پیشگیری و درمان با طب ورزشی

پیاده روی سریع یا دویدن؟

به اعتقاد پژوهشگران، پیاده روی ورزشی مناسب برای همه سنین به شمار می آید و پیاده روی سریع نسبت به دویدن فواید بیشتری دارد.

پیاده روی سریع یا دویدن؟به گزارش خبرنگار گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان ، ورزش های سخت و تند، باعث لخته شدن خون در داخل رگ های خونی و در نتیجه توقف گردش خون در ماهیچه های قلب و درد شدید در قلب می گردد. برعکس "پیاده روی با کمی سرعت" ورزشی ساده و امن بوده و نقش مهمی در سلامت بدن و پیشگیری از بیماری ها دارد و باعث از بین بردن افسردگی می شود.

هنگام راه رفتن، عضلات همانند تلمبه کار می کنند و خون به راحتی در قلب جریان می یابد. در ورزش، ران ها و ساق های پا نسبت سایر اعضای بدن نقش مهم تری دارند. اگر حرکت این اندام ضعیف و سست باشد، قوه محرکه بدن برای انتقال خون به قلب کافی نیست. لذا پیاده روی سریع به مراتب بهتر از دویدن است.
 هنگام راه رفتن سریع باید طی 10 دقیقه حدود یک کیلومتر راه رفت. یاده روی سریع به گردش بهتر خون کمک کرده و برای افزایش مصرف اکسیژن مناسب است و بر شدت ضربان قلب می افزاید. البته برای سالخوردگان و افراد ضعیف تر این مسافت کمتر است.

افرادی که چاق هستند،یعنی دارای اضافه وزن بالا هستند و ورزش را با هدف کاهش وزن آغاز کردند، به تدریج باید سرعت راه رفتن را بیشتر کنند، طوری که در هر دقیقه تقریبا 70 متر راه بروند.
بسیاری از افراد هنگام صبح پیاده روی می کنند و حدود 15 دقیقه این کار را انجام می دهند.این میزان  پیاده روی بیشتر برای سلامت افراد مفید است و در کاهش وزن تاثیر چندانی ندارد. اما پیاده روی حتی به میزان کم نیز روی اشتها و کیفیت خواب تاثیر مثبتی دارد.

باوجودیکه  اکثر افراد فکر می کنند که پیاده روی فقط روی چربی های پا و پایین تنه تاثیر می گذارد، جالب است بدانید که بهترین تمرین برای آب کردن چربی های شکم پیاده روی سریع است.بخصوص در صورتیکه چند دقیقه بدوید و چند دقیقه راه بروید و این کار را حداقل به مدت 30 دقیقه ادامه دهید. با این روش بهترین نتیجه را از یک تمرین 30 دقیقه ای و بدون هیچ وسیله ای را می گیرید.
به طور حتم شما هم جزو افرادی هستید که از تاثیر پیاده روی سریع بر روی چربی های بازوها بی اطلاع هستید! جالب است بدانید که با پیاده روی سریع و گاهی دویدن،البته به شرطی که دستها را کنار بدن حرکت دهید،به جنگ چربی های بازو رفته اید.

با پیاده روی سریع عضلات پایتان را خوش ترکیب کنید

به رغم اینکه اکثر افراد می پندارند که پیاده روی سریع تمرینی مناسب  فقط برای کاهش وزن و چربی  افراد چاق هست، اما طبق تحقیقات اخیر پیاده روی سریع به شکل گرفتن و همچنین تقویت عضلات پا( عضلات سرینی و همسترینگ) بسیار کمک می کند. البته برای نتیجه گیری بهتر، نباید همیشه فقط روی سطح صاف پیاده روی کرد و بهتر است گاهی اوقات کمی از زمان پیاده روی سریع ، را به راه رفتن روی سطح شیب دار اختصاص دهیم تا چربی های پشت ران و ساق پا به طور کامل از بین برود و عضلات نمایان تر شود.
نکته مهم و قابل توجه اینکه در صورتی که از سلامت زانوهای خود اطمینان دارید روی شیب پیاده روی کنید

نکات مهم در پیاده روی سریع

پژوهشگران توصیه می کنند که در پیاده روی سریع باید به چند نکته مهم توجه کرد:
- هنگام راه رفتن باید سر را بالا نگه داشت. اجازه ندهید که گردن و سر رو به پایین باشد،زیرا هم سرعت شما را می گیرد و هم تاثیر منفی بر گردن و ستون فقرات می گذارد.
- سینه را جلو و دست ها را تا حد امکان باز و بسته کنید.
- گام ها باید بلند برداشته شود و سرعت آن باید سریع تر گردد.
- مرکز ثقل کمر باید بر روی گام های بلند باشد.
- هنگام راه رفتن باید از همه عضلات بدن استفاده کرد.
- این راه رفتن برای کاهش دردهای کمر و شانه و بهبود کارایی اعضای داخلی بدن مفید است.
- این پیاده روی باید مستمر باشد و همیشه ادامه یابد.
با وجود فواید بسیار پیاده روی سریع  ، اما نباید در این زمینه افراط کرد. به ویژه سالخوردگان و  مبتلایان  به بیماری های قلبی در پیاده روی باید بر اساس توانایی خود عمل کنند و بیش از حد از نیروی بدنی خود استفاده نکنند.

(طیبه خزاعلی)

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محب
۲۰:۵۳ ۲۰ مرداد ۱۴۰۱
بسیار کاربردی و علمی بود. واقعا استفاده کردیم.
Iran (Islamic Republic of)
بهروز
۱۲:۴۲ ۲۴ دی ۱۳۹۶
سلام.ممنون بابت اطلاعات مفیدتون که در اختیار مردم میزارید
Iran (Islamic Republic of)
سید سعید
۱۸:۳۳ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶
مطالبتون بسیار خوب و مفیده/......................................
Iran (Islamic Republic of)
امير
۱۵:۲۱ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶
بسيار عالي ومفيد. ممنون
Iran (Islamic Republic of)
امیرحسین پارسا
۱۵:۰۶ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶
عالی.مختصر و بسیار مفید.خیلی ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
ممنون از مطلب خوبتون
آخرین اخبار