آبادان؛

اهمیت تقویت بنیان خانواده در دنیای مدرن

خانواده از جمله نهادهایی است که از دیرباز تا کنون دست نخورده باقی مانده و با وجود همه دگرگونی ها در فرهنگ و تمدن بشر کارکرد آن همچنان به عنوان یک عنصر مهم در جوامع بشری شناخته شده و می شود.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان؛ از اهمیت بنیان خانواده همین بس که همه ادیان الهی به خصوص اسلام برلزوم و اهمیت آن تاکید داشته و اسلام به عنوان مکتبی انسان ساز، بیشترین توجه را به آن دارد؛ از این رو، این نهاد مقدس را کانون تربیت می شمرد و نیک بختی و بدبختی جامعه انسانی را نیز به صلاح و فساد این بنا وابسته می داند و هدف از تشکیل خانواده را تأمین نیازهای عاطفی و معنوی انسان از جمله دست یابی به آرامش برمی شمارد.

از این رو مجمع جهانی سازمان‌ملل بر اساس قطعنامه شماره 237/47 که در تاریخ 20 سپتامبر سال 1993 به تصویب رسید، 15 مه برابر با 25 اردیبهشت را روز جهانی خانواده اعلام کرده و همه ساله چنین روزی به عنوان روز جهانی خانواده در کشورهای مختلف گرامی داشته می‌شود.

بنابراین جوامع بشری در دنیای مدرن و پیشرفته امروز که با دستیابی به دستاوردهای مختلف زمینی و فضایی، کرات دیگر را به راحتی درنوردیده است، با پی بردن به اهمیت این نهاد به ظاهر کوچک به دنبال حفظ و شکوفایی هرچه بیشتر آن در بستری از مدرنیته امروزی است.

خانواده های ایرانی نیز از این قاعده مستثنی نیستند؛ گرچه امسال نیز مانند سال های گذشته روز جهانی خانواده در ایران با کمترین اهمیت خبری و غیرخبری در رسانه ها و ارگان های وابسته به موضوع خانواده برگزار شد؛ اما همگان می دانیم برای کاهش آسیب های اجتماعی و افزایش نشاط و شکوفایی در بین جوانان و نوجوانان باید اهمیت و ارزش بیشتری برای این نهاد مقدس قائل شویم.

کاهش آمار طلاق و افزایش تعدد ازدواجهای جوانان از جمله دستاوردهایی است که در خانواده به وقوع می پیوند یک روانشناس اجتماعی دراین خصوص گفت: برای توسعه پایدار و به ویژه تضمین زندگی سالم و ترویج رفاه برای همه در تمامی گروه های سنی، دولت ها و نهادهای مردم نهاد باید به خانواده اهمیت بیشتری بدهند.

دکتر مریم رستگاری دراین خصوص ادامه داد: خانواده به عنوان مرکز زندگی اجتماعی، میتواند رفاه تمامی اعضای خود را تضمین کرده و با آموزش صحیح کودکان و جوانان همچنین جامعه پذیر کردن آنان در آینده کاهش آسیب های اجتماعی و افزایش بلوغ فردی را تضمین کند.

وی با اشاره به نقش سیاسی خانواده ها در قرن بیست و یکم گفت: تعادل روانی، تقویت اراده، دیگرگرایی، رویارویی با مشکلات، میل به تلاش، سازندگی، نوآوری، ارتباط با خداوند و عبادت، همگی صفاتی اند که خانواده، مهم ترین نقش را در شکل گیری و تقویت آنها برعهده دارد. خانواده سالم، بهترین بستر رشد فرهنگی و سلامت جسم و روان و مهم ترین عامل انتقال ارزش ها، پرورش عاطفی، کاهش آسیب های اجتماعی و ارتقای امنیت هر جامعه به شمار می آیدو جامعه ای پویا را خلق کند.

رستگاری افزود: ترویج محیط های خانوادگی و حمایت از فرزندان و پرورش آنان در راه مثبت و پویا در آینده می تواند به سالمندان کمک کرده و زندگی بهتری برای آنان رقم زند.

بانوی چهل ساله ای که دارای چهار فرزند است درخصوص اهمیت خانواده و احساس آرامش در آن گفت: من در هجده سالگی ازدواج کردم و در طول این سال ها با وجود همه طوفان ها و مشکلاتی که در زندگی هر فردی ممکن است وجود داشته باشد اجازه ندادم بنیان خانواده ام از هم پاشیده شده و از بین برود.

اکرم سادات کرمی افزود: متاسفانه در دنیای امروز و با مدرنیته شدن شکل زندگی انسان ها، جوانان کمتر با اهمیت و ارزش خانواده آشنایی داشته و حفظ بنیان آن را از لازمات نمی دانند و این موضوع سبب شده که با افزایش آمار طلاق و کاهش ازدواج روبرو باشیم.

 

مسعود جوان بیست و هفت ساله ای که تولد یک سالگی فرزندش را در چند روز آینده جشن می گیرد و با ابراز خوشحالی از تشکیل خانواده می گویید: به هرحال ورود به دنیای بزرگشالی و قبول مسئولیت های زندگی مشترک در قالب خانواده می تواند سختی هایی داشته باشد که کمتر با دوران تجرد قابل مقایسه است.

وی ادامه داد: اما من فکر می کنم ورود به دنیای خانوادگی می تواند در کنار بالندگی و بزرگ شدن به انسان احساس آرامش داده و عرصه اجتماعی بزرگتری را فراروی هر زن و یا مردی قرار دهد.

مسعود افزود: ما باید با توجه به آموزش های متعددی که در دین اسلام وجود دارد باید به قرآن مجید و احادیث متبرک مراجعه کرده و به اهمیت بیشتر این نهاد پی ببریم تا به راحتی آن را در امواج زندگی رها نکرده و تصمیم به از هم پاشیدن آن نگیریم.

خانواده سبب تعادل روانی، تقویت اراده، دیگرگرایی، رویارویی با مشکلات، میل به تلاش، سازندگی، نوآوری، ارتباط با خداوند و عبادت شده و یک خانواده سالم، بهترین بستر رشد فرهنگی و سلامت جسم و روان و مهم ترین عامل انتقال ارزش ها، پرورش عاطفی، کاهش آسیب های اجتماعی و ارتقای امنیت هر جامعه به شمار می آید.

اعتقاد به خود، تشکیل شوراهای مشورتی با همسر و فرزندان درخصوص همه مسائل خرد و کلان خانواده، داشتن رفتار دوستانه و خالی از تعصبات کورکورانه با دیگر اعضای خانواده، دوری از مسائل جزیی و بحث های خانوادگی ریشه دار، اهمیت دادن هر یک از زوجین به یکدیگر با یادآوری روزهای مهم زندگی مشترک، کاهش توقعات و افزایش خودباوری، امید به آینده و از خودگذشتگی زوجین در مقابله با مشکلات از جمله خصوصیات یک خانواده موفق و سالم است.

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.