جشنواره جوان سوره، نگرش سنتی حاكم بر جشنواره ها را تغییر داد

انتخاب دبیری جوان برای این جشنواره نوعی ساختار شكنی در سیستم تعیین دبیران جشنواره ها است كه امیدوارم این الگوسازی برای سایر جشنواره های ادبی هم ملاك قرار بگیرد.

به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ علی سلیمانی داور بخش ترانه چهاردهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره، وضعیت جشنواره ها را در ایران آن طور كه باید دارای برنامه ریزی و اهدافی بلند مدت ندانست وعنوان كرد: همیشه باید مسئولان یك جشنواره قبل از برگزاری آن اهدافی بلند مدت را برای خود ترسیم كنند اهدافی شامل اینكه چه افقی را برای آن در نظر گرفته اند و از برگزیدگان خود كه سرمایه های عظیم شان به حساب می آیند چه استفاده بهینه ای خواهند كرد.
 
این شاعر كشورمان در خصوص حضور هنرمندان پیشكسوت در روند اجرایی و علمی جشنواره ها این طور عنوان كرد: با این كه انتخاب این افراد می تواند به اعتبار جشنواره بیفزاید ولی باید گفت باید در این موارد سعی كنیم تا هر چه بیشتر به سمت استفاده از نیروهای جوان تركه با انگیزه ترهستند، برویم و از پیشكسوتان با تشكیل شورای جشنواره ای از آن ها استفاده كنیم.
 
وی ادامه داد: جشنواره شعر و داستان جوان سوره كه در آستانۀ برگزاری چهاردهمین دورۀ آن هستیم سعی كرده تا با انتخاب دبیری جوان نوعی ساختار شكنی را در دستور كار خود قرار دهد و امیدوارم تا این سنت شكنی در این جشنواره نوعی الگوسازی برای سایر جشنواره های ادبی هم قرار بگیرد. و امیدواریم در دورۀ پانزدهم هم اتفاقات خوب تری صورت بگیرد.  
 
وی تصریح كرد:  قاطعیت در انجام بسیاری از كارها توسط  هنرمندان پیشكسوت و حرفه ای و پذیرفتن  نظر او بدون هیچ اما و اگری در مقایسه با نیروهای جوان تر همیشه وجود دارد ولی باید گفت  انتخاب دبیری جوان برای  جشنواره شعر وداستان جوان سوره كه خودش از برگزیدگان جوان دوره های گذشته بوده است، می تواند به مضاعف كردن انگیزه هنرمندان كمك كند.
 
شاعر كتاب " برگ ریز" با اشاره به ویژگی آزاد بودن موضوع این جشنواره  در مقایسه با دوره های پیشین گفت: امسال یك ویژگی مثبتی كه جشنواره  در مقایسه با زمان هایی كه بنده شركت می كردم، داشت موضوع آزاد آن بود. آثاری كه در بخش ترانه به دبیرخانه رسیده بود از شعر آئینی ، دفاع مقدس و .. دیده می شد و در خلال آن كارهای مناسبتی خوبی هم دیده می شد.
 
سلیمانی با اشاره به اینكه در بخش ترانه سعی كردیم تا آثاری كه به حق و شایسته هستند را انتخاب كنیم، اظهار داشت: همیشه  با تعویض تیم داوری ممكن است در انتخاب آثار هم تغییر و تحولی صورت گیرد ولی باید گفت كه در بخش ترانه سعی كردیم تا آثاری را برگزینیم كه هم از حیث موضوعی، ترانه های قابل اعتنا و شایسته جایزه گرفتن باشند و هم به معیارهای موسیقی نزدیك تر باشند و مخاطب انتظار شنیدن آن را با یك موسیقی داشته باشد.
 
وی در پایان با اظهار گلایه ای نسبت به تضاد نامگذاری سراسری اسم جشنواره جوان سوره با ماهیت آن این طور بیان كرد: اگر اسم جشنواره را سراسری نام نهادیم باید حتماً دبیرخانه دائمی آن فعال باشد نه اینكه اختتامیه جشنواره تمام شد تا فراخوان دورۀ بعد هیچ خبری از آن نباشد.
 
وی در پایان خاطرنشان كرد: برای جشنواره ای با این سبقۀ طولانی باید تفاوتی با سایر جشنواره ها وجود داشته باشد و همواره تعاملی با شاعران و نویسندگان وجود داشته باشد و با برنامه ریزی سالانه برای آنها پویاییا دبیرخانه را حفظ كنند.


انتهای پیام/


 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار