روند نزولی رتبه ایران در تولید قزل آلا/ راه اندازی مراکز فروش مستقیم محصولات شیلات

مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی گفت: با توجه به عدم رقابت تولیدکنندگان و افزایش بیماری در مزارع ،رتبه جهانی تولید ماهی قزل آلای کشور از یک به پنج افت پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، آبزی پروری یکی از اقتصادی ترین زیر بخش های حوزه کشاورزی است، چرا که در سال های اخیر همواره تراز تجاری آن مثبت بوده و توانسته سود خوبی را برای سرمایه گذاران ایجاد کند.

گفتنی است که توسعه این بخش و افزایش درآمد زایی ارزی نیازمند برنامه مدون، مدیریت صحیح و کوتاه کردن دست دلالان در خرید و فروش است.


دراین راستا آرش نبی زاده مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به مشکلات پیش روی تولید اظهار داشت: از سالهای گذشته تاکنون، تولید کنندگان قزل آلا با بیماری ( ihn) در مزارع دست و پنجه نرم می کنند.

نبی زاده افزود: باوجود اینکه امسال این بیماری به مزارع آسیب زده،اما روی میزان کل تولید اثر گذار نبوده است.

وی با اشاره به پیش بینی میزان تولید گفت: با توجه به آنکه کشورمان ظرفیت بالایی در پتانسیل تولید قزل آلا دارد،پیش بینی می شود که امسال میزان تولید در مزارع به 110 هزار تن برسد و این در حالیست که سال گذشته مجموع کل تولید 80 هزار بوده است.

نبی زاده ادامه داد: تحقق تولید 110 هزار تنی قزل آلا در مزارع به حمایت دولت در بخش صادرات و بازار داخلی بر می گردد.

وی با اشاره به مشکلات صادرات بیان کرد: اتحادیه خود پیگیر صادرات به بازارهای هدف از جمله روسیه، عمان، ژاپن و اروپا است اما متاسفانه ناهماهنگ بودن سازمان دامپزشکی در صدور مجوزها مشکلاتی را برای صادر کنندگان در برداشته که امیدواریم با توافقات صورت گرفته و امضای تفاهم نامه ، صدور به موقع مجوز که می تواند تاثیر بسزایی در تسهیل شرایط صادرات داشته باشد، تحقق یابد.

*** کاهش قدرت خرید، صادرات را رقم زد

مسئول اتحادیه ماهیان سردآبی با اشاره به کاهش قدرت خرید یادآور شد: تاکنون مجموع تولید قزل آلا برای مصرف داخل بوده که متاسفانه تولیدکنندگان در چند سال اخیر با کاهش قدرت خرید و افت کشش بازار به فکر صاردات و حرکت به سمت بازارهای جهانی افتادند.

وی با اشاره به اینکه ایران بزرگترین تولید کننده قزل آلا در دنیا است؛ گفت: ماهی قزل آلا با کیفیت ترین ماهی در دنیا است اما متاسفانه تاکنون به سبب نداشتن کدها و ضوابط جهانی ، توفیق چندانی در صادرات نداشته ایم.

وی افزود:لازم است که مزارع براساس استاندارهای جهانی به روز شوند، گرچه نباید فراموش کرد که این امر زمان بر خواهد بود .

نبی زاده ادامه داد: با سازمان توسعه تجارت جلسات متعددی داشته ایم که در نهایت قول مساعدت در خصوص صادرات مستقیم محصول از سوی اتحادیه را دادند و حال انتظار داریم که سازمان دامپزشکی در صدور کد ir , es مزارع تولید کنندگان را یاری کنند.

***تولید کنندگان با بیماری تخم چشم زده دست و پنجه نرم می کنند

وی با اشاره به بیماری های مزارع قزل آلا بیان داشت: سال ها است که تولید کنندگان مزارع قزل آلا با بیماری چشم تخم زده دست و پنجه نرم می کنند و به سبب اینکه در نهاده اصلی تخم چشم زده وابسته به خارج هستیم و باید تکنولوژی این نهاده بومی سازی شود تا از ورود بیماری های جدید به مزارع جلوگیری کنیم.

نبی زاده در ادامه یادآور شد: در گذشته نهاده تخم چشم زده در داخل کشور تولید می شد که به سبب آنکه تکنولوژی داخلی آن در سطح بالایی نبود شکست خوردیم اما امیدواریم این مشکل به زودی حل شود و بیماری های قدیمی را نیز با سیستم ها و دستورالعمل های بهداشتی کنترل کنیم.

*** افت رتبه تولید قزل آلا ایران دردنیا

مسئول اتحادیه ماهیان سردآبی با اشاره به روند نزولی رتبه تولید قزل آلا بیان کرد: در حال حاضر با توجه به عدم رقابت تولید کنندگان و افزایش بیماری در مزارع رتبه تولید این ماهی در کشور ما از یک به پنج افت پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه ایران پتانسیل بزرگترین تولید کننده قزل آلا در جهان را داراست، گفت: در سال 92، رتبه اول در دنیا را داشتیم که متاسفانه شیوع بیماری و رکود بازار ما را از چنین شرایطی دور کرد، اما مجددا با حمایت دولت و در اختیار گذاشتن سرمایه در گردش با بهره پایین می توانیم به جایگاه قبلی خود دست یابیم.

*** تولید 600 هزار تنی قزل آلا در آینده ای نزدیک

وی با اشاره به میزان تولید سال 92 بیان کرد: سال 92 ، میزان تولید ماهی قزل آلا در کشور ما 145 هزار تن بوده که متاسفانه به سبب عدم رقابت تولید کنندگان، شیوع بیماری و کاهش قیمت ،سال به سال میزان تولید تقلیل یافته است.

نبی زاده در ادامه بیان کرد: اگر دولت تولید کنندگان را حمایت کند، می توان گفت که دسترسی به تولید 150 هزار تنی امکان پذیر است چه بسا با استمرار این حمایت ها در ظرف حداکثر دو سال تولید به 600 هزار تن برسد.

***پوشش 40 درصدی خسارت مزارع از سوی بیمه محصولات

مسئول اتحادیه ماهیان سردآبی با اشاره به قیمت قزل آلا در بازار افزود: قیمت فروش محصولات شیلاتی از جمله قزل آلا بایستی بر اساس قیمت تمام شده عرضه شود تا از ریسک پرورش دهنده بکاهد.

وی در ادامه یادآور شد: بیمه محصولات کشاورزی در جبران خسارت تولید کنندگان بسیار ضعیف عمل کرده و ما نسبت به این موضوع به شدت اعتراض داریم چرا که ضعف عملکرد بیمه محصولات کشاورزی موجب افزایش هزینه تمام شده پرورش دهندگان شده است.

نبی زاده با اشاره به اینکه بیمه محصولات حداکثر 40 درصد خسارت تولید کنندگان را پوشش داده، بیان داشت: وزارت جهاد کشاورزی گمان می کند که کل خسارت تولید کنندگان پرداخت شده و این درحالیست که تولید کنندگان با وجود شرایط سخت رغبتی به تولید ندارند.

مسئول اتحادیه ماهیان سردآبی ادامه داد: تنها راه حل این موضوع فراگیر شدن بیمه است تا تولید کننده در صورت کاهش ریسک تمایل به تولید پیدا کند.

*** عرضه مستقیم محصولات شیلاتی دست سوداگران را کوتاه می کند

وی با اشاره به راه اندازی مرکز فروش مستقیم محصولات شیلاتی گفت: اکنون در حال گرفتن مجوزکد رهگیری هستیم که در صورت دریافت مجوز کد ir تا ماه آینده در تهران فروشگاه عرضه مستقیم راه اندازی خواهد شد.

نبی زاده ادامه داد: با راه اندازی این فروشگاه ها، تولید کننده ،محصولات خود را با کمترین قیمت به طور مستقیم در اختیار مصرف کننده قرار می دهد و عملا سوداگری در این بخش حذف می شود چرا که اکنون حاشیه سود دلال در بازار ماهی بسیار بالاست که در نهایت این امر منجر شده تا محصول با قیمت بالایی به دست مصرف کننده برسد.

وی افزود: عرضه غیر مستقیم محصولات شیلاتی در این میان شغل کاذب ایجاد کرده به طوریکه دلالان تنها به فکر منفعت و سود خود هستند و در قبال سایر عوامل هیچ ریسکی را نمی پذیرند.

*** ضرورت واگذاری میادین میوه و تره بار به تولید کنندگان

این مقام مسئول با اشاره به راه اندازی بازار مستقیم فروش در استان های مختلف بیان کرد: به زودی ستادی با شیلات ایران به عنوان ستاد قزل آلا تشکیل می دهیم و اکنون پیگیر این موضوع در استان های شمالی و مرزی هستیم که امیدواریم با توجه به نیاز استان های مختلف هر چه سریع تر این امر پیش رود.

نبی زاده ادامه داد: امیدواریم سازمان شیلات با واگذاری بخش از وظایف به بخش خصوصی ما را حمایت کند ، ضمن اینکه میادین و شهرداری های تهران هم در این امر تاثیر گذار هستند چرا که در سال های اخیر تمامی غرفه های میادین به دلالان واگذار شده که این امر مشکلاتی را برای تولید کنندگان به وجود آورده است.

وی تصریح کرد: اگر شهرداری های تهران با اتحادیه ها همکاری کنند به طوریکه تولید کنندگان در میادین میوه و تره بار عرضه مستقیم محصول را داشته باشند، از واسطه گری و سوداگری جلوگیری می شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار