در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان تشریح شد؛

وقتی نصف جهان اسیر خاک و خشکی می‌شود

چند سالیست که چهره شهر نصف جهان ایران خاکی شده و خشکسالی با اسارت 69 درصدی مساحت اصفهان روزنه‌های ساکنان این دیار را مسدود کرده است.

منصور شیشه فروش مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص وضعیت کنونی این استان، اظهار داشت: میانگین میزان بارش سال جاری اصفهان تاکنون نسبت به مدت مشابه بلند مدت خود کاهش 28 درصدی داشته است.

وی ادامه داد: در شرق اصفهان و ورزنه بارش‌ها نسبت به میانگین بلند مدت خود بیش از 54 درصد و در شهر اصفهان به میزان 52 درصد با کاهش مواجه شده‌ است.

مدیرکل بحران استان اصفهان با بیان اینکه این استان در معرض خشکسالی قرار دارد، تصریح کرد: بارش‌های اخیر و مقطعی هیچ یک از اثرات خشکسالی‌های 8 سال گذشته این استان را کمرنگ نکرده است.

شیشه فروش با اشاره به کاهش آب‌های سطحی و زیرزمینی این استان، افزود: اراضی کشاورزی، باغات، قنوات و تالاب‌های استان خشک و به کانون‌های مستعد تولید گرد و غبار داخلی تبدیل شده و حتی این روزها به برخی از روستاهای استان در جهت تأمین آب مورد نیاز آبی‌رسانی بسیار انجام می‌گیرد.

وی با تأکید براینکه خشکسالی و کم آبی همچنان در استان اصفهان پا برجاست، ادامه داد: آب منطقه‌ای استان، وضعیت منابع آب حوزه زاینده رود، سرحنای سمیرم و سد زاینده رود را با کاهش حجم آب انباشته شده در پشت آنها اعلام کرده است.

شیشه فروش افزود: کاهش حجم آب سد زاینده رود در آمار 45 ساله خود، نسبت به بلند مدت در رتبه 42 قرار داشته و 69 درصد کاهش یافته که بیانگر شرایط دشوارش است.

وی در خصوص آثار خشکسالی بر محیط زیست و منابع طبیعی، تصریح کرد: وسعت کانون‌های گرد و غبار در سجزی، شرق اصفهان و تالاب بین المللی گاو خونی افزایش یافته و شاهد گرد و غباری با منشأ داخلی در سطح استان بوده‌ایم.

مدیرکل بحران استان اصفهان ادامه داد: براساس گزارشات اداره کل محیط زیست استان اصفهان، اثرات کم آبی در مناطق حفاظت شده مجهز به کاهش پوشش گیاهی و نیازمندی حیات وحش به آب شده است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون تأمین آب عشایر و دام آنها از طریق آبرسانی سیار محقق می‌شود، تأکید کرد: 69 درصد از مساحت استان اصفهان دچار خشکسالی شده که 22.5 درصد آن مشمول خشکسالی شدید بوده و مهم‌ترین این مناطق مرکز و شرق استان و حوزه زاینده رود محسوب می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان با بیان انیکه 2 سال از تدوین طرح جامع مقابله با خشکسالی در استان اصفهان می‌گذرد و در آن وظایف بین بخشی به دقت لحاظ شده، تصریح کرد: با تخصیص منابع اعتباری لازم مطمئناً روند مقابله با خشکسالی اصفهان سرعت یافته و در بلند مدت اثرات این معضل را حل خواهیم کرد.

شایان ذکر است؛ اسماعیل نجار رئیس مدیریت بحران کشور چندی پیش در جلسه شورای مدیریت بحران استان اصفهان شرکت و از وضعیت خشکسالی و اثرات آن بازدید کرده است.

طبق گفته مسئولان ارشد این استان با تأمین اعتبارات، اجرای مدون طرح‌های آب وخاک، بازسازی شبکه های فرسوده آب، بازسازی تالاب‌ها و قنوات مقابله با آفات کشاورزی و اصلاح الگوی مصرف؛ استان اصفهان به چرخه بهبود راه یافته و از بند اسارت خشکسالی رها خواهد شد.

انتهای پیام/  
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار