واشینگتن پست: ناآرامی های بغداد، طرح مبارزه با داعش را با تردید روبرو می کند

وبسایت واشینگتن پست در گزارشی به بررسی ناآرامی های اخیر بغداد و تأثیر آن بر طرح اوباما برای مبارزه با داعش پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ واشینگتن پست در گزارشی نوشت: پیش بینی می شد طرح "باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا برای مبارزه با گروه تروریستی داعش در عراق مؤثر واقع شود. در روزهای اخیر نیز دولت عراق با وجود افزایش ناآرامی های سیاسی در بغداد، به این همکاری ها خوش بین است. اما این خوش بینی، به همراه طرح دولت برای مبارزه با گروه تروریستی داعش در عراق پس از یورش روز گذشته معترضان به پارلمان عراق و اعلام وضع اضطراری در این منطقه، با شک و شبهاتی روبرو شد. 

پرسش بزرگ مقامات کاخ سفید این است که اگر حیدر عبادی – یک عضو اصلی در مبارزه با داعش – از این آشفتگی که پایتخت را فرا گرفته است، جان سالم به در نبرد، چه خواهد شد؟
به نوشته واشینگتن پست، هرج و مرج ها در پایتخت عراق تنها چند ساعت پس از سفر "جو بایدن،" معاون رئیس جمهور به این کشور رخ داد. گفته می شود وی قصد داشت به ناآرامی های سیاسی پایان دهد و مبارزه با گروه تروریستی داعش را در مسیر خود حفظ کند. 

بایدن پس از 10 ساعت توقف در بغداد و اربیل عراق، به سمت رم ایتالیا حرکت کرد. معاون رئیس جمهور و مشاوران وی احساس می کردند سیاست های عراق در مسیر آرامی قرار گرفته است و مبارزه با گروه تروریستی داعش نیز با سرعت بیشتری انجام خواهد شد. 

اما حالا پس از این ناآرامی ها، هیچکس اینگونه در خصوص این مسئله صحبت نمی کند. "داگ اولیونت،" هماهنگ کننده امور نظامی در بغداد و عضو ارشد "بنیاد جدید آمریکا" در این خصوص گفت: "این حقیقت وجود دارد که دولت عراق در چارچوب حاضر باقی نماند. مشخص نیست مردم عراق چگونه از وضع حاضر خلاص می شوند."

در ادامه این گزارش آمده است: همچنین مشخص نیست اگر عبادی نتواند جایگاه شکننده خود را در قدرت حفظ کند، دولت این کشور چگونه ادامه خواهد داد. رئیس جمهور آمریکا و مشاوران ارشد وی از دستاوردهای جنگِ مبارزه با گروه تروریستی داعش در عراق استفاده کردند تا به دولت اثبات کنند این طرح – که انتقاد بسیاری را برانگیخته است – موفقیت آمیز بوده است. به گفته مقامات آمریکایی، در 18 ماه گذشته، گروه تروریستی داعش بیش از 40 درصد از اراضی اشغالی خود را از دست داده است. حمله به بانکهای این گروه تروریستی در موصل نیز 300 تا 800 میلیون دلار از دارایی های داعش را به باد داده است.

به نوشته واشینگتن پست، یک مقام ارشد آمریکا که با "جو بایدن" به عراق سفر کرده بود گفت: از نظر نظامی، وضع به نفع ائتلاف ضد داعش است. همه واقعیت های عینی نشان می دهند که گروه تروریستی داعش در حال نابودی است.

باراک اوباما نیز در تلاش است عملیات نظامی را با اعزام بیش از 200 مشاور نظامی آمریکایی به عراق گسترش دهد. 

بحران سیاسی در بغداد زمانی آغاز شد که عبادی تصمیم گرفت اصلاح طلبان و تکنوکرات ها را جایگزین اعضای کابینه کند؛ اما این مسئله با مخالفت هایی روبرو شد. هزاران نفر از معترضان تهدید کردند به منطقه سبز – که مراکز دولتی و ادارات مهم عراق در آن قرار دارد -- حمله می کنند؛ اما پیش از ورود بایدن عقب نشینی کردند. جلسه روز پنجشنبه بایدن با عبادی و دیگر مقامات عراق در درجه اول بر این موضوع تأکید داشت که نزاع سیاسی در بغداد مانع بازپسگیری موصل از دست عناصر داعش نمی شود.

کمتر از 36 ساعت پس از این دیدار، معترضان به ساختمان پارلمان حمله کردند. "سلیم جبوری،" رئیس مجلس نمایندگان عراق نیز مجبور به ترک ساختمان شد. برخی تحلیلگران معتقدند وقوع این حوادث به دلیل نقص برنامه ضد داعش باراک اوباما بوده است. اوباما بیش از آنکه به تقویت دولتِ ضعیف عبادی کمک کند، بر مبارزه با داعش تمرکز کرده است. برخی دیگر از تحلیلگران معتقدند طرح اوباما برای مبارزه با داعش از همان ابتدا بیش از حد به عبادی وابسته بوده است. 

اما هم اکنون به نظر نمی رسد کاخ سفید بخواهد تغییری در برنامه های خود ایجاد کند. در حال حاضر تنها امید این است که ناآرامی های اخیر بغداد تنها یک اعتراض زودگذر باشد. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار