به وجود می‌آورند و می‌توانند با اتصال به غشای سلول‌ها، روند انتقال مواد از دیواره سلول را مختل کنند. 

وی با اشاره به هدف این طرح، افزود: تشخیص دقیق این نوع یون‌ها نیازمند به‌کارگیری فرآیندهای بسیار پیچیده تحلیلی با معایبی همچون میزان انتخاب‌گری و حساسیت پایین است. در این طرح روشی حساس و کارآمد برای جداسازی و اندازه‌گیری مقادیر اندک یون‌های فلزات سنگین ارائه شده تا بتوان فلزات سنگین را در مدت‌زمان کوتاه اندازه گیری کرد. 

بهبهانی تصریح کرد: در این پژوهش نانوژل را سنتز کردیم تا فلزات سنگین را در مدت‌زمان کوتاه و به‌ کمک یک دستگاه ارزان‌قیمت در نمونه‌های زیستی اندازه‌گیری کنیم، این روش نسبت به روش‌های مشابه از حساسیت و انتخاب‌گری بالاتری برخوردار است. 

محقق این پروژه نانوژل را به عنوان یک جاذب یون فلزات سنگین معرفی کرد و ادامه داد: ابتدا نانوژل متشکل از نانوذزات مغناطیسی اکسید آهن و پلیمر حساس به pH، به‌ عنوان یک جاذب طراحی و سنتز شد به‌ نحوی‌ که بتواند همزمان یون‌های فلزات سرب، مس، نیکل و کادمیم را شناسایی کند و سپس مورد آزمایش قرار گرفت. 

وی یادآور شد: این سیستم که طراحی و ساخت آن در حال حاضر در مقیاس آزمایشگاهی انجام شده، می‌تواند توسط ادارهٔ استاندارد جهت بازرسی نمونه‌های زیست‌محیطی و غذایی مورد استفاده قرار گیرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۰ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
دمتونم گرم
آخرین اخبار