ابراز نگرانی شورای امنیت از روابط بوکو حرام با داعش

شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه‌ای، درباره روابط بوکو حرام با گروه تروریستی داعش ابراز نگرانی کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه درباره روابط بوکو حرام با گروه تکفیری صهیونیستی داعش ابراز نگرانی و از برگزاری نشستی منطقه‌ای در این زمینه در نیجریه در روز شنبه حمایت کرد. 

پانزده عضو کشور عضو شورای امنیت دو سال بعد از ربوده شدن دختران دانش آموز در نیجریه با صدور بیانیه‌ای به اتفاق آرا «اقدامات بوکو حرام را برای صلح و ثبات در غرب و مرکز آفریقا» مخاطره‌آمیز توصیف و درباره روابط این گروه با داعش ابراز نگرانی کردند. 

شورای امنیت از ابتکار مهم محمد بوهاری رئیس جمهور نیجریه برای برگزاری نشستی درباره امنیت منطقه‌ای استقبال کرد. 

در این نشست، که روز شنبه در ابوجا برگزار می‌شود، «اقدام منطقه‌ای برای مقابله با تهدید ناشی از بوکو حرام به ویژه راهبرد جمعی برای مدیریت پیامدهای این بحران روی حاکمیت، امنیت، توسعه و وضع اجتماعی - اقتصادی و انسانی» مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. 

شورای امنیت از بوکو حرام خواست هر چه سریع‌تر از هر نوع خشونت خودداری و فوری و بدون پیش شرط همه افرادی ربوده شده را آزاد کند

شورای امنیت با تاکید بر اینکه برخی اقدامات خشونت آمیز بوکو حرام «می‌تواند به عنوان جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی» تلقی شود درباره گسترش شدید بحران انسانی در منطقه دریاچه چاد» ابراز نگرانی کرد. 
این ارگان سازمان ملل متحد از اینکه کامرون، نیجر، نیجریه و چاد به ویژه با تشکیل نیروی چند ملیتی مناطق متعددی را از تصرف بوکو حرام خارج کرده‌اند، استقبال کرد. 

شورای امنیت از کشورهای شرکت کننده در این نیرو خواست همکاری‌ها و هماهنگی‌های نظامی منطقه‌ای را بهبود ببخشند. 
این بیانیه با ابتکار آمریکا و با هدف حمایت از طرح رئیس جمهور نیجریه برای برگزاری این نشست به تصویب رسید. 

این نشست به ویژه با حضور فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه، و تنها رئیس جمهور غیر آفریقایی و همچنین آنتونی بلینکن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا، و فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه انگلیس، برگزار خواهد شد. 

رؤسای جمهور نیجر، کامرون و چاد و همچنین مقامات بنین، گابن، غنا، گینه استوایی، سنگال و توگو دیگر شرکت کنندگان این کنفرانس خواهند بود. 

حملات بوکو حرام که از سال ۲۰۰۹ در شمال شرق نیجریه شروع شده طبق گزارش بانک جهانی بیش از ۲۰ هزار قربانی گرفته و به خارج از مرزهای نیجریه به نیجر، کامرون و چاد گسترش پیدا کرده است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار