مدیر ترویج دانشجویی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو از برگزاری ششمین دوره مسابقات دانشجویی فناوری نانو خبر داد و گفت: برگزیدگان این مسابقه توسط ستاد نانو دعوت به همکاری می شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، ششمین دوره مسابقات ملی فناوری نانو، روز جمعه 24 اردیبهشت ماه برگزار می شود. مسابقه دانشجویی فناوری نانو هر ساله با گستره ملی، توسط کارگروه ترویج و آموزش عمومی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، زمینه رقابت علاقمندان به فناوری نانو را فراهم می کند.

محمدیوسف طاهری مدیر ترویج دانشجویی کارگروه ترویجی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ،آغاز برنامه ریزی برای برگزاری مسابقه ی ملی را اواخر سال 88 اعلام کرد و گفت: ایجاد زمینه ای برای فعالیت جمعی فعالان در حوزه ی فناوری نانو، در کنار سمینارها و کارگاه هایی که در دانشگاه ها تشکیل می شد، از پیشنهاد برخی نهادهای ترویجی بود.

طاهری ادامه داد:از طرفی شناسایی و استفاده بهتر از پتانسیل های موجود در دانشگاه ها، ار دغدغه های همکاران ستاد ویژه توسعه فناوری نانو بود. این هدف مشخص بود و ابزار متناسب با پیاده سازی آن ،برگزاری مسابقات ملی شناخته شد.

همکاری برگزیدگان مسابقه ملی با کارگروه ترویج ستاد ویژه توسعه فناوری نانو
طاهری عنوان کرد: از مهمترین اهداف برگزاری مسابقه ملی، شناسایی افراد توانمند در دو حوزه ی  اجرایی و علمی است و طبق سند راهبردی ده ساله دوم ستاد توسعه فناوری نانو، می بایست برترین ها و برگزیدگان به نظام توسعه فناوری نانو کشور هدایت شوند.

یکی از با ارزش ترین خروجی های رویدادهای ترویجی فناوری نانو، شناسایی افراد توانمند بوده و امروز بخش عمده ای از همکاران بیرون سازمانی کارگروه ترویج از میان همین افراد هستند. با آغاز عملیاتی شدن برنامه های ستاد توسعه فناوری نانو در دومین دهه از فعالیت های آن،برنامه های بیشتری در راستای هدایت برگزیدگان به نظام توسعه فناوری نانو انجام مي پذيرد.

آماده سازی داوطلبان برای حضور در ازمون ششمین مسابقه ملی فناوری نانو
مقدمه سازی برای برگزاری این مسابقه ملی نیازمند شناسایی موضوع، تامین محتوا و برگزاری رویدادها آموزشی و ترویجی بود بدین منظور سایت آموزش فناوری نانو با هدف افزایش آمادگی داوطلبان مسابقه ملی و المپیاد دانش آموزی فناوری نانو، اقدام به برگزاری دوره‌های آمادگی به صورت آنلاین در فروردین‌ماه و اردیبهشت‌ماه نمود. فعالیت های سیستم جامع آموزش فناوری نانو به آدرس edu.nano.ir در کنار فعالیت های آموزشی بیش از 100 نهاد ترویجی دانشگاهی فعال در سراسر کشور، فرصت مناسبی را برای آماده سازی داوطلبان و علاقمندان این رویداد ملی مهیا می کند.

ستاد از افراد برتر دعوت به همکاری می کند
وی یکی از دلایل برگزاری این رقابت ها در سطح دانش آموزی و دانشجویی را، هدفمند سازی آموزش در حوزه فناوری نانو دانست و تصریح کرد: در گذشته انجمن های علمی و بسیج های دانشجویی،برنامه های مختلفی در این زمینه اجرا می کردند اماهیچ کدام هم افزایی لازم را نتیجه نداده بود. از طرفی انجمن های نانو در دانشگاه ها نیازمند هدایت، حمایت و ساماندهی بودند که این مهم با ایجاد فضای رقابتی و گردهمایی انجمن ها و نهادها، محقق شد.

مدیر ترویج دانشجویی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو عنوان کرد: یکی دیگر از مهمترین اهداف برگزاری مسابقه ملی، شناسایی افراد توانمند در حوزه ی اجرایی و علمی است و طبق سند راهبردی ده ساله دوم ستاد توسعه فناوری نانو، از افراد برتر در زمینه اقتصادی و علمی دعوت به همکاری می شود.

حضور سینوسی شرکت کنندگان در مسابقه ملی فناوری نانو
مدیر ترویج دانشجویی از حضور بیش از چهار هزار شرکت کننده خبر داد و افزود: در این دوره از مسابقات ، 4هزار و 545 نفر شرکت کردند که نسبت به سال گذشته کاهش داشته است و علت آن تغییر نهادهای دانشجویی است. همکاری تعدادی از نهادهای فعال به علت فارغ التحصیلی یا شرکت در کنکور تحصیلات تکمیلی کمرنگ شده است.

به تعبیر طاهری حضور شرکت کنندگان حالت سینوسی دارد چراکه در دوره ی سوم نیز با این کاهش مواجه بودیم اما در مقابل شرکت کنندگان در دوره چهارم و پنجم، افزایش دو برابری داشتند.

وی اظهار داشت: سوالات مسابقه باکیفیت بالا طراحی شده و ارزیابی نهادها دقیق تر صورت می گیرد.

دسته بندی برگزیدگان در پنج گروه
هر دوره از مسابقات ملی فناوری نانو، 10 نفر برگزیده کل دارد.شرکت کنندگان در مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی ،کارشناسی ارشد و دکتری، در قالب 90 رشته مقطع، توانایی شرکت دارند.

به دلیل این تفاوت ها، برترین ها به پنج دسته ی برگزیدگان کل؛ که اغلب شامل دانشجویان تحصیلات تکمیلی است، دانشجویان در مقطع کارشناسی، دانش آموختگان رشته هایی با بیش از 50 نفر شرکت کننده، مدرسین برتر و نهادهای برتر تقسیم می شوند.

مدیر ترویج دانشجویی کارگروه ترویج ستاد توسعه فناوری نانو یادآور شد: به برگزیدگان ،جوایز نقدی و اعتباری به همراه گواهینامه اهدا می شود. جوایز اعتباری با هدف بازگشت مجدد هزینه ها به چرخه تولید فناوری در نظر گرفته شده است.

گزارش از ياسمن قاسمي

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار