پیشگیری و درمان با طب ورزشی

فرار از کبد چرب با 75 دقیقه ورزش در هفته

متخصصین گوارش و کبد معتقدند با ورزش کردن بصورت منظم و مداوم از ابتلا به بیماری کبد چرب پیشگیری می شود.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبر نگاران جوان ،متاسفانه بیماری‌ها و اختلالات متعددی وجود دارد که بدون علامت بروز می‌کند و به همین دلیل ممکن است مدتی هم تشخیص داده نشود.کبد چرب هم یکی از همین بیماری های بدون علامت، اما شایع و مهم است. بیماری کبد چرب که  شایع ترین اختلال کبدی است،جزو بیماری های عملکردی گوارشی محسوب می شود .
کبد چرب بیماری است که در این دوران و با توجه به وضع تغذیه و تحرک افراد بیشتر به چشم می خورد. البته در این میان کسانی هم هستند که خطر بروز این بیماری بیشتر تهدیدشان می کند. بیماری کبد چرب غیر الکلی، مشکل شایعی است که با رسوب بیش از حد چربی در پارانشیم کبد مشخص می شود. شیوه زندگی کم تحرک، رژیم های غیراصولی، مصرف غذاهای پرکالری، چرب، فست فودها و نوشابه های قندی را از جمله علل ابتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی است.
همچنین کسانی که چاق هستند یا دیابت دارند یا دچار مشکل افزایش چربی های خون و بخصوص بالا بودن میزان تری گلیسیرید هستند، بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به بیماری کبد چرب قرار خواهند داشت و خطر کبد چرب آنها را بیشتر تهدید می کند.
 جالب است بدانید امروزه ثابت شده چاقی شکمی بیشتر از چاقی یکدست می تواند احتمال بروز این بیماری را افزایش دهد. به عبارتی، افرادی که در ناحیه شکم دچار مشکل چاقی هستند، بیشتر در معرض خطر کبد چرب قرار دارند. به همین دلیل هم اندازه گیری دور شکم و باسن اهمیت ویژه ای دارد؛ زیرا هرچه این اندازه بیشتر باشد، به همان نسبت خطر کبد چرب هم وجود دارد.
از آنجاییکه کبد چرب آغاز طیفی از بیماری ها است که در صورت پیشرفت می تواند به مشکلات مهلک فیبروز و سیروز کبدی منجر شود و همجنین  حدود پنج درصد از موارد ابتلا به کبد چرب در معرض پیشرفت این بیماری قرار دارند،به همین منظور پیشگیری و درمان این بیماری بسیار حائز اهمیت است.

ورزش کوتاه ترین و مهم ترین راه درمان کبد چرب

روش های درمان و پیشگیری از بروز کبد چرب هم خیلی سخت و پیچیده نیست. فقط باید کمی بیشتر به فعالیت های جسمی و رژیم غذایی تان توجه کنید. متخصصین بیماری های کبد و  گوارش معتقدند  اولین و مهمترین قدم در درمان این بیماری ورزش کردن است و بیمار باید سبک و روش زندگی خود را تغییر بدهد و از مواد غذایی که حاوی کربوهیدرات و پرکالری هستند بپرهیزد.
در واقع این بیماری درمان دارویی و قطعی ندارد و تنها با ورزش می توان این بیماری را بهبود بخشید.  داشتن یک  رژیم غذایی صحیح ، کاهش وزن و ورزش را موثرترین راه های درمان کبد چرب است .اما شناخته شده‌ترین و معروف ترین روش برای درمان کبد چرب ورزش همراه با کاهش وزن است و حتی دیده شده در بیمارانی که کاهش وزن نداشته‌اند، ورزش نقش مهمی در بهبود کبد چرب را داشته است و در آخر استفاده از داروهای کاهنده قند خون در بیماران دیابتی و استفاده از داروهای کاهنده LDL در بیماران مبتلا به کلسترول از راه‌های مفید در کنار ورزش و کاهش وزن برای درمان کبد چرب است.
حسن فیروزیان عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی  و فوق تخصص گوارش و کبد  معتقد است انجام حداقل 75 دقیقه ورزش سنگین یا 150 دقیقه ورزش سبک در هفته اثرات مفیدی بر سلامتی دستگاه گوارش دارد.    
به گفته وی کاهش وزن و فعالیت فیزیکی مداوم یکی از درمان های اصلی کبد چرب است و فعالیت فیزیکی به مدت 150 دقیقه در هفته باعث بهبود کبد چرب و کاهش آنزیم های کبدی می شود. البته در موارد مقاوم گاهی نیاز به دارودرمانی وجود دارد اما با کاهش اصولی وزن و با استفاده از ورزش و رژیم غذایی می توان چربی انباشته شده در کبد را در مبتلایان چاق و یا دارای اضافه وزن کاهش داد.

ورزش های مناسب در درمان کبد چرب


برای درمان کبد چرب ورزش خاصی توصیه نشده است و این افراد ممنوعیتی برای ورزش کردن ندارند اما طبق توصیه پزشکان به بیماران مبتلا به کبد چرب این افراد يا باید هر روز 20 دقيقه ورزش کنند يا يک روز درميان يک ساعت به انجام فعاليت‌هاي ورزشي بپردازند. بيماران بايد بدانند که ورزش بايد مداوم انجام شود تا تاثيرگذار باشد نه اينکه 2 روز آن را انجام دهند و 3 روز انجام ندهند. ضمن اينکه لازم نيست اين 20 دقيقه يا يک ساعت، مداوم باشد، بيمار مي‌تواند 2 تا 10 دقيقه يا 4 تا 15 دقيقه ورزش کند. اين توصيه به‏ خصوص براي افرادي است که به دليل مشکلات اسکلتي‌-عضلاني قادر به ورزش طولاني نيستند.
فرد يا بايد سريع راه برود يا از سربالايي بالا برود و... تا به بدن فشار بيايد و عرق کند، ضربان قلبش تند شود و به نفس‌نفس زدن بيفتد. چنين ورزش‌هايي هم وزن را پايين مي‌آورد و هم کبد چرب را بهبود مي‌بخشد. البته باز هم تاکید می شود که میزان حداقل مقدار فعالیت ورزشی هوازی که برای حفظ سلامت پیشنهاد می شود 150 دقیقه در هفته است اما برای کاهش وزن به مقادیر بیشتری نیاز است.

(طیبه خزاعلی)
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار