معاون میراث فرهنگی در نشست خبری:

بخش‌های اصلی عمارت مسعودیه باید تبدیل به موزه می‌شد نه هتل

اگر تعیین کاربری آثار و بناهای نفیس متناسب با شأن اثر را زده شود، دیگر می‌دانیم که فلان اثر چه ویژگی‌هایی دارد و متناسب با چه کاربری است.

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به مناسبت روز جهانی موزه‌ها و میراث فرهنگی نشست خبری با حضور محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی در موزه ملی برگزار شد.

طالبیان در خصوص حذف روز جهانی موزه و میراث فرهنگی در تقویم‌ها گفت: من این موضوع را در شورای فرهنگ عمومی باید پیگیری کنم و از آنجا که این روز یک روز جهانی است، ثبت آن در تقویم مشکلی ندارد.

تعیین حریم آثار باستانی‌ ما

طالبیان در خصوص تعیین حریم موزه‌ها و آثاری که ثبت ملی هستند گفت: موزه‌هایی مثل موزه ملی در طرح تفضیلی دیده شده است. هر بنایی بیشتر از 12 متر نمی‌تواند حریم داشته باشد و ما برای مشخص کردن حریم آثار، کارشناسان مربوطه را در جلسه‌ای دعوت می‌کنیم تا به طور دقیق حریم آثار مشخص شود. حریم‌هایی که در سال گذشته مشخص شد، نسبت به آثار ثبتی ما ناچیز است.

وی در ادامه افزود: ما 10 روز گذشته کارگروهی را برگزار کردیم که در آن عده‌ای به عنوان کارشناس حضور پیدا کردند و توانستند در این کارگاه چند آثار که تعیین حریم نشده بود را رسیدگی کنند.

طالبیان در خصوص تعیین حریم شهرستانی گفت: شهرستان‌های تاریخی ما با توجه به این ضوابط و حریم آثارشان تعریف شده اند و مشکلی ندارند. به راحتی مشخص می‌شود که حریم آن اثر چند متر است.

معاون میراث فرهنگی کشور در خصوص فرستادن 51 هزار شئ و اثر تاریخی به استان خراسان گفت: حمل و نقل این آثار فرایندی دارد که با هر وسیله‌ای آن را می‌فرستادیم، نوعی ریسک بود. مهمترین اصل  برای ما یگان محافظتی بود که به موقع آن‌ها را تحویل بگیرد.

موزه خراسان بسیار مجهز است. دارای مخازنی بزرگ با دستگاه‌های معتبر که به شئ آسیبی نمی‌رسید. به همین دلیل ما این آثار را به آنجا انتقال دادیم.

تعریف آثار نفیس در میراث فرهنگی!

طالبیان در مورد آثار و اشیای نفیس در میراث فرهنگی گفت: ما یک مشکلی که داریم این است که نمی‌گوییم مفهوم نفیس چیست؟ و تعریف نفیس چه تفاوتی با مفهوم آن دارد؟ ما باید به موضوع نفیس اول توجه کنیم. این موضوع همان تعیین  کاربری متناسب با شأن برنامه است. به جز آثاری که دولتی هستند ما با آثاری که نیاز به مرمت دارند مواجه هستیم. مثلا اگر کاروانسرایی که مخروبه است، نیاز به مرمت داشته باشد اول باید کاربری آن را مشخص کنیم و بعد از مرمت آن اثر بدانیم چه عنوانی برای آن انتخاب کنیم.

ما از کمیسیون اشیای نفیس خواستیم که تعیین کاربری متناسب با شأن اثر را بزنند و این‌گونه دیگر می‌دانیم که فلان اثر چه ویژگی‌هایی دارد و متناسب با چه کاربری است. اگر این اتفاق در عمارت مسعودیه می‌افتاد، به چنین مشکلاتی بر نمی‌خوردیم. قرارداد اولیه برای عمارت، کاربری هتل بود اما زمانی که شرکت مربوطه قرار شد این کاربری را تغییر دهد، باید  قرارداد را نیز تغییر می‌داد. این اتفاق در زمان  قبل از دوره بنده اتفاق افتاد و ما زمانی که وارد کار شدیم با مشکلات عمارت مسعودیه مواجه شدیم. بخش‌های اصلی عمارت باید تبدیل به موزه می‌شد نه هتل؛ زیرا برای تبدیل عمارت به هتل مشکلات بسیاری پیش می‌آمد. پس بهتر بود اول کاربری آن مشخص می‌شد، بعد وارد کارهای دیگر می‌شدند.

طالبیان در ادامه در خصوص ساخت فیلم در مکان‌های تاریخی گفت: این‌که در فضاهای تاریخی فیلم یا مستندی ساخته شود، موردی ندارد اما از قبل باید مسئولان سناریو را خوب مطالعه کنند و جلسه‌ای با حضور کارگردان، نورپرداز و طراح صحنه برگزار شود و در آن جلسه در خصوص کارهایی که قرار است در ساخت فیلم انجام شود، برای کارشناسان توضیح دهند. اگر به بنا آسیبی وارد نشود موردی برای ساخت فیلم نداریم.

طالبیان در پایان افزود: ما قرار است برای عمارت مسعودیه جلسه برگزار کنیم و در آن با توجه به مشکلاتی که دارد راه‌حلی را انتخاب نماییم.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار