اهواز؛

نیازمند، رسول خدا است

حضرت امیر مؤمنان(ع) فرمودند: «ان المسكین رسول الله» (نیازمند فرستاده خدا است). بر اساس اين سخن، دستور به انفاق در حقیقت برای آن است كه خود انسان درمان و بخل درونی او ریشه‌كن شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، یكی از آیاتی كه مؤمنان را به انفاق ترغیب میكند، آیه ۲۶۷ از سوره بقره است: «یأَیهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ أَنْفِقُواْ مِنْ طَیبَتِ مَا كَسَبْتُمْ وَمِمَّا أَخْرَجْنَا لَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَلَا تَیمَّمُواْ الْخَبِیثَ مِنْهُ تُنْفِقُونَ وَلَسْتُمْ بَِاخِذِیهِ إِلَّا أنْ تُغْمِضُواْ فِیهِ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللَّهَ غَنِىٌّ حَمِیدٌ» است كه طی آن خداوند می فرماید:

اى كسانى كه ایمان آورده‏اید! از پاكیزه‏ترین چیزهایى كه به دست آورده‏اید و از آنچه ما براى شما از زمین رویانیده‏ایم، انفاق كنید وبراى انفاق به سراغ قسمت‏هاى ناپاك(وپست) نروید، در حالى كه خود شما هم حاضر نیستید آنها را بپذیرید مگر از روى اغماض(وناچارى) و بدانید كه خداوند بى‏نیاز و ستوده است.

آیه شریفه به یكی از شرایط انفاق اشاره دارد و آن این كه در انفاق و بخشش به انسانهای نیازمند، آنچه را شایسته انفاق است، به آنها ببخشیم.

این معنا یادآور آیه مباركه ۹۲ سوره آلعمران است: «هرگز به نیكوكارى نخواهید رسید تا از آنچه دوست دارید انفاق كنید».

دليل در تعيين چنين شرط‍ی در انفاق به هدف اين دستور انسانساز بازمیگردد كه به گفته علما، هدف آن رهایى انسان از بخل است، نه رهایى از اشیاى بى‏ارزش و نامطلوب.

 بیشك بخل نسبت به افراد نيازمند به بيشی مادی در درون انسان بازمیگردد؛ به اين معنا كه برخی افراد، فراتر و بالاتر از دنيا را نمیبينند و بر پايه اين اعتقاد اگر هم انفاق كنند، مال و دارايی خود را از دست رفته تلقی میكنند.

آیتالله جوادیآملی در شرح این نكته بیان میكند: از حضرت امیر(ع) نقل شد كه «ان المسكین رسول الله» (نیازمند فرستاده خدا است) شما كه نمی‌خواهید شكم این را سیر كنید، شكم بالأخره سیر می‌شود خدای سبحان هیچ مار و عقربی را گرسنه خلق نكرد.

انسانی كه انفاق می‌كند كه نمی‌خواهد شكم گرسنه را سیر كند او دارد وظیفه خود را انجام می‌دهد «أَلَمْ یعْلَمُوا أَنَّ اللّهَ هُوَ یقْبَلُ التَّوبَةَ عَنْ عِبَادِهِ وَ یأْخُذُ الْصَّدَقَاتِ»گیرنده اوست اگر مسكين فرستاده خداست، پس گیرنده الله است، اگر گیرنده ذات اقدس الهی است، پس انسان باید طیب را به او تقدیم كند.

به گفته ايشان انفاق در حقیقت برای این نیست كه شكم دیگری سیر بشود، انفاق برای آن است كه خود انسان درمان بشود.

اگر بخل در درون انسان ریشه دارد برای ریشه‌كن كردن باید طیب(شایسته) را داد و اگر خبیث را بدهد، بخل در او بیشتر ریشه می‌دواند.

انتهای پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.