مشاوران زیبایی داروخانه‌ها قابل اعتمادند؟ / درمان‌های پوستی را به متخصصان بسپارید

بسیاری از افراد صبح بلافاصله بعد بیدار شدن از خواب به سراغ آینه رفته و صورت خود را در آن تماشا می کنند؛ انجام این کار در زنان بیشتر از مردان است.

 به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ در گذشته افراد برای نشاط و زیبایی پوست صورت و بدن خود از عصاره مواد طبیعی ماسک هایی تهیه کرده و آن را بر روی پوست صورت و بدن خود به کار می بردند همچنین در برنامه های غذایی آنها اثری از فست فودها و مواد نگهدارنده زیان آور دیده نمی شد و گاهی فرد حتی به مرز میانسالی هم که می رسید اثری از چین و چروک و ضایعات پوستی در وی مشاهده نمی شد .

با گذر زمان و صنعتی شدن جوامع مواد طبیعی جای خود را به مواد مصنوعی داده و نداشتن تحرک کافی ، وجود آلاینده های صنعتی ، استفاده از ماسک های مصنوعی که برای تهیه آن ها از مواد شیمیایی استفاده شده و ده ها مورد دیگر باعث شده تا اغلب افراد از نداشتن پوستی سالم و شاداب گلایه داشته باشند .

زیبایی پوست و مو به چه قیمت؟/ درمان‌های پوستی را به متخصصان بسپارید

آن چه مهم بوده و باید توجه ویژه ای به آن معطوف شود این است که به چه قیمت زیبایی را به پوست خود هدیه کنیم ؟

فریب تبلیغات گمراه کننده را نخورید
با استقبالی که افراد از انواع روش های درمانی برای ترمیم و بهبود زیبایی پوست و موی خود انجام می دهند تبلیغات زیادی در این حوزه مشاهده می شود که نداشتن آگاهی کافی در مراجعه به این افراد یا موسسات می تواند سلامت پوست و موی شما را به مخاطره اندازد.

در واقع تبلیغاتی که در حوزه پوست و مو انجام می شود به گونه ای است که بیمار نمی تواند تشخیص دهد آیا شخص یا مرکز مورد نظر تخصص انجام  این کار را دارد و آیا نکات ذکر شده در تبلیغات او قانون مند بوده و در حیطه وظایف وی محسوب می شود؟

اگر نگاهی موشکافانه به این تبلیغات داشته باشید متوجه می شوید اغلب تبلیغاتی که در مجلات، روزنامه ها و کارت های ویزیت نوشته می شود بسیار گمراه کننده است بطوری که بیمار نمی تواند تشخیص دهد فردی که می خواهد به او مراجعه کند پزشک متخصص پوست و مو است یا خیر.

نکته مهم دیگر آن که بسیاری از افراد سودجو و غیر پزشک به انجام کارهای تخصصی پوست و مو روی آورده اند و هر کس می خواهد از این بازار آشفته سهمی داشته و از آب گل آلود ماهی بگیرد.

وقتی در خیابان قدم میزنیم کم نیستند تبلیغاتی که بر روی دیوارها برای زیبایی پوست و مو نصب شده و حتی بسیاری از این تبلیغات به مترو هم راه یافته است و بسیاری از فروشندگان مترو اقدام به فروش و تبلیغ کرم ها و ماسک هایی می کنند که برای پوست و مو مفید بوده و همانند یک پزشک به مردم مشاوره می دهند که صحت آن جای سوال دارد .

این تبلیغات تا جایی پیش رفته که حتی برچسبی بر روی شیشه داروخانه ها نصب شده به این مضمون که مشاوره پوست و مو در این داروخانه رایگان ارائه می شود ؟!

تغییر در سبک زندگی و افزایش آگاهی
بسیاری از مشکلاتی که افراد در خصوص پوست و موی خود با آن مواجه هستند ناشی از سبک زندگی و نداشتن اطلاعات کافی در جهت خود مراقبتی است . همواره بیان می شود که پیشگیری مهمتر از درمان است پس هر قدر آگاهی خود را در زمینه های مختلف سلامتی افزایش دهیم و تغییراتی در سبک زندگی خود اعم از برنامه غذایی و میزان تحرک ایجاد کنیم مسلما نتیجه بهتری حاصل خواهد شد.

استفاده از مواد غذایی ارگانیک و طبیعی ؛ مصرف آب کافی در طول روز , ورزش و تحرک ، استفاده از هوای سالم پارک ها و در واقع ساعاتی را در طول روز وقف سلامت خود کنیم قاعدتا از بروز بسیاری از معضلات پوست و مو جلوگیری کرده ایم .

همیشه استفاده از مواد مصنوعی و شیمیایی و یا مراجعه به مراکزی که ادعای حفظ زیبایی و بازگرداندن سلامت پوست و موی شما را دارند ، کارساز نیست و شاید کمی همت کافی باشد تا به روش های طبیعی و مطمئن سلامت پوست و موی خود را تضمین کنید.

مراجعه به متخصص پوست و مو بهترین راه حل است
گاهی ممکن است افراد تمامی موارد خود مراقبتی را رعایت کنند اما باز نیاز به درمان برای حفظ زیبایی پوست و موی خود داشته باشند و طبیعی است که مراجعه به یک متخصص  در این زمینه می تواند کمک زیادی به افراد کند.

نکته حائز اهمیت این است که امروزه تعداد متخصصان و مدعیان درمان انواع عارضه های پوست و مو زیاد شده و انتخاب یک فرد متخصص ذیصلاح بسیار مهم و ضروری است .

زیبایی پوست و مو به چه قیمت؟/ درمان‌های پوستی را به متخصصان بسپارید

دکتر همایون مژدهی آذر عضو انجمن متخصصین پوست ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر مهمترین مشکلی که متخصصین پوست و مو با آن مواجه هستند، عدم آگاهی مردم برای مراجعه به یک پزشک متخصص در این زمینه است، بیان می کند : هر روز با افرادی مواجه هستیم که با سطح تحصیلات مختلف و غیر مرتبط به انجام خدمات درمانی پوست و مو می پردازند و این در حالی است که باید مراجع ذیصلاح از جمله وزارت بهداشت و درمان شفاف سازی های لازم را در این زمینه انجام داده تا بسیاری از افراد غیر پزشک و سودجو به انجام کارهایی از قبیل کاشت مو و لیزر درمانی نپردازند.

وی ادامه می دهد : تا زمانی که این مهم انجام نشود بسیاری از افراد سودجو و حتی برخی از پزشکان غیر متخصص بدون گذراندن دوره های آموزشی لازم تحت نظر افراد صلاحیت داری که از سوی وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی تعیین شده اند به انجام انواع اقدامات درمانی پوست و مو از قبیل کاشت مو ؛ رفع چین و چروک پوست ، تزریق ژل و بوتاکس و همچنین لیزر درمانی خواهند پرداخت.

این متخصص پوست و مو می گوید : این که در یک ساختمان طی یک دوره چند ماهه به افراد آموزش های تخصصی پوست و مو را ارائه دهیم به هیچ وجه با  اسلوب و قواعد و اخلاق پزشکی سازگار نیست واگر آموزشی صورت می گیرد حتما باید با مجوز وزارت بهداشت و تحت نظر افراد صلاحیت دار و چه بسا در مراکز مورد تایید وزارت بهداشت مثل انجمن های تخصصی مربوطه ؛ سازمان نظام پزشکی یا دانشگاههای علوم پزشکی  باشد .

وی با ابراز تاسف از اینکه کوچکترین تغییری در این ساختار دیده نشده و تعداد خاطیان در این زمینه رو به افزایش است بیان می کند : نظارتهای جدی در این زمینه از سوی متولیان امر انجام نمی شود و نکته مهم دیگر این است که عموم مردم آگاهی لازم را در مراجعه به متخصصین پوست و مو  ندارند.

امور درمانی در حیطه اختیارات آرایشگران نیست
در این بازار داغ تبلیغات انواع کارهای زیبایی و درمانی پوست و مو ، آرایشگران از توجه ویژه ای برخوردارند و شاید میزان مراجعات به این قشر بیش از سایر افراد و مراکز باشد.

بسیاری از مردم بر این باورند که چون آرایشگر با پوست و موی افراد سروکار دارد قطعا اطلاعاتش در خصوص پوست و مو نیز کافی بوده و این توانایی را دارد که به کارهای درمانی در این حوزه بپردازد.

مژدهی آذر با اشاره به اینکه بسیاری از افراد سودجو و غیر پزشک به انجام کارهای تخصصی پوست و مو روی آورده اند خاطرنشان می کند: خیلی از آرایشگاه ها به انجام کارهای لیزری، پاکسازی پوست از انواع جوش ها و ارائه مشاوره در جهت تقویت و پرپشت شدن موی افراد پرداخته و یا در مراکز درمانی افرادی که کمترین سطح تحصیلات را دارند به انجام خدمات درمانی و مشاوره در زمینه پوست و مو می پردازند که این معضل نشان از ضعف مدیریتی و نظارتی در سیستم سلامت دارد.

شاید بهتر باشد قبل از انجام هر کاری در خصوص سلامت بدنمان ابتدا اطلاعات لازم را در خصوص مشکل مد نظرمان افزایش دهیم و سپس با انتخاب آگاهانه به افراد متخصص و ذیصلاح که توانایی ارائه خدمات مشاوره ای و درمانی را دارند مراجعه کنیم و به این ترتیب از سوء استفاده افراد سودجو که سلامت افراد را هدفی برای مقاصد تجاری خودشان  قرار داده اند ،جلوگیری کنیم .

گزارش از : زهرا رحیمی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار