نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی(12)؛

بومی سازی پمپ های كرایوژنیك طرحهای صنعت نفت محقق شد

با دستیابی به تولید بومی پمپ های كرایوژنیك، زنجیره طراحی و ساخت انواع پمپ های فرایندی پالایشگاهای پارس جنوبی تكمیل شده است.

غلامرضا جنت آبادی مدیر كمیته ارزیابی سازندگان و پیمانكاران شركت نفت و گاز پارس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  با اشاره به راهبرد حمایت از شركتهای ایرانی در راستای توسعه ظرفیت های ساخت داخل گفت: خوشبختانه  با برنامه ریزی و پشتیبانی های هدفمند و اصولی از سازندگان بومی، زمینه داخلی سازی بسیاری از اقلام  مورد نیاز این حوزه از جمله پمپ های كرایوژنیك مورد استفاده در صنایع پالایشگاهی پارس جنوبی توسط متخصصان كشورمان  فراهم شده است.

غلامرضا جنت آبادی افزود: این دست از پمپ ها جهت  جابجایی و انتقال سیالات  كرایوژنیك LNG ،  LPG ، اتیلن مایع، پروپیلن، اتان و مایعات سرد كاربرد استفاده می شود كه  نقش مهمی در فرایندهای عملیاتی  طرحها دارد.
 
وی با اشاره به برخی محدودیت های سالهای گذشته در زمینه سفارش گذاری و تحویل كالاها و تجهیزات مورد استفاده در طرح ها  افزود: در این دوره ، كارفرمایان و سازندگان داخلی كشورمان انگیزه و تلاشهای وسیع تری در جهت تكمیل زنجیره تولید ملی و نیز  و ایجاد خودكفایی در بسیاری از اقلام مورد نیاز این حوزه ایفا نمودند.

 جنت آبادی با بیان اینكه  از سال گذشته  تاكنون ساخت پمپ های كرایوژنیك مدل مستغرق (Retractable in Tank)  آغاز شده است گفت : هم اکنون پمپ های مربوط به فازهای 17 و 18 پارس جنوبی  نیز تولید و مراحل تست خود  طی كرده كه به زودی پس از انجام مراحل مربوطه و استقرار در بخش مخازن پالایشگاه،  مورد تست عملیاتی و ارزیابی نهایی  نیز قرار خواهد گرفت .
 
مدیر ارزیابی سازندگان و پیمانكاران شركت نفت و گاز پارس همچنین از داخلی سازی شماری دیگر از كالاهای ویژه طرح های پارس جنوبی جهت استفاده در بخش های خشكی و دریایی پروژه ها طی دو سال گذشته خبر داد و گفت: تاكنون تولید داخلی در لوله های گاز ترش،  مبدل های حرارتی صفحه ای، انواع سیم و كابل، فلنج ، توربواكسپندرها و لوله كامپوزیتی در نتیجه  پشتیبانی و حمایت از فعالان بومی این حوزه صورت گرفته كه این دستاورد نمونه ای از مصادیق ارتقا ء توانمندی صنعتی كشور می باشد . 

مدیرعامل شركت پمپ سازی ایران به عنوان سازنده پمپ های كرایوژنیك نیز در گفت و گو با ما با اشاره به موفقیت ایران در دستیابی به تولید  پمپ های كرایوژنیك گفت: این شركت  با هدف انتقال دانش و فناوری این تجهیز و عمدتا در راستای تحقق داخلی سازی این دست از كالاهای مورد نیاز پالایشگاهها تحقیقات خود را از سال 1390 با حمایت كارفرمایان بزرگ صنعت نفت از جمله شركت نفت و گاز پارس شروع كرد كه سال گذشته توانستیم ضمن  دستیابی به  پیشرفته ترین نرم افزارهای طراحی این سازه، ساخت مدل های مختلف پمپ های كرایوژنیك  را آغاز كنیم . 

فرجپورمند  با بیان اینكه شركتهای خارجی معتقد بودند كه حتی تعمیرات این پمپ ها نیز نمی تواند در ایران انجام شود عنوان كرد : خوشبختانه در سایه  اراده  و تلاش متخصصان و حمایت بی دریغ صنعت نفت  اكنون علاوه بر طراحی پمپ ها ، كلیه مراحل مدل سازی، ریخته گری، ماشین كاری، آزمایشگاه و تست پمپ های مورد استفاده در پالایشگاههای كشور در داخل انجام می شود . 

جعفرپورمند گفت: این دست از پمپ ها به گونه ای طراحی شده كه بتواند در دمای بسیار پایین سیالات تولیدی پالایشگاه ها را جهت  جابجایی و ارسال به مبادی مصرف منتقل نماید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار