حال و روز تولید در بخش کشاورزی؛

رقابت نابرابر چای داخلی و خارجی در بازار/تراز تجاری مثبت در بخش شیلات

زمزمه های خود کفایی محصولات کشاورزی در کشور به دلیل شرایط مساعد آب و خاک ایران جهت پرورش محصولات زراعی و باغی به گوش می رسد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ وقتی حرف از اقتصاد مقاومتی زده می شود،در کنارش بحث خود کفایی محصولات کشاورزی در کشور گل می کند چرا که ایران دارای شرایط مساعد آب و خاک جهت پرورش محصولات زراعی و باغی است و در برخی موارد نویدهای خود کفایی نیز به گوش می رسد.

اما با این وجود هنوز بازار میوه و تره بار از محصولات قاچاق خالی نشده، کما اینکه سال گذشته شاهد ورود بی حد و حصر میوه های قاچاق بودیم به طوریکه وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد این میوه ها از کجا می آید از آسمان یا مرزها، اگر از مرزها وارد می شود مسئول مرزبانی چه کسی است؟ 

بر اساس این گزارش با وجود تولید سالانه 16 میلیون تن انواع و اقسام محصولات باغی که کمتر کشوری از این موهبت الهی برخورداراست ،باید  هر چه سریع تر تمهیداتی برای جلوگیری از واردات قاچاق اندیشیده شود چرا که قاچاق میوه یکی از معضلاتی است که طی چند سال گذشته گریبانگیر بخش کشاورزی شده است. 

حال می خواهیم بدانیم واردات بی حد و اندازه محصولات زراعی و باغی چه تاثیری در میزان صادرات محصولات کشاورزی ما داشته اند که بر این اساس به سراغ  سید رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی رفتیم تا از وضعیت صادرات سال گذشته جویا شویم:

به گفته این مقام مسئول وضعیت صادرات میوه در سال 94 در مقایسه با سال 93 تعریف چندانی نداشته، چرا که علی رغم مزیت های بالای تولید در برخی اقلام شاهد روند کاهشی 25 درصدی صادرات بوده ایم.

وی با اشاره به صادرات سیب درختی گفت: در اوایل سال گذشته مطرح کردیم که بیش از یک میلیون تن مازاد تولید نسبت به مصرف داریم، اما متاسفانه به سبب مشکلات زیر ساختی برای آن تصمیمی گرفته نشد به طوریکه کلیه صادر کنندگان به سبب افزایش قیمت تمام شده آن چنان که باید و شاید در بازارهای هدف، صادرات قابل توجهی نداشتند.

نورانی با اشاره به کاهش صادرات میوه و صیفی به ارزش 200 میلیون دلار، بیان کرد: سال گذشته مجموع صادرات میوه و صیفی جات 2 میلیون و961 هزار تن به ارزش ریالی یک میلیارد و 90 میلیون ریال بوده و این در حالیست که سال 93، 3 میلیون و 418 هزار تن میوه و صیفی به ارزش یک میلیارد و 310 میلیون دلار به بازارهای هدف صادر شده است.

وی ادامه یادآور شد: در سال زراعی جدید به جز دو استان که در اثر سرمازدگی با کاهش تولید مواجه شدند،سایر استان ها وضعیت خوبی دارند به طوریکه با برنامه ریزی در صادرات می توان حرفی برای گفتن داشت.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با اشاره به وضعیت خوب میوه های تابستانه افزود: وضعیت تولید میوه های تابستانه در صورتی که آفات به باغات وارد نشود، مساعد است و امیدواریم با فراهم شدن زیر ساخت های لازم بتوانیم از حداکثر پتانسیل های حوزه کشاورزی که نقش موثری در اشتغال و ارزآوری دارد، استفاده کنیم.

نورانی با اشاره به قاچاق میوه های وارداتی به کشور بیان داشت: با توجه به آنکه کشورمان در تولید محصولات جالیزی و باغی دارای مزیت های نسبتا خوبی است ،می توان گفت که واردات کلیه میوه های خارجی به جز میوه های گرمسیری به میوه و تره بار ممنوع است.

وی ادامه داد: اگر به جز میوه های گرمسیری در میادین میوه و تره بار، میوه های خارجی دیگر به چشم می خورد نباید فراموش کرد که آنها تنها از طریق قاچاق به کشور وارد شدند چرا که هیچ گونه مجوزی برای واردات آن داده نشده است.

*** نیشخند چای خارجی به چای ایرانی

با توجه به آنکه چای ایرانی  تنها چای ارگانیگ در دنیا است،که از نظر طعم و رنگ دارای ویژگی های منحصر به فرد است اما در سال های اخیر به سبب نبود حمایت های لازم از چایکاران با حجم بالای واردات چای به کشور مواجه هستیم .

البته نا گفته نماند که واردکنندگان به سبب سودهای هنگفتی که از  واردات چای به دست می آورند تنها می خواهند با تغییر ذائقه  ایرانی  ها به سمت و سوی چای خارجی، کمر تولید ملی را خم کنند.

اما با این وجود چه بر سر چایکاران خواهد آمد؛ ایرج هوسمی رئیس اتحادیه چایکاران در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: سالانه حدود 125 الی 130 هزار تن چای خشک در کشور به مصرف می رسد و این درحالیست که سال گذشته تنها 19 هزار تن چای خشک در کشور تولید شده است.

وی با اشاره به واردات 110 هزار تنی چای به کشور گفت: در واقع بخشی از واردات 110 هزار تنی چای به صورت قانونی و مابقی از طریق قاچاق به کشور وارد می شود و حال بهتر است که با حمایت از چایکاران میزان تولید چای ایرانی را افزایش دهیم.

هوسمی ادامه داد: سابقه تولید چای خشک تا دهه 80 به مرز 65 الی 70 هزار تن رسیده بود که به سبب بی اعتنایی به چایکاران و نداشتن صرفه اقتصادی بخشی از باغات رها شد که خوشبختانه در سه سال اخیر با حمایت دولت یازدهم مجددا بخشی از باغات  احیا شد، اما نباید فراموش کرد که برای رسیدن به مرز خود کفایی و کاهش واردات لازم است که میزان حمایت از چایکاران از سوی دولت افزایش یابد.


*** نبود حمایت از دامدار، واردات را رقم زد

با توجه به آنکه از چند سال گذشته تا کنون شاهد واردات گوشت قرمز برزیلی به کشور هستیم بهتر است که شرکت پشتیبانی امور دام  در راستای حمایت از تولید با توزیع نهاده های مدت دار و خرید گوشت حمایت همه جانبه از دامدارداشته باشد تا شاهد جولان واردات گوشت قرمز به کشور نباشیم.

جواد آزاد مدیر عامل اتحادیه صنعت دامپروری کشور در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد:  با توجه به نیاز سالانه 900 هزار تن گوشت قرمز در کشور، باید گفت که حدود 800 هزار تن آن در داخل تولید شده وتنها مابقی از طریق واردات تامین می شود.

وی با اشاره به تعطیلی واحدهای پرواربندی در کشور گفت:در واقع با در اختیار گذاشتن سرمایه در گردش و خرید تضمینی از دامداران تولید به بالای یک میلیون تن خواهد رسید.

*** صادرات محصولات شیلات بر واردات چربید

اگرچه ایران به لحاظ موقعیت جغرافیایی ظرفیت و پتانسیل بالایی در تولید آبزیان دارد اما چند سالی است که واردات ماهیان تیلا پیا بر سر تولیدات داخل سایه انداخته و شاید علت این امر را بتوان در عدم استفاده از حداکثر پتانسیل های کشور دانست چرا که مجموع صید وآبزی پروری کشور ما حدود 700 هزارتن است.

در این راستا ارسلان قاسمی مدیر عامل اتحادیه تکثیر و پرورش صادرات آبزیان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: سال گذشته، حدود 140 الی 150 میلیون دلار ارز برای واردات انواع آبزی از کشور خارج شد که از این رقم 54 میلیون دلار صرف واردات ماهیان تیلا پیا که ارزش غذایی چندانی ندارد شده است.

وی با اشاره به تراز تجاری مثبت شیلات در بخش کشاورزی گفت:  سال گذشته با وجود واردات 150 میلیون دلاری انواع آبزی به کشور می توان گفت که نزدیک 300 میلیون دلار به بازار های هدف صادرات داشته ایم .

با وجود تنوع آب و خاک و کیفیت بالای محصولات ایرانی، سال ها است که مرثیه تلخ واردات محصولات خارجی برای تولید کنندگان خوانده می شود اما بهتر است با استفاده حداکثری از پتانسیل های کشور به جولان واردات کالاهای رنگارنگ خاتمه دهیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار