گیلان؛

مرمت 69 مجموعه تاریخی در ماسوله

طرح حفاظت و مرمت 69 مجموعه تاریخی در ماسوله اجرا شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از گیلان؛ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با اعلام این خبر گفت: کاروانسرای حاجی فیض زیر نظر شورای فنی پایگاه میراث فرهنگی ماسوله با مشارکت مالک بنا ، مرمت و در دست احیا است.

رضا علیزاده با اشاره به اهمیت مرمت بناهای تاریخی در حفظ هویت فردی و اجتماعی گیلانیان افزود: یکی از اهدافی که دولت تدبیر و امید با جدیت آن را دنبال می کند، صیانت، حفاظت و مرمت بناهای تاریخی است که این مهم با تلاش خدمتگزاران نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و یاری بخش خصوصی تاکنون به بهترین شکل محقق شده است.

وی کاروانسرای حاجی فیض را از جمله تجارتخانه های این شهرک تاریخی ماسوله خواند و افزود: در سه طبقه جلوه هایی از تحولات معماری دوره ی پهلوی اول را در ماسوله نمایش می دهد و بخشی از هویت این خطه سرسبز است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با بیان اینکه این بنا در نوروز 1392 دچار طعمه حریق شده بود، گفت: متاسفانه شدت آتش سوزی کاروانسرای حاجی فیض را با آسیب جدی مواجه کرد، اما با اهتمام جدی پایگاه میراث فرهنگی ماسوله و نیز مشارکت مطلوب پرویز خارابی،  مالک بنا، از محل اعتبارات خانه های مشارکتی این مجموعه با پیشرفت بسیار خوب مراحل پایانی مرمت خود را طی می کند.

علیزاده خاطرنشان کرد: در سال 1393 با اعتباری بالغ بر 8 میلیارد ریال 30خانه تاریخی، 2 مسجد تاریخی، 5 واحد تجاری و 2 مکان فرهنگی و موزه ای و در سال 1394 با اعتباری بالغ بر 3 میلیارد و پانصدهزار ریال 21 خانه تاریخی، 8 واحد تجاری و نیز کلیه اقدامات مرمتی مسجد قنبرآباد در ماسوله به انجام رسیده است.
وی نگهداری و حراست از ابنیه و محوطه های تاریخی را وظیفه همگانی دانست و گفت: این میراث ارزشمند باید به عنوان سندی از فرهنگ، تمدن و حیات اجتماعی گیلانیان به نسل های آینده انتقال یابد.


انتهای پیام/ع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.