شهرکرد؛

راه های جلوگیری از بروز سرطان/ اهمیت تشخیص به موقع و زود هنگام

یکی از مهم ترین نکات در درمان سرطان، تشخیص به موقع و زود هنگام آن است، چرا که بسیاری از بیماران به دلیل تشخیص دیر هنگام، قادر به درمان آن نیستند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگارن جوان از شهرکرد؛ سرطان نوعی بیماری است که در آن سلول های غیر طبیعی به صورت کنترل نشده تکثیر یافته و می توانند بافت های مجاور را نیز درگیر کنند و از طریق جریان خون یا لنف به سایر نقاط بدن گسترش یابد.

یکی از مهم ترین نکات در درمان سرطان، تشخیص به موقع و زود هنگام آن است، چرا که بسیاری از بیماران به دلیل تشخیص دیر هنگام، قادر به درمان آن نیستند.

عدم مصرف دخانیات، کاهش وزن، فعالیت فیزیکی و رژیم غذایی مناسب از عوامل پیشگیری از سرطان به شمار می رود.

سرطان سینه، معده و پوست از شایع ترین سرطان ها در بین مردم استان چهارمحال و بختیاری است.

پزشک فوق تخصص خون و سرطان گفت: یکی از شایع ترین سرطان ها در چهارمحال و بختیاری، سرطان سینه در خانم هاست که از مهمترین فاکتورهای خطر این سرطان می توان به سابقه فامیلی اشاره کرد که خطر ابتلای فرد را یک و نیم تا 3 برابر افزایش می دهد.

مریم برخوردار، صنعتی شدن، تغییر سبک و شیوه زندگی، ازدواج و بارداری در سنین بالا، مدت زمان شیردهی کوتاه، بی تحرکی و کار در شیفت های شب را از دیگر عوامل ابتلا به سرطان سینه در خانم ها دانست.

وی توصیه کرد: خانم ها از سن بالای 25 سالگی، ماهانه خودشان را معاینه کنند و در صورت مشاهده هر گونه برآمدگی، توده، زخم و برجستگی های غیر طبیعی در سینه، به پزشک متخصص مراجعه کنند.

به گفته برخوردار؛ رعایت نکات بهداشتی، توجه به سلامت و سبک مناسب زندگی، تحرک، رژیم غذایی مفید و مصرف سبزیجات تازه احتمال بروز سرطان سینه را کاهش می دهد.

یکی از بیماران مبتلا به سرطان سینه گفت: الان هفت ماه است که به سرطان سینه مبتلا شده ام و پس از عمل جراحی، در حال حاضر شیمی درمانی می شوم.

وی افزود: با مشاهده زخم در سینه، به پزشک مراجعه کردم و پس از انجام معاینات و آزمایشات، متوجه وجود بیماری در خود شدم.

سرطان معده پس از سرطان سینه در خانم ها، از شایع ترین سرطان ها در بین مردم استان چهارمحال و بختیاری است.

یکی دیگر از پزشکان فوق تخصص خون و سرطان در چهارمحال و بختیاری، با بیان اینکه سرطان معده یکی از کشنده ترین سرطان ها با شیوع بالا است که بیشتر، افراد بالای 30 سال را مبتلا می کند، گفت: زمانی که سلول های سرطان بر روی پوشش داخلی معده ایجاد شوند، سرطان معده ظاهر می شود.

روح الله معصومی افزود: معمول ترین عامل ابتلا به سرطان معده، عفونت به وسیله هلیکوباکتری است که بیش از ۶۰ درصد از موارد ابتلا را شامل می شود.

وی اضافه کرد: همچنین ژنتیک و سابقه فامیلی نیز خطر ابتلا به سرطان معده را 2 تا 3 برابر و حتی برخی عوامل ژنتیکی تا 10 برابر افزایش می دهد.

این فوق تخصص خون و سرطان، سبک زندگی و شیوه تغذیه افراد، مصرف زیاد نمک، غذاهای آماده مانند فست فودها، غذاهای با ماندگاری بالا، کنسروها و غذاهایی که نیترات بالایی دارند را از دیگر عوامل ابتلا به سرطان معده بیان کرد.

معصومی اضافه کرد: افرادی که احساس ناتوانی و کم خونی می کنند و هنگام غذا خوردن حس ناخوشایند، پری در بالای شکم و یا سیری زودرس دارند، مشکوک به سرطان معده هستند.

وی گفت: همچنین کسانی که استفراغ خونی دارند و یا در مدفوعشان خون مشاهده می شود، مشکوک به ابتلا به سرطان معده هستند.

به گفته معصومی؛ آندوسکوپی و رادیوگرافی معده از راه های تشخیص سرطان است و تشخیص این بیماری معمولاً به وسیله بافت برداری هنگام آندوسکوپی انجام می شود.

سرطان پوست هم پس از سرطان های سینه و معده، از شایع ترین سرطان ها در چهارمحال و بختیاری به شمار می رود.

مریم برخوردار فوق تخصص خون و سرطان درباره سرطان پوست هم گفت: اشعه مضر آفتاب در استان چهارمحال و بختیاری به دلیل ارتفاع زیاد از سطح دریا، تأثیر بیشتری روی پوست دارد و خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهد.

وی افزود: خوشبختانه سرطان پوست کمتر باعث مرگ و میر می شود و درمان راحت تری دارد.

برخوردار یادآور شد: با استفاده از کلاه، عینک و کرم های ضد آفتاب می توان از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد.

فوق تخصص کلیه و متخصص داخلی هم گفت: سرطان به هيچ وجه مسری نيست و با دست دادن و يا در آغوش گرفتن يك فرد مبتلا، به اين بيماری دچار نخواهید شد.

لیلا محمودنیا افزود: غربالگری و تشخیص زودرس کلید درمان سرطان است و با درمان مناسب بيشتر مردم از سرطان نجات می يابند.

همچنین پزشکان توصیه می کنند که افراد پر خطر، تست های تشخیص سرطان را زودتر انجام دهند تا از ابتلا و یا پیشرفت این بیماری جلوگیری شود.

گفتنی است: تمامی مراکز سونوگرافی و ماموگرافی در استان چهارمحال و بختیاری، و همچنین تجهیزات آندوسکوپی فوقانی در بیمارستان هاجر (س) و کلینیک امام رضا (ع) شهرکرد، آماده انجام آزمایشات و غربالگری در این زمینه هستند که فرد با مراجعه می تواند از وضعیت سلامت خود مطلع شود.

انتهای پیام/ف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار