جنتی در نشست شورای عالی خانه هنرمندان:

اعمال سلیقه‌‌ها فرهنگ و هنر را پر حاشیه کرده است

حوزه فرهنگ و هنر به علت اعمال سلیقه‌‌ها و نظرات مختلف به حوزه‌ای پر حاشیه تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  در نشست شورای عالی خانه هنرمندان که با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون فرهنگی هنری وزارت ارشاد، علی مرادخانی و جمعی از هنرمندان و مسئولان صنف‌های هنری برگزار شد، هر یک از هنرمندان، مشکلات خود را با  وزیر ارشاد در میان گذاشتند.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست عنوان کرد: یکی از افتخارات من این است که در موقعیتی هستم که می‌توانم در خدمت اعضای فرهنگ و هنر باشم. حوزه فرهنگ و هنر به علت اعمال سلیقه‌‌ها و نظرات مختلف به حوزه‌ای پر حاشیه تبدیل شده است؛ چون ما دستگاه‌های دیگری نیز داریم که به آن‌ها خیلی کار ندارند اما در حوزه فرهنگ و هنر همه اظهار نظر می‌کنند که این موجب دشواری کار ما می‌شود.

وی ادامه داد: تلاش ما بر این است تا جایی که ممکن است، سیاست‌های رئیس‌جمهور و دولت را اعمال کنیم که این اعمال سیاست‌ها در حوزه‌هایی چون کتاب، صدور پروانه فیلم‌ها و این دست موارد به چشم می‌خورند. سیاستی که مبنی بر این است افراد بتوانند آزادانه‌تر عمل کنند. همچنین در تأسیس مؤسسات فرهنگی و هنری هم روند آن سریعتر از سابق پیش می‌رود.

وزیر ارشاد در خصوص انجمن‌های هنری بیان کرد: تثبیت جایگاه انجمن‌ها از نظر ما قانونی است و می‌شود با صحبت‌هایی در این زمینه و ارائه لایحه‌ای برای کمک بیشتر به این مجموعه‌ها به مشکلات‌ آن‌ها کمک کرد. همان طور در بحث انجمن صنفی مطبوعات و حذف آن تصمیماتی اتخاذ شده بود که با صحبت‌ها و تلاش‌های ما جایگزینی برایش ایجاد شد. دولت حرفی برای کمک و ارتباط بیشتر با انجمن‌ها ندارد و در این زمینه باید پیش‌نویسی که تدوین کرده‌اید را به ما ارائه دهید تا پس از آن لایحه آن به مجلس برود.

جنتی با اشاره به سرانجام بیمه هنرمندان افزود: ما در تلاشیم تا مشکل بیمه هنرمندان را حل کنیم. صندوق رفاه هنر نیز که پیش از این تأسیس شده بود، در گذشته بدهی عظیمی به سازمان تأمین اجتماعی داشت. به طوری که قرار بود قرارداد بین ما و این سازمان فسخ شود اما با صحبت‌ها و پیگیری‌های ما این اتفاق رخ نداد. امسال قرار شد تا این صندوق از حوزه کمک‌گیری توسط دولت بیرون بیاید و با حمایت و اداره آن به صورت هیئت امنایی که اعضای آن مراکزی چون بانک پاسارگاد و این دست مؤسسات هستند، این امر صورت بگیرد. همچنین برخی از اعضای این صندوق در چند سال اخیر فوت کرده‌اند، ولی همچنان بیمه آنها پرداخت می‌شد به همین جهت ما مجدداً شروع به عضوگیری کردیم و تا الان حدود 50 هزار نفر در این صندوق عضو شده‌اند.

جنتی درباره ارتباطات بین‌المللی با کشورهای دیگر عنوان کرد: حدود 80 عضو برای این امر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارند که وظیفه‌شان برقراری ارتباط با کشورهای دیگر است. از این پس بهتر است با هماهنگی با خانه هنرمندان این امور صورت بگیرد. همچنین هدف ما این است که این کارها را تا جایی که ممکن است به بخش غیردولتی واگذار کنیم. همانطور که در حوزه‌هایی چون نشر، سینما و ... این اتفاق رخ داد.

وی بیان کرد: برنامه امسال ما این است که به انجمن‌ها کمک بیشتری بکنیم و در همین راستا از همه استان‌ها خواستیم که نیازمندی‌های انجمن‌هایشان را به ما اطلاع دهند چرا که در حوزه‌های گوناگون در زمینه هنر کوتاهی‌هایی صورت گرفته است. علاوه بر این امسال می‌خواهیم که بیشتر به خانه هنرمندان رسیدگی کنیم؛ چرا که امروز شاهد تجمع یک سرمایه انسانی در این مرکز هستیم. به همین جهت از این خانه نیز می‌خواهیم تا نیازها و حدود درخواست‌هایشان را به ما ارائه دهند.

جنتی در رابطه با اضافه کردن اسم هنر به عنوان وزارتفرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: این کار امر آسانی نیست و مهم‌تر از قرارگیری این کلمه این است که ذاتاً‌ به اهمیت هنر برسیم و اراده‌هایی که در توسعه هنر می‌کوشند در اینجا اهمیت دارند.

وی با اشاره به پشتیبانی از هنرمندان در حوزه‌های مختلف اظهار داشت: ما تلاش کردیم که جلوی هجمه به حوزه‌های گوناگون بگیریم؛ مثل برگزاری کنسرت در شهرستان‌ها و یا اجرای تئاترها. همچنین در اینجا یادآور می‌شوم که با وجود نام‌گذاری سال گذشته به نام تئاتر آن طور که باید به آنها کمک نکردیم و امسال امیدواریم بتوانیم این کمبود را جبران کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به صحبتی که راجع به بهره‌گیری از نیروهای انسانی متخصص و ممیزی‌های مطرح شده بود، گفت: ما باید در حوزه‌های گوناگون از حضور متخصصان بهره‌مند شویم و در مورد ممیزی‌ها نیز این گونه نیست که یک دیپلمه تصمیم بگیرد. اکنون روند سابق را کنار گذاشتیم و از نیروهای متخصص استفاده می‌کنیم.

وی افزود: در مورد فضای تصمیم‌گیری‌ها نیز باید امکان مشورت ایجاد شود. همانطور که در تدوین آیین‌نامه‌هایی برای مطبوعات یا سینما از خود اعضا کمک می‌گیریم. ما در جهت لغو برخی از مجوزها و قوانین بسیار کار کردیم به طوری که الان گرفتن مجوز خیلی آسان شده است. به عنوان مثال گرفتن مجوز برای مطبوعات به طور میانگین 3 ماه برای مجموعه‌های فرهنگی 2 ماه است و برای کتاب بسیار کمتر از این ها زمان صرف می‌شود.

جنتی در خصوص ثبات مدیریتی گفت: من کمبود ثبات مدیریتی را قبول دارم؛ چرا که در هر دوره و هر ارگانی شاهد تغییرات بی‌شماری هستیم. جدا از این موضوع بحث معافیت‌های مالیاتی مطرح شد که باید بگویم این معافیت‌ها کماکان هستند و حذف نمی‌شوند. ولی گاهی متأسفانه توسط برخی از دولتمردان اظهاراتی نادرست منتشر می‌شود که آثار سوء را ایجاد می‌کند و نباید به آنها توجه کرد.

وی در ادامه راجع به واگذاری موزه هنرهای معاصر به بخش خصوصی عنوان کرد: این موضوع یکی از مواردی بود که بی‌جهت مطرح شد و آقای مرادخانی تنها دنبال حل مشکلات این مرکز بوده‌اند. ما گاهی تابلوهایی را از گنجینه این مرکز به کشورهایی دیگر می‌دهیم و در ازای آن مبالغ قابل توجهی را دریافت می‌کنیم؛ اما مشکلی که در مورد موزه وجود دارد این است که هر چقدر این مرکز درآمد کسب می کند، به خزانه دولت می‌رود که در آنجا مشخص نیست کی و توسط چه کسی این درآمد صرف می‌شود. همچنین اعلام جزئیات در خصوص آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر اتفاقی است که باید هر چه سریعتر رخ دهد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص خرید آثار هنری توسط ارگان‌های دولتی خاطرنشان کرد: ما در سال 93 بحث اختصاص یک درصد از اعتبارات دستگاه‌های دولتی را به خرید آثار هنری به مجلس ارائه دادیم؛ اما با این موضوع برخورد شد که از آن منصرف شدیم. امسال امیدواریم بتوانیم کاری کنیم تا سازمان‌های دولتی موظف شوند بخشی از اعتباراتشان را صرف هنر کنند. در کنار این موضوع همانطور که گفته شد تعیین جایگاه قانونی خانه هنرمندان، بین مراکز فرهنگی و هنری و کمک به این خانه به همراه تدوین یک تفاهم‌نامه از مواردی است که امسال در صدد اجرای آن هستیم.

در این نشست مجید رجبی‌معمار مدیرعامل خانه هنرمندان با اشاره به برنامه‌های اجرایی شده این خانه طی چند سال اخیر بیان کرد: گسترش ارتباط با کشورهای دیگر، برگزاری هفته‌های فرهنگی استان‌ها و بررسی مشکلات هنرمندان را از اقداماتی است که این خانه همواره مد نظر قرار داده است..

ایرج راد ضمن تقدیر از برگزاری چنین نشستی گفت: این اتفاق خوبی  است که برای توجه بیشتر به هنر و هنرمند واژه هنر در کنار عنوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار بگیرد تا بدین وسیله قدر هنر هم بیشتر از پیش معلوم شود.

فرزاد هاشمی به عنوان نماینده انجمن عکاسان نیز بیان کرد: ما تعریفی از هنرهای تجسمی نداریم و باید ارشاد هر چند وقت یک بار چنین جلسه‌ای را برگزار کند چرا که ما یعنی گروه هنرهای تجسمی نیاز دارم تا بیشتر دیده شویم و مورد توجه قرار بگیریم. زیرا این اتفاق امروزه کمتر رخ می دهد و غالبا تیتر اخبار و توجهات به سینما و تئاتر اختصاص دارد..

در ادامه حسین سرآبادانی نماینده انجمن خوشنویسان روی به کارگیری نیروی انسانی کارآمد و متخصص تأکید کرد و ابراهیم مختاری فیلمساز خواستار رسیدگی بهتر وزارت کار به همراه وزارت ارشاد به صنوف فرهنگی و هنری شد و بیان کرد: که وزیر فرهنگ می‌تواند این رسیدگی و توجه را از طریق ارسال لایحه‌ای به شورای انقلاب فرهنگی بررسی کند.

مسعود سپهر نماینده انجمن گرافیک نیز با اشاره به لزوم توجه بیشتر وزارت ارشاد به انجمن‌های هنری بیان کرد: در کنار توجه این وزارتخانه به انجمن ها خود انجمن‌های هنرهای تجسمی هم باید به امور داخلی‌اش سروسامان دهد چرا که خود ما هم در برخی از موارد هنوز تکلیف مشخصی نداریم.

جمشید حقیقت‌شناس هم از افراد دیگری بود که در صحبت‌هایش به تأثیر سیاست در همه امور از جمله هنر اشاره کرد و گفت: اگر همه تصمیمات چه اقتصادی و چه ... با بهره‌گیری از هنر همراه باشد شاهد اتفاقات بهتری خواهیم بود و منزلت این  کلمه (هنر) نیز بیشتر از قبل مشخص می‌شود. چراکه از بعد از انقلاب نگاه سیاسی به موضوعات کسترش پیدا کرده است و با بهره گیری از هنر نگاهی شاعرانه و عاطفی تر در امور مطرح می شود..

معصومه مظفری رئیس هیئت مدیره انجمن نقاشان نیز در صحبت هایش عنوان کرد:  قراردادن ردیف بودجه ای برای انجمن های هنری از مواردی است که باید اعمال شود تا  الین مراکز بتوانهند خانه هایشان را نگه  دارند.همچنین بیمه هنرمندان هم از موارد دیگری است که مدتی است با وجود قانون نفی آن که برای هنرمندان بالای یک سن مشخص شده بسیاری از افراد واجد شرایط فاقد آن هستند.

وی ادامه داد: کمبود امنیت برای فضاهای هنری نیز یکی دیگر از عوامل نگران کننده برای هنرمندان است که در خصوص آن باید شفاف سازی های بهتری صورت بگیرد. مثل موضوع واگذاری موزه هنرهای معاصر و حذف رشته نقاشی از هنرستان ها که پس از چندین ماه تکذیب شدند.

انوشه منصوری به عنوان نماینده جامعه معماران بیان کرد: مسئله صنفی هنرمندان چیزی نیست که با این درخواست‌های کوچک حل شود و هنرمندان در این جامعه باید مدام نگران تغییر اوضاع مدیریتی باشند.

وی در این خصوص  یادآور شد: ایجاد خط مشی طولانی و دراز مدت  یکی از موارد لازم در عرصه هنر است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

در بخش دیگری از این نشست نادر قشقایی نماینده انجمن مجسمه‌سازان مطرح کرد: معافیت‌های مالیاتی برای بخشی از هنرمندان مسئله‌ای بود که موجب محدویت برای برخی از هنرها شد. و اگر این موضوع اصلاح یا لغو شود شاید شرایط بهتر ی ایجاد شود.

محمدرضا فیروزه‌ای که از نقاشان کشورمان است نیز اظهار کرد:  شفاف‌سازی در خصوص مسائل فرهنگی و هنری عامل ایجاد اعتمادسازی است  و به رفع نگرانی ها کمک می کند چرا که به عنوان مثال ابهانات در خصوص وضعیت موزه همچنان باقی است.

پس از آن کاظمی مشاور حقوقی خانه هنرمندان با اشاره به قانون اختصاص بخشی از بودجه ارگان های دولتی  به هنر  گفت: تبدیل قانون اختیاری بودن  اختصاص یک درصد از اعتبارات ارگان‌های دولتی به خرید آثار هنری به الزام این قانون  از مواردی است که می تواند کمک زیادی به حوزه هنر بکند..

همچنین رضا امیرخانی  خوشنویس پیشکسوت و به نام کشورمان بیان کرد: اعتماد سازی به همراه امیدواری از مزایای تشکیل چنی جلساتی است.

وی افزود: در کنار این اقدامات  تبلیغات بیشتر برای حوزه هنر از مواردی است  که به پیشبرد اهداف انجمن‌ها کمک می‌کنند. همچنین ما به عنوان کسانیئکه برای کشورمان نگران هستیم از مسئولین انتظار داریم تا مصوبه مدون و برنامه ای که در این 38 سال برای انجمن ها  ریخته شده است را ببینیم. علاوه بر این ایجاد سیستمی که در آن مشورت‌خواهی از اهالی هنر مطرح شود نیز از مواردی است که در تصمیم گیری ها باید ایجاد شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه در پاسخ به صحبت‌های مطرح شده عنوان کرد: یکی از افتخارات من این است که در موقعیتی هستم که می‌توانم در خدمت اعضای فرهنگ و هنر باشم.

وی افزود: در حوزه فرهنگ و هنر به علت اعمال سلیقه‌‌ها و نظرات مختلف از افراد گوناگون این  حوزه به حوزه‌ای پر حاشیه تبدیل شده است چرا که ما دستگاه‌های دیگری نیز داریم که به آن‌ها خیلی کار ندارند اما در حوزه فرهنگ و هنر همه از علما گرفته تا مردم اظهار نظر می‌کنند که این  موجب دشواری کار ما می‌شود.

جنتی ادامه داد: تلاش ما بر این است که تا جایی که ممکن بود سیاست‌های آقای روحانی و دولت را اعمال کنیم که این اعمال سیاست‌ها در حوزه‌هایی چون کتاب، صدور پروانه فیلم‌ها و این دست موارد به چشم می‌خورند سیاستی که مبنی بر این است که افراد بتوانند آزادانه‌تر عمل کنند همچنین در تأسیس مؤسسات فرهنگی و هنری هم روند آن سریعتر از سابق پیش می‌رود.

وی در خصوص انجمن‌های هنری بیان کرد: تثبیت جایگاه انجمن‌ها از نظر ما قانونی است و می‌شود با صحبت‌هایی در این زمینه و ارائه لایحه‌ای برای کمک بیشتر به این مجموعه‌ها به مشکلات‌ آن‌ها کمک کرد همان طور در بحث انجمن صنفی مطبوعات و حذف آن تصمیماتی اتخاذ شده بود که با صحبت‌ها و تلاش‌های ما جایگزینی برایش ایجاد شد دولت حرفی برای کمک و ارتباط بیشتر با انجمن‌ها ندارد و در این زمینه باید پیشنویسی که تدوین کرده‌اید را به ما ارائه دهید تا پس از آن لایحه آن به مجلس برود و ما هم امیدواریم که با این اقدام موضوع انجمن‌ها هم حل شود.

انتهای پیام/  
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار