اصفهان؛

اصفهان شهری که زندگی در آن جریان دارد

خطر ریزش 95 درصدسقف های بازاراصفهان را تهدید می کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، اصفهان شهر گنبد های فیروزه ای و بافت تاریخی که با معماری برونگر دارای سقف هاو ایوان ها ی گنبدی شکل که اینها همه نشانگر هماهنگی در معماری این شهر دارد.

مسجد امام از مساجد اسلامی وابنیه ارزشمند تاریخی اصفهان به حساب می آید البته اصفهان آثار متعدد دیگر نظیر امارت عالی قاپو،چهلستون ومنارجنبان را داراست که این آثار باعث شده در یونسکو ثبت جهانی شوند وهرساله میزبان گردشگران خارجی از کشورهای مختلف دنیا باشیم.

رونق اقتصاد آینده اصفهان با جاذبه گردشگری رقم می خورد که از بین این همه اثر میدان امام وعمارت عالی قاپو جایگاه ویژه ای دردید وبازدید ها به خود اختصاص داده واکثر این گردشگران در سفر خودبه این استان علاقه مند هستند تا از این مکان ها تاریخی ودیدنی بازدید به عمل بیاورند.

مسئولان با توجه به جایگاه رفیع ومهم گردشگری در جذب سرمایه ورونق اقتصادی برای رسیدن اصفهان به جایگاه شایسته اقداماتی از جمله مرمت وبازسازی را برای این آثار درنظر گرفته اند.

باشنیدن خطر ریزش سقف‌های بازار اصفهان ذهنم به سمتی سوق داده شدکه تصمیم گرفتم سری به میدان امام بزنم با ورود به میدان چشمم به سقف بازار میدان افتاد که دچارترک شده همین جرقه ای شد که من به سازمان میراث جهانی میدان تاریخی امام اصفهان بروم و با مدیر پایگاه میراث جهانی میدان امام وارد گفتگو شوم.

مدیر پایگاه میراث جهانی میدان تاریخی امام(ره) اصفهان با اشاره به مرمت سقف‌های بازار میدان امام گفت: کل سقف بازار میدان دچار مشکل است و تنها ۵ درصد از این سقف‌ها مرمت شده و ۹۵ درصد از آن در معرض خطر قرار داد و احتمال ریزش سقف وجود دارد.

فریباخطا بخش به وضعیت میدان تاریخی امام(ره) اشاره کرد و گفت: در سال 94، حدود 650 میلیون تومان اعتبار ملی برای حفظ، نگهداری و مرمت ابنیه تاریخی میدان امام اختصاص داده شده که این اعتبار صرف مرمت ایوان ستون ‌دار عالی‌قاپو، مرمت گنبد مسجد امام و راه شاهی شد..

وی با اشاره به روند مرمت گنبد مسجد امام گفت: با توجه به اعتبار اختصاص داده شده تاکنون 8 ترک از این گنبد مرمت شده و هزینه هر ترک حدود 200 میلیون تومان است که در حال حاضر هزینه مرمت 2 تَرک را نیز به پیمانکار آن بدهکار هستیم و در مجموع برای مرمت کامل گنبد مسجد امام به 2 میلیارد تومان اعتبار نیازمند هستیم.

مدیر پایگاه میراث جهانی میدان تاریخی امام(ره) اصفهان با اشاره روند مرمت عمارت عالی‌قاپو بیان کرد: در حال حاضر ایوان اصلی این بنا نیازمند به 700 میلیون تومان اعتبار و سقف آن 300 میلیون، بدنه عالی‌قاپو یک میلیارد و تزئینات بنا نیازمند 500 میلیارد اعتبار است و در مجموع 24 میلیارد اعتبار برای اتمام مرمت عمارت عالی‌قاپو و برداشته شدن داربست‌ها نیاز است.

وی با اشاره به وضعیت کلی بناها میدان امام(ره) گفت: کل مجموعه میدان امام و بازارهای آن نیازمند به مرمت هستند و سال گذشته تنها 650 میلیون تومان اعتبار ملی به آن اختصاص داده شد و متأسفانه به این مجموعه تاریخی اعتبار استانی تعلق نگرفته است که این موضوع خیلی به ضرر میدان است.

خطابخش با اشاره به مرمت سقف‌های بازار میدان امام(ره)گفت: کل سقف بازار میدان دچار مشکل است و تنها 5 درصد از این سقف‌ها مرمت شده و 95 درصد از آن در معرض خطر قرار داد و احتمال ریزش سقف وجود دارد. 



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار