آبادان؛

ساخت شناور پیشرفته ترین کاتاماران در کارخانه کشتی سازی خرمشهر

شرکت کشتی سازی خرمشهر قادر به ساخت پیشرفته ترین شناورهای نظامی و غیر نظامی است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛ شرکت کشتی سازی اروندان خرمشهر ، از جمله کارخانه های کشتی سازی ایران است که قادر به ساخت شناور های فوق پیشرفته در کلاس "کاتاماران" و "کوروبوت" است .

 کشورهای محدودی تکنولوژی ساخت این گونه شناور ها را دارند که خوشبخانه متخصصان کشورمان به تکنولوژی ساخت این گونه شناورها دست یافته اند.

مهندس آخوندی کارشناس تولید شناور گفت : ساخت شناورها در شرکت کشتی سازی اروندان خرمشهر با جدیدترین تکنولوژی ساخت انجام می شود.

 یکی از مزایای شناورهایی که در کلاس کاتاماران در این کارخانه ساخته می شوند ، موتورهای جتی است که روی آن نصب می شود و سرعت خیلی بالایی دارد . مزیت دیگر این شناور قسمت حمل مسافر آن است که  از خود سازه شناورو قسمت تحتانی آن جداست و تکانها و لرزهایی را که به شناور وارد می شود مسافر احساس نمی کند.

متخصصان کشورمان خوشبختانه دانش ساخت این شناورها را بومی کرده اند دانشی که تا پیش از این فقط در انحصار 7 کشور جهان بود اما  هم اکنون متخصصان کشورمان قادر به ساخت انواع شناورهای کلاس پیشرفته کاتاماران هستند.

مهندس غمگین مدیر عامل شرکت کشتی سازی اروندان در این زمینه گفت: هم اکنون یک فروند شناور کاتاماران در دست ساخت است و منتظر سفارش متقاضیان برای تکمیل پروژه آن هستیم.

اما متاسفانه با توجه به فراگیری گفتمان اقتصاد مقاومتی وحمایت از کار و سرمایه ایرانی  هنوز سفارشی در این زمینه به این شرکت داده نشده و شرکتهای ایرانی بویژه شرکتهای دولتی این گونه شناورهار را از خارج خرید می کنند در حالی که شرکتهای داخلی بخوبی قادر به تولید آن هستند.

مدیر عامل شرکت کشتی سازی اروندان در این زمینه گفت : نبود سفارش از داخل می تواند علتهای مختلفی داشته باشد اما اصلی ترین علت  این است که خرید از خارج برای شرکتهای دولتی شیرین تر از سفارش همان شناور به شرکتهای داخلی است. شرکتهای که وابسته به دولت هستند و می توانند سفارش چنین شناورهایی را بدهند ، به کرات شاهد بودیم که سفارش شناورهای همگن را  به کشور چین داده اند. متاسفانه شرکتهای دولتی بجای خرید شناورهای مورد نیاز از شرکتهای تولیدد کنند داخلی، سفارش های خود را به کشور چین میدهند این درحالی است که سفارش این شناورها به شرکتهای داخلی علاوه بر اشتغالزایی بیشتر موجب شکوفایی اقتصادی شده  و از خروج  ارز نیز جلوگیری می شود.

 بر اساس مشاهدات عینی هم اکنون شناور کاتاماران ساخت کشتی سازی اروندان که آماده تکمیل شدن است، بدون هیچ گونه سفارشی در این شرکت تولیدی داخلی در حال خاک خوردن است  .

 شناوری عظیم  با مهندسی بسیار پیشرفته که د رانتظار سفارش و خریدار داخلیاست  و اگر شرکتهای دولتی که موظف به حمایت از صنایع داخلی هستند نیازهای خود را از داخل تامین میکردند ، شاهد چنین معضلی در یکی از پیشرفته ترین شرکتهای شناور سازی کشور نبودیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.