پزشکان بدون مرز: مجازات کشتن ۴۲ نفر در «قندوز» تنبیه انضباطی نیست

سازمان پزشکان بدون مرز در واکنش به تنبیه انضباطی ۱۶ نظامی آمریکایی عامل بمباران شفاخانه قندوز اعلام کرد که باید کمیسیون بین‌المللی حقیقت یاب به‌صورت بی‌طرف این حادثه را بررسی کند.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران،«گیلهم مولینی» رئیس سازمان پزشکان بدون سرحد در افغانستان با انتقاد از عملکرد آمریکا در مورد حادثه بمباران شفاخانه قندوز تاکید کرد که تنبیه انضباتی برای عاملان این حادثه کافی نیست و باید کمیسیون بین‌المللی حقیقت یاب مستقل و بیطرفانه در مورد آن تحقیق کند.

«جوزف ووتل» فرمانده فرماندهی مرکزی آمریکا روز گذشته گفت که حمله نیروهای هوایی آمریکا در سال گذشته که به تخریب شفاخانه پزشکان بدون مرز در شهر «قندوز» منجر شد، جنایت جنگی نیست بلکه یک اشتباه انسانی بوده است.

رئیس سازمان پزشکان بدون سرحد در افغانستان اظهارداشت که گزارش منتشر شده توسط آمریکا برای این سازمان غیرقابل درک است.

وی ادامه داد که سازمان پزشکان بدون سرحد تلاش می‌کند تا مقامات آمریکایی پاسخگو شوند.

سازمان پزشکان بدون سرحد همچنین تنبیه انضباطی را مجازات مناسبی برای قتل 42 نفر در شهر قندوز در شمال افغانستان نمی‌داند.

​​«جوزف ووتل» فرمانده فرماندهی مرکزی آمریکا گفته بود که عاملان این حمله اطلاع نداشتند که تأسیسات بهداشتی را هدف قرار داده‌اند.

وی افزود: تعدادی از پرسنل نظامی بر اساس اصول جنگ و درگیری با شورشیان، عمل نکرده‌اند. اما این را نمی‌توان جنایت جنگی دانست.

این فرمانده نیروهای آمریکایی اظهارداشت: 16 نظامی آمریکایی که در این حادثه دخیل بودند تنبیه شدند و این مطلب به آنها ابلاغ شد و شماری از آنها از بخش فرماندهی نیروها اخراج شده‌اند.

در حادثه بمباران شفاخانه قندوز 42 تن از بیماران و پزشکان کشته و 37 تن دیگر زخمی شدند.

پس از اینکه طالبان در ماه اکتبر سال گذشته کنترل شهر استراتژیک قندوز را بدست گرفت، دولت برای بازپس گیری آن از نیروهای هوایی ناتو به رهبری آمریکا کمک خواست.

انتهای پیام/

برچسب ها: افغانستان ، پزشکان ، سر حد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.