اهواز؛

احیای تالاب هاي پايين دست رودخانه دز الزامیست

مديرعامل سازمان آب و برق خوزستان خواستار احياي تالاب هاي پايين دست حوضه رودخانه دز شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، محمدرضا شمسايي گفت: در پايين دست سد دز و در مناطق شاوور، بامدژ و شعيبيه تالاب هايي با گنجايش 1 ميليارد مترمكعب آب وجود داشت كه اكنون به زمين هاي كشاورزي تبديل شده اند و اين تالاب ها بايد احيا شوند.

وي افزود: در صورت رهاسازي آب از سد دز، اين تالاب ها جلوي سيلاب را مي گيرند و مانع خسارت سيل به پايين دست از جمله اهواز مي شوند.

شمسايي با اشاره به بررسي اتفاقات پايين دست سد دز در سيلاب اخير بیان کرد: تصاوير ماهواره اي پيش، هنگام و پس از سيلاب نشان مي دهد كه همه روستاهايي كه زير آب رفتند در حريم و بستر رودخانه قرار داشتند.

مديرعامل سازمان آب و برق خوزستان با بيان اينكه اين تحليل فقط سيل ناشي از طغيان رودخانه دز را شامل مي شود، اظهار داشت: از حدود 12 هزار هكتار زمين كشاورزي پايين دست سد دز كه به زير آب رفت در حدود 11 هزار هكتار در حريم و بستر رودخانه بودند به عبارتي 93 درصد از زمين هاي كشاورزي كه دچار سيل شدند در حريم و بستر رودخانه قرار دارند.

وی اذعان كرد: مناطقي كه دچار سيلاب شدند بطور قطع در سيلاب هاي آينده نيز به زير آب مي روند و اگر قرار است روستاها جابجا شوند بايد براي آن برنامه ريزي شود.

محمدرضا شمسايي بیان داشت: مطالعات مربوط به گستره سيل در رودهاي خوزستان توسط سازمان آب و برق انجام شده و از سال 70 تاكنون اين اطلاعات چند بار به روز شده است، بنابراين مي توانيم پيش بيني كنيم با رهاسازي چه ميزان آب از سدها، چه مناطقي، در چه زماني و با چه ارتفاعي به زير آب مي رود.

این مقام مسئول سيلاب اخير دز را بي سابقه و با دوره بازگشت 200 ساله دانست و افزود: مشكلي كه اكنون وجود دارد اين است كه بسياري از زمين هاي كشاورزي در بستر رودخانه قرار دارند.

وي گفت: هم اكنون حداكثر سيلابي كه مي تواند بدون ايجاد مشكل از كارون در مقطع اهواز عبور كند 2 هزار و 700 مترمكعب برثانيه است، در حالي كه در سال 76 سيلابي در حدود 4 هزار و 850 مترمكعب برثانيه را از مقطع اهواز عبور داديم و مشكلي در شهر بوجود نيامد كه اين مساله نشان مي دهد كه در 15 سال خشكسالي گذشته رسوب در رودخانه كارون افزايش پيدا كرده و مانع عبور سيلاب مي شود.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.