عامل مرگ هزاران ماهی در ساحل بندرعباس چه بود؟

رییس اداره دریایی حفاظت محیط زیست هرمزگان گفت: دلیل مرگ ماهیان در ساحل بندرعباس آلودگی نفتی نبوده و منشاء گلوله‌های نفتی در این ساحل مشخص نیست.

 به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، افشین عسکری منطقه خلیج فارس، با بیان این‌که تلفات ماهیان در ساحل بندرعباس بر اثر آلودگی گلوله‌های نفتی که این ساحل رویت شده نیست، افزود: دلیل مرگ ماهیان در ساحل بندرعباس در دست بررسی است.
 
وی افزود: تربال هیچ گاه به خودی خود باعث مرگ ماهیان نمی‌شود، زیرا آلودگی نفتی در زمان اولیه و همان موقع که به دریا ریخته می‌شود، چنانچه با ماهی برخورد کند، موجب تلفات خواهد شد.
 
عسکری در خصوص منشاء گلوله‌های نفتی و آلودگی ساحل بندرعباس گفت: نوع فرآورده گلوله‌های نفتی ساحل بندرعباس در دست بررسی است و این پدیده می‌تواند ناشی از خروج آب توازن کشتی‌ها یا نشت مواد نفتی از نفتکش‌ها یا هر دلیل دیگر ‌ باشد که این امر نیز در حال بررسی است.
 
وی به تصویر منتشر شده در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: دو تصویری که تلفات زیاد ماهی در شب را نشان می‌دهند مربوط به ساحل بندرعباس نیستند و مشخص نیست که این تصاویر به چه ساحل و چه زمانی اختصاص دارد.
 
‌رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان گفت: دلیل تلفات ماهیان و آلودگی نفتی ساحل بندرعباس در حال بررسی است.
 
محمدصدیق مرتضوی افزود: نمونه‌برداری‌ها صورت گرفته و در حال بررسی علل این پدیده هستیم و در پایان نتیجه را ارایه خواهیم کرد.
 
 طبق تعاریف موجود، نفت خام یا نفتی که به طور تصادفی از تاسیسات، دکل‌های نفتی، لوله‌ها، تانکرها و… وارد دریا می‌شود، در اثر عوامل جوی و تابش خورشید و تبخیر اجزای سبک‌تر، تغلیظ شده و حالتی قیر گونه به خود می‌گیرد که جریان باد و امواج آنها به صورت توده درآورده و به ساحل می‌راند.
 
معمولا رویت تاربال در سواحل، از اولین هشدارهای بروز آلودگی نفتی است و اهمیت گلوله‌های نفتی یا تاربال به سبب همین هشدار دهندگی است.
 
منبع: ایسنا
انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار