دنیس راس: توافق هسته ای با ایران معامله ای تجاری است، نه یک تحول بنیادین

دستیار سابق اوباما در امور ایران و خاورمیانه مدعی شد توافق هسته ای 15 سال ایران را از توسعه هسته ای دور نگه می دارد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، دنیس راس، دستیار سابق اوباما در امور ایران و خاورمیانه در مصاحبه با روزنامه الحیات گفت توافق هسته ای با تهران معامله ای تجاری محسوب می شود و نه تحولی بنیادین.

دستیار سابق اوباما در مصاحبه با این روزنامه در دفتر خود در مؤسسه واشینگتن در امور خاورمیانه گفت: دولت اوباما با نظر کشورهای منطقه در خصوص ایران موافق نیست. نماینده سابق کاخ سفید  در امور خاورمیانه همچنین گفت: "هیلاری کلینتون،" قویترین نامزد دموکرات ها اهمیت قدرت را به خصوص درباره سوریه درک می کند و انتظار دارد تا فرصت های روند صلح را پس از دوران اوباما تجدید کند.

دنیس راس همچنین افزود: بر خلاف آنچه که برخی در دولت اوباما انتظار دارند، توافق هسته ای معامله ای تجاری است، نه یک تحول بنیادین.
دنیس راس که تا سال 2011 در دولت آمریکا مسئول پرونده ایران بود، مدعی شد: "ایران توافق هسته ای را برای رفع تحریم ها پذیرفت." این دیپلمات آمریکایی در ادامه ادعای خود تصریح کرد: توافق هسته ای برای ما 15 سال ( توقف توسعه هسته ای ایران) را خریداری کرد. منطق توافق هسته ای از مسیر افزایش فشار به ایران و باقی گذاشتن یک راه خروجی برای این کشور حاصل شد. 
وی همچنین در خصوص این که کشورهای حوزه خلیج فارس معتقدند اولویت باید تهدیدات ایران باشد؛ در حالی که اولویت اوباما داعش است، گفت: در صورتی که کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به استثنای عمان احساس کردند که ما قادر هستیم اقدامات بیشتری در خصوص مهار ایران انجام دهیم و از توسعه موشک های بالستیک این کشور در منطقه جلوگیری کنیم، این مسأله کار را برای ما با زیاد کردن نقش این کشور در مبارزه با داعش آسان می کند.

وی همچنین مدعی شد: کشورهای عربی باید بفهمند ما متوجه تهدیدات ایران هستیم. لزومی به ورود به جنگ نیابتی نیست؛ بلکه باید توجه ها به عراق و سوریه معطوف و به روسیه اعلام شود در صورتی که توافق ژنو اجرا نشود، ما مناطق امن ایجاد خواهیم کرد.


انتهای پیام/   

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار