تصویب طرح شکایت قربانیان 11 سپتامبر از عربستان در سنای آمریکا

سنای آمریکا طرح امکان شکایت قربانیان از دولت‌های حامی تروریست‌های 11 سپتامبر را تصویب کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از پایگاه خبری کنگره امریکا، سنای آمریکا امروز طرح جنجالی امکان شکایت از دولت‌های حامی تروریسم به دلیل حمایت از حوادث 11 سپتامبر را بررسی و با اجماع آن را تصویب کرد.

این طرح که امکان شکایت از عربستان به دلیل حمایت از تروریست‌های اکثراً سعودی‌تبار 11 سپتامبر را فراهم می کند؛ پیش از این، به دلیل مخالفت «لیندسی گراهام» متوقف شده بود، لیندسی گراهام گفته بود که بیم دارد این طرح زمینه متهم شدن واشینگتن به حمایت از تروریسم را فراهم کند.

سناتور گراهام اما بعداً با به جریان افتادن بررسی طرح موافقت کرد و حالا طرح در سنا تصویب شده است.

بر اساس این طرح، پس از این خانواده‌های قربانیان حادثه تروریستی 11 سپتامبر خواهند توانست «بر علیه دولت - ملت‌ها به خاطر حمایتشان از تروریسم» شکایت کنند.

بر اساس قوانین آمریکا، این طرح پیش از رسیدن به مرحله ابلاغ از سوی «باراک اوباما» رئیس‌جمهور این کشور، باید در مجلس نمایندگان هم طرح و تصویب شود؛ «پال رایان» رئیس جمهوری‌خواه این نهاد اما نسبت به احتمال رأی آوردن این طرح ابراز تردید کرده و گفت: فکر می‌کنم باید بیشتر روی این موضوع بررسی شود.

رایان تقریباً با صراحت به بیم اصلی جمهوری‌خواهان از تصویب این طرح یعنی تعقیب قضایی عربستان اشاره کرده و گفت: فکر می‌کنم ما باید با بررسی بیشتر این طرح به این قطعیت برسیم که درباره متحدانمان اشتباه نمی‌کنیم و با این قانون، کسانی را که نباید، گیر نمی‌اندازیم.

دولت اوباما هم مخالف این طرح بوده و هست و پس از تصویب احتمالی طرح مزبور در مجلس نمایندگان - که البته احتمالش خیلی بالا نیست -، مانع بعدی خانواده‌های قربانیان 11 سپتامبر برای شکایت از عربستان، «کاخ سفید» خواهد بود.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار