چینی؛ اولویت آمریکایی‌ها در یادگیری زبان خارجی

بر اساس طرح «یک میلیون قدرتمند» که میان اوباما و رئیس جمهور چین به امضاء رسیده، قرار است یک میلیون دانشجوی آمریکایی زبان چینی را یادبگیرند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  مارک زاکربرگ بنیانگذار «فیس‌بوک»، میرا سوروینو هنرپیشه آمریکایی و برنده جایزه اسکار و ساشا دختر اوباما چه وجه مشترکی دارند؟ همه آنها چینی را به عنوان زبان دوم فراگرفته‌اند.
 
آنها تنها کسانی نیستند که این زبان را انتخاب کرده‌اند. علاقه آمریکایی‌ها به یادگیری زبان چینی در سال‌های اخیر به دلایل مختلفی از جمله تجاری افزایش یافته است. بنا بر آمار، نزدیک به سه هزار دبستان و دبیرستان در آمریکا زبان چینی را تدریس می‌کنند.
 
«کالج بورد» سازمانی مستقر در نیویورک که آزمون‌گیری دانش‌آموزان دبیرستانی در رشته‌های دانشگاهی را بر عهده دارد، گزارش داد که زبان چینی سریع‌ترین رشد را میان زبان‌های پیش دانشگاهی و از لحاظ محبوبیت به سومین زبان خارجی در برنامه کلاس‌های پیشرفته این سازمان تبدیل شده است.


چینی؛ اولویت آمریکایی‌ها در یادگیری زبان خارجی
دانش آموزان یک مدرسه راهنمایی در میسوری نگارش به زبان چینی را تمرین می کنند. (عکس از آسوشیتدپرس)
 
چین چند سالی است که لقب سریع‌ترین رشد اقتصادی جهان را به خود اختصاص داده و به غیر از حوزه تجارت و اقتصاد، توانسته قدرت‌های بزرگ دنیا را در حوزه‌های دیگری مانند تکنولوژی و نظامی نیز به چالش بکشد، به‌طوری که از این کشور به عنوان قدرت اول جهان در آینده‌ای نزدیک نام برده می‌شود.
 
اهمیت شناخت چین و ارتباط با این کشور برای آمریکا که چین را بزرگ‌ترین رقیب خود در حوزه‌های مختلف قدرت در جهان می‌شمارد، موجب شده تا آمریکا یادگیری زبان چینی را یک نیاز استراتژیک تلقی کرده و آن را به یکی از اولویت‌های اصلی برنامه آموزشی خود تبدیل کند. در دیدار سال گذشته اوباما و شی جین‌پینگ رئیس جمهور چین در واشنگتن، دو طرف به توافق رسیده‌اند تا در زمینه‌های مختلف فرهنگی همکاری دو جانبه داشته باشند. یکی از مهم‌ترین زمینه‌های همکاری مربوط به طرح «یک میلیون قدرتمند» (One Million Strong) است که توسط بنیاد «100 هزار قدرتمند» (the 100,000 Strong Foundation) مدیریت می‌شود که بر اساس این طرح قرار است یک میلیون دانشجوی آمریکایی به یادگیری زبان چینی تا سال 2020 بپردازند.
 

در فکت شیت منتشر شده توسط کاخ سفید آمده است: «طرح "یک میلیون قدرتمند" در نظر دارد تا یک میلیون دانشجوی آمریکایی را جهت یادگیری زبان چینی تا سال 2020 آموزش دهد»
 
در فکت شیت (FACT SHEET) منتشر شده توسط کاخ سفید آمده است: «طرح "یک میلیون قدرتمند" در نظر دارد تا یک میلیون دانشجوی آمریکایی را جهت یادگیری زبان چینی ماندرین تا سال 2020 آموزش دهد. از اهداف این پروژه می‌توان به دو برابر کردن مدرسین زبان چینی در آمریکا از خلال سرمایه‌گذاری در دانشگاه‌ها، استفاده از ابزار تکنولوژیک جهت وارد ساختن دانشجویان به جوامع ناشناخته‌تر و مهجورتر، و ابداع پروژه «100 هزار ایالت» (100K Strong States) جهت ترویج زبان چینی در ایالت‌های آمریکا توسط فرمانداری‌ها اشاره کرد».
 
سایت «بنیاد 100 هزار قدرتمند» نیز در رابطه با این پروژه می‌نویسد: «در این پروژه پنج گروه 200 هزار نفری در آمریکا تحت تعلیم زبان چینی قرار خواهند گرفت. هدف اصلی طرح "یک میلیون قدرتمند" تربیت مدیران فرهنگی و تجاری در جهان آتی تحت مدیریت آمریکا و چین است تا رقابت و همکاری مستمر در آن داشته باشد».


چینی؛ اولویت آمریکایی‌ها در یادگیری زبان خارجی
سایت «بنیاد 100 هزار قدرتمند»: هدف اصلی طرح "یک میلیون قدرتمند" تربیت مدیران فرهنگی و تجاری در جهان آتی تحت مدیریت آمریکا و چین است تا رقابت و همکاری مستمر در آن داشته باشد
 
بنیاد «100 هزار قدرتمند» از سوی دولت‌های آمریکا و چین، فرمانداران آمریکایی، اعضای کنگره و تجار مطرح چینی و آمریکایی مورد حمایت مالی و حقوقی قرار دارد.
 
مرکزتحقیقات سیار دانشگاهی (center for academic mobility research) تحت نظر موسسه آموزش بین‌المللی آمریکا (Institute of International Education) نیز گزارشی تحت عنوان «دانشجویان آمریکایی در چین: آشنایی با اهداف 100 هزاری» جزئیات این طرح را کامل شرح داده است.


چینی؛ اولویت آمریکایی‌ها در یادگیری زبان خارجی
موسسه آموزش بین‌المللی آمریکا در گزارشی تحت عنوان «دانشجویان آمریکایی در چین: آشنایی با اهداف 100 هزاری» جزئیات این طرح را کامل شرح داده است (دانلود)
 
 
خیز دولت چین برای تبدیل زبان چینی به زبان دوم جهان
 
مسئولان چینی با دادن بورسیه تحصیلی به 40 هزار دانشجو از 182 کشور جهان در سال 2015 که بیش از 80 درصد آنها به زبان چینی درس می‌خوانند، خیز بلندی را برای رساندن زبان چینی به دومین زبان مطرح دنیا برداشته است. همچنین این کشور با تاسیس موسسه‌ای به نام «کنفسیوس» (Confucius) که در داخل و خارج از چین به فعالیت مشغول است، قصد گسترش زبان چینی در جهان را دارد. نزدیک به 500 موسسه کنفسیوس در بیش از 130 کشور دایر شده که به آموزش زبان چینی مشغول‌اند و نزدیک به 4 میلیون نفر در دنیا در حال یادگیری زبان چینی هستند.


چینی؛ اولویت آمریکایی‌ها در یادگیری زبان خارجی
دولت چین با جذب 40 هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های خود و همچنین ارائه آموزش زبان چینی به 4 میلیون نفر در جهان با کمک موسسه «کنفسیوس»، خیز بلندی را برای رساندن زبان چینی به دومین زبان مطرح دنیا برداشته است
 
رشد زبان چینی به فضای سایبر نیز سرایت کرده و این زبان در چند سال اخیر توانسته به دومین زبان اصلی اینترنت تبدیل شود؛ در همین رابطه "آلوین تافلر" (Alvin Toffler) آینده‌شناس معروف در کتاب «ثروت انقلابی» عنوان می‌کند که بزودی زبان چینی به زبان اول اینترنت تبدیل خواهد شد.


چینی؛ اولویت آمریکایی‌ها در یادگیری زبان خارجی
آلوین تافلرآینده‌شناس معروف در کتاب «ثروت انقلابی» عنوان می‌کند که بزودی زبان چینی به زبان اول اینترنت تبدیل خواهد شد
 
 
یادگیری زبان چینی به آفریقا نیز رسیده است!
 
در سال‌های اخیر، بسیاری از مردم کشورهای غربی مشغول یادگیری زبان چینی هستند. به عنوان نمونه کودکان انگلیسی نیز به فراگیری زبان چینی می‌پردازند و چندی پیش، نخستین مهد کودک آموزش زبان چینی در لندن تاسیس شد؛ این مهد کودک نه تنها کلمات و آوازهای چینی را به کودکان می‌آموزد، بلکه غذاهای چینی را نیز برای کودکان آماده می‌کند تا آن‌ها از کودکی با فرهنگ خوراک چینی آشنا شوند. نیاز به یادگیری زبان چینی فقط مربوط به مردم اروپا و آمریکا نیست و با افزایش تمایل دانشجویان آفریقایی به فراگیری زبان چینی، دانش‌آموزان این کشورها نیز به دنبال یادگیری این زبان هستند.
 
آموزش زبان چینی در مدارس مقطع متوسطه برخی کشورهای آفریقایی از جمله آفریقای جنوبی، تانزانیا و ماداگاسکار شروع شده و پیش بینی می‌شود این روند ادامه پیدا کند. طی پنج سال آینده مجموع 500 مدرسه در آفریقای جنوبی زبان چینی را به عنوان زبان دوم به دانش آموزان خود آموزش می‌دهند که در حال حاضر این برنامه در 15 مدرسه اجرا می‌شود.


چینی؛ اولویت آمریکایی‌ها در یادگیری زبان خارجی
طی پنج سال آینده مجموع 500 مدرسه در آفریقای جنوبی زبان چینی را به عنوان زبان دوم به دانش آموزان خود آموزش می‌دهند
 
طبق اعلام وزارت آموزش آفریقای جنوبی هر سال 100 معلم به چین اعزام می‌شوند تا با روش‌های آموزش زبان چینی و دیگر بخش‌های آن آشنا شوند. در تانزانیا نیز شش مدرسه مقطع متوسطه و سه دانشگاه در برنامه آزمایشی آموزش زبان چینی شرکت دارند که این طرح با کمک 12 معلم و استاد اجرایی شده‌ است.
 
 
ضرورت یادگیری زبان چینی برای ایرانیان
 
جایگاه جهانی و منطقه‌ای کشور چین در میان کشورهای آسیا به ویژه رشد و توسعه سریع آن و وجود شعبه، نمایندگی و یا کارخانه 500 شرکت برتر دنیا در چین در دهه‌های اخیر، اهمیت زبان چینی را دوچندان کرده است.
 
روابط تجاری ایران و چین بیش از ده میلیارد دلار در سال است و در حال حاضر ده‌ها پروژه‌ مختلف در زمینه پتروشیمی، کارخانه فولاد، کارخانه آلومنیوم و راه‌سازی و غیره نیز در ایران با چینی‌ها در دست انجام است و ایران با هیچ کشوری چنین سطح روابط تجاری نداشته است.


چینی؛ اولویت آمریکایی‌ها در یادگیری زبان خارجی
برقراری روابط تجاری و در کنار آن روابط تکنولوژیک در چند سال اخیر ایران با چین که در آینده نیز توسعه پیدا خواهد کرد، یادگیری زبان چینی برای ایرانیان را به یک اولویت تبدیل کرده است
 
برقراری روابط تجاری و در کنار آن روابط تکنولوژیک در چند سال اخیر ایران با چین که در آینده نیز توسعه پیدا خواهد کرد، نیازمند افرادی در داخل ایران هست که شناخت کاملی از کشوری که در حال تجارت و انتقال تکنولوژی و اجرای پروژه‌ها با آن‌ها است، داشته باشند؛ بنابراین یادگیری زبان چینی برای ایرانیان به یک اولویت تبدیل ‌شده تا علاوه بر سهولت کاری، سود بیشتری را در رابطه با چین کسب کنند.
 
دست اندرکاران مناسبات دوجانبه میان ایران و چین اعتراف دارند که شناخت کشور چین به عنوان کشوری که مناسبات گسترده اقتصادی و سیاسی با ایران دارد، در درجه نخست برای مسوولان، مدیران کشور و سیاست‌گذاران و سپس برای ایرانیان امری ضروری است؛ به تایید صاحب نظران، بدلیل شناخت کم ایران از این کشور بزرگ، بازشناسی آن ضرورتی اجتناب ناپذیر تلقی می‌شود که قدم اول در این راه، یادگیری زبان کشور چین است.


منبع: مشرق

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار