زخم‌های خود را در کنار این یار مهربان التیام بخشید

«کتاب درمانی» به معالجه روان انسان با استفاده از مطالعه کردن می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در عصر ارتباطات که انسان معاصر با اضطراب ها و تنش های ناشی از این دوره زندگی می کند، نیازی اساسی برای او شکل می گیرد که آن فرو رفتن در دنیای ذهنی و شناخت مکنونات درونی اش است. او لازم دارد که دمی بیاساید و خود را از بحران های زندگی اش بیرون بکشد و مطالعه این نیاز او را هموار می سازد.کتابخوانی چندین بعد دارد و با واقعیات ملموس و بیرونی و همچنین درونی و تجارب ذهن گرایانه مرتبط است.

«کتاب درمانی» به معالجه روان انسان با استفاده از مطالعه کردن می پردازد. این اصطلاح از دو واژه ی یونانی "بیبلیوس" به معنای کتاب و "تراپیا"به معنای درمان گرفته شده است. این روش درمانی از سال 1930 برای سازمان دهی به افکار و تصورات بیمار از طریق نشانه ها و علائم بیرونی در آمریکا و ایرلند شکل گرفت که می تواند بسیاری از اختلالات روحی مانند افسردگی یا غم ... را تحت درمان قرار دهد.

مبحث «کتاب درمانی» شامل پنج قسمت «قصه درمانی» ، «کمدی درمانی» ، «کودک درمانی»، «شعر درمانی» و «خاطره درمانی» می شود که با توجه به سن و نیاز و اختلال و علاقه مخاطب توسط درمانگر برای بیمار تجویز می شود.

این شیوه ی درمانی می تواند به صورت انفرادی یا گروهی انجام شود که با توجه به نیاز فرد یا گروهی که در جلسه شرکت می کنند کتاب انتخاب می شود تا بتواند در روح مخاطب اثرگذار باشد.
این روش از آنجا برمی خیزد که انسان به تعیین هویت با دیگران از راه ادبیات و هنر علاقه مند است و کتاب درمانی تعاملی بین خواننده و ادبیات است و مطالب خواندنی که در اختیار خواننده قرار می گیرد تاثیر درمانی شفابخشی دارد. کتاب می تواند نقشی همچون آینه را بازی کند، به این معنا که بازتاب دهنده خصوصیات ظاهری و روابط و احساسات در پیرامون آدمی باشد. ادبیات به انسان ثابت می کند که در بسیاری از احساس ها مانند دیگران هستند و بروز این احساسات و عواطف در آنها امری عادی است و هرگونه احساس را از ابعاد گوناگون بررسی می کند و تصویر کاملی از آن ارائه می دهد و آن را شناسایی می کند و به روشنی نشان می دهد هر فرد عواطف گوناگونی دارد و این عواطف گاهی در تضاد و کشمکش با هم قرار می گیرند.

اگر چه «کتاب درمانی» برای حل مشکلات در بحران هاست، اما تنها به این موارد محدود نمی شود، به طور کلی ادبیات و کتابی که زندگی بشر را بازتاب می دهد می تواند آدمی را در حل مشکلات و ناشناخته های زندگی خود یاری دهد.

اکنون ایام نمایشگاه کتاب تهران پیش روست و بهترین محل برای وقت گذران اوقات با کتاب محسوب می شود، فضایی که لذت بودن در میان کتاب های مختلف و غرق شدن در قصه ها و غصه ها و بوییدن و انس گرفتن با آنها را در بر می گیرد و امکان ارتباط با کتاب و افراد کتابخوان را مهیا می سازد و از آنجایی که دوست و درمانگری بالاتر از کتاب نیست فرصت بودن در میانشان را از دست ندهید و با انتخاب کردن بهترین کتاب ها برای خود و خواندن آنها روح خود را جلا دهید زخم های خود را با زبان کتاب التیام بخشید و آگاهی روشنایی را برای خود به ارمغان بیاورید.


گزارش از ملیکا نصیری


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار