افشای نقش سیا در دستگیری نلسون ماندلا پس از 54 سال!

یک جاسوس سیا پس از نیم قرن به دخالت سیا در دستگیری ماندلا در سال 1962 اعتراف کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بی‌بی‌سی، طبق یک گزارش جدید، دستگیری نلسون ماندلا – رهبر مبارزه با آپارتاید در آفریقای جنوبی - در سال 1962 نتیجه فعالیت‌های جاسوسی یکی از عوامل سیا بوده است.

این افشاگری که برای اولین بار در روزنامه انگلیسی «ساندی تایمز» انجام گرفته، بر اساس مصاحبه‌ای است که «دونالد ریکارد» - جاسوس سابق سیا - اندکی پیش از مرگ خود با یک کارگردان انگلیسی انجام داده است. 

ماندلا پیش از آزادی در سال 1990، به جرم مبارزه با اقلیت سفیدپوست حاکم در آفریقای جنوبی، 27 سال را در پشت میله‌های زندان گذراند. وی پس از آزادی از زندان به عنوان نخستین رئیس جمهور سیاه‌پوست آفریقای جنوبی انتخاب شد. 

دونالد ریکارد که اوایل سال جاری میلادی درگذشت، در استخدام رسمی سازمان سیا قرار نداشت؛ اما به عنوان یک دیپلمات شاغل در آفریقای جنوبی با سیا همکاری داشت.

مصاحبه با این جاسوس سیا از سوی «جان ایروین» - کارگردان انگلیسی - و در راستای ساخت فیلمی درباره زندگی مبارزاتی نلسون ماندلا با عنوان "اسلحه ماندلا" انجام شده است.

تا پیش از این، اتفاقات منتهی به دستگیری نلسون ماندلا در یک شب تاریک در سال 1962 در نزدیکی دوربان - پایتخت آفریقای جنوبی - در هاله‌ای از ابهام قرار داشت. در دوران جنگ سرد، ماندلا که در آن زمان رهبر شاخه مسلح "کنگره ملی آفریقا" بود، یک "تروریست بزرگ" و "تهدیدی برای غرب" شناخته می‌شد. 

ریکارد در مصاحبه خود از ماندلا به عنوان "خطرناک‌ترین تروریست کمونیست خارج از اتحاد جماهیر شوروی" یاد کرده است؛ هرچند ماندلا هرگز در دوران حیات خود عضویت در حزب کمونیست را تایید نکرد.

طی دهه‌های اخیر همواره شایعات فراوانی درباره نقش سیا در دستگیری ماندلا وجود داشته اما این سازمان تاکنون هرگز درباره دخالت خود در این اقدام شفاف‌سازی نکرده است. انتظار می‌رود اعتراف دیرهنگام ریکارد به نقش سیا در دستگیری ماندلا که منجر به محکومیت 27 ساله وی شد، فشارها را بر سیا برای افشای اسناد مربوط به این دستگیری افزایش دهد.


انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار