اهواز؛

برگزاری همایش بزرگداشت ناخدا بزرگ پور شهریار امهرمزی

همایش بزرگداشت ناخدا بزرگ پور شهریار امهرمزی پنج شنبه ٢٣ اردیبهشت ماه ٩٥ در رامهرمز برگزار می شود.

برگزاری همایش بزرگداشت ناخدا بزرگ پور شهریار امهرمزیبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، این همایش با حضور اساتید برجسته کشور، مسئولان استان و علاقه‌مندان برگزار خواهد شد.

در این همایش حمدالله آصفی از شیراز، دکتر عبدالکریم مشایخی از بوشهر، دکتر عبدالحسین کنین از تهران، مهرداد کریمی از سیراف، محمد شکری از رامهرمز و همایون قنواتی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان سخنرانی خواهند کرد.

همچنین اجرای موسیقی محلی و کلاسیک بخش دیگری از همایش خواهد بود.

ناخدا بزرگ پور شهریار امهرمزی، ناخدا و دریانورد مشهور ایرانی نیمه اوّل سده ی ٤ ھ.ق / ١٠ م . او از مردم رامهرمز خوزستان و دریانوردی برجسته بود. در نیمه نخست سده ی ٤ ق آب های اقیانوس هند ، دریای چین و کرانه های افریقای شرقی ( حبشه ) را درنوردیده است. وی همزمان با خلافت المطیع عباسی زندگی می کرد. در منابع مختلف به جز « بزرگ » نام های دیگری مانند « یزدک یا مزدک » برای او ذکر شده است.

وی آنچه در سفرهای دریایی خود درباره ی پدیده ها و موجودات شگفت انگیز دیده و نیز داستان هایی را که از دیگر ناخدایان ، دریانوردان و بازرگانان مورد اعتمادش شنیده بود ، در کتابی به نام «عجائب الهند بَرّه و بحره و جزائره » جمع آوری کرد.

برخی از دانشمندان اهمیت کتاب بزرگ بن شهریار را بسیار فراتر از یک اثر جغرافیایی دانسته اند. درواقع نیز این کتاب ، تأثیری آشکار در پیشرفت دانش جغرافیا داشته است و از سوی دیگر نمایانگر کوشش هایی است که دریانوردان ایرانی در گشت و گذار دریایی خود از سیراف تا هند ، سیلان ( سراندیب ) ، جاوه ، زنگبار ، جزیره های دریایی هند و چین نشان داده اند.

کتاب عجائب الهند نخستین بار در ١٨٨٣-١٨٨٦ م توسط دانشمند فرانسوی « وان درلیت » به دستیاری گروهی از خاورشناسان ، تصحیح و به وسیله ی « مارسل دویک » به فرانسه ترجمه شد و همراه متن عربی در لیدن « هلند » به چاپ رسید. این کتاب را محمد ملک زاده در ١٣٤٨ ش / ١٩٧٠ م به فارسی برگردانید. ترجمه ی انگلیسی آن نیز از روی ترجمه ی فرانسوی ، به قلم « پیتر کوینل » در ١٩٢٨ م در لندن منتشر شده است.

انتهای پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.