یاسوج؛

ساخت و سازهای غیرمجاز مانع توسعه و افزایش خدمات شهری

ساخت و سازهای غیرمجاز سد محکمی بر سره راه توسعه و افزایش خدمات شهری است.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛سکونت بخش قابل توجهی از مردم در حاشیه شهرها، تنگ شدن معابر، افزایش ترافیک انسانی و خودرویی، سیمای نازیبای شهرها و احداث سازه هایی با نظارت ضعیف و غیرایمن از چالش های ساخت و ساز است.

معضلی که نیازمند مشارکت مردم، تلاش بیشترمتولیان و رسانه های ارتباطی جمعی برای اصلاح روند کنونی است.

شهردار دوگنبدان گفت: ساخت و ساز بدون توجه به ضوابط قانونی از گذشته های دور تاکنون در این شهر وجود داشته است.

اردلان زینل زاده افزود: بخشی از تخلفات ساخت و ساز در دهه های گذشته بوده که دولت تلاش دارد با اجرای طرح احیای بافت فرسوده آن را ساماندهی کند.

وی اظهار کرد: در برخی نقاط نوساز شهر دوگنبدان نیز تخلف هایی در مورد رعایت نشدن ضوابط فنی شهرسازی شناسایی شده که بخشی تعیین تکلبف و بقیه در حال انجام مراحل قانونی است.

شهردار دوگنبدان تصریح کرد:تهدیدزا بودن بافت فرسوده حاشیه این شهرجدی است.

اردلان زینل زادروز افزود: 32درصد از جمعیت 100هزار نفری شهردوگنبدان در هشت درصد مساحت این شهر ساکن هستند که این امر نیازمند مشارکت جدی مردم برای نوسازی است.

وی با اشاره به غیرمقاوم بودن، پلکانی و معابر کم عرض که گاهی کمتر از نیم متر است، بیان کرد: در صورت بروز زلزله یا بارندگی شدید واحدهای مسکونی بالادست بر روی واحدهای پایین دست فروخواهد ریخت که این امر فاجعه انسانی را در پی خواهد داشت.

شهردار دوگنبدان گفت: عقب نشنی واحدهای مسکونی براساس طرح تفضیلی در طرح احیای بافت فرسوده این شهر هم به لحاظ تسهیل عبور و مرور و هم برای زیباسازی شهر بسیار اثربخش خواهد بود.

زینل زاده افزود: پیش بینی های لازم برای فضاسازی جهت ساخت پارکینگ، فضای سبز،پارک کودک و نوعی وحدت رویه در ساخت واحدهای مسکونی در طرح احیای بافت فرسوده انجام شده است.

وی اظهار کرد:با توجه به مساحت کم واحدهای مسکونی و عقب نشینی هایی که برای بازگشایی معابر در نظر گرفته شده تسهیلات بانکی در نظر گرفته شده پاسخگوی هزینه مورد نیاز مالکان برای ساخت و ساز خواهد بود.

وی با اشاره به ساختمان غیرایمن واحدهای مسکونی بافت فرسوده با عمر 20 تا 50 ساله تصریح کرد: این نوع سرپناه ها با توجه به قرار داشتن منطقه بر روی گسل زلزله می تواند فاجعه آفرین باشد.

شهردار دوگنبدان با اشاره به زمان دار بودن بهره گیری از مشوق های ساماندهی بافت فرسوده، از شهروندان خواست برای نوسازی واحدهای مسکونی خود هر چه زودتر به دفاتر بافت فرسوده شهری مستقر در محله ها مراجعه کنند.

فرماندار گچساران گفت: طرح احیای بافت فرسوده شهر دوگنبدان در دو بخش جابه جایی و نوسازی واحدهای مسکونی با مشوق های خوب خدماتی و تسهیلات بانکی در حال اجراست اما مالکان این واحدهای مسکونی از طرح استقبال کمی می کنند.

عبدالرحیم رحیمی اظهار کرد: پرداخت 300 میلیون ریال تسهیلات با نرخ چهار درصد و دوره بازپرداخت 15 ساله، 60میلیون ریال وام بلاعوض و 50 میلیون ریال تسهیلات قرض الحسنه بانکی ودیعه مسکن برای تامین مسکن در زمان تخریب و بازسازی از مهمترین حمایت های دولت در طرح احیای بافت فرسوده این شهر است.

وی اظهار کرد: انجام عملیات تخریب،تهیه نقشه ساختمان و صدور پروانه ساخت، نظارت برساخت و ساز و هزینه انشعاب های آب ،برق و گاز به صورت رایگان از دیگر حمایت های دولت برای بازسازی بافت فرسوده شهر دوگنبدان است.

فرماندار گچساران با بیان این که تسهیلات در نظر گرفته برای بافت فرسوده شهر دوگنبدان برای نخستین بار با این نوع حمایت های جدی در کشور اجرا می شود تصریح کرد: این تسهیلات در شهریور سال 94 تصویب شده و مهلت جذب آن تا پایان سال 95 است.

وی افزود: بیش از چهار هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده دوگنبدان وجود دارد.

شهردار یاسوج گفت: نبود مدیریت یکپارچه در شهرها،قدیمی بودن طرح تفضیلی مناطق شهری،طولانی بودن روند اجرای کمیسیون ماده 100 و جلوتر بودن ساخت و سازهای غیرمجاز از روند قانونی باعث افزایش ساخت و سازهای غیرمجاز شده است.

محمد علی جاوید افزود: فرایند اجرای ساخت و ساز باید به گونه ای تعریف شود که دستگاه اجرایی بتواند از دادن امتیاز خدماتی مانند آب و برق به این سازه ها خودداری کند.

وی ابراز کرد: نازیبا شدن چهره یاسوج به عنوان پایتخت طبیعت ایران، تنگ شدن معابر و نبودن زمین برای احداث فضای سبز و دیگر خدمات شهری از پیامدهای اجتماعی ساخت و سازهای غیرمجاز در داخل فضای شهری است.

شهردار یاسوج اظهار کرد: ارزان بودن زمین های حاشیه شهرها و دسترسی آسان به خدمات شهر از عوامل افزایش ساخت و سازهای غیرمجاز در حاشیه شهرها است.

جاوید بیان کرد: تفکیک زمین های مشاع به ویژه تعاونی های دستگاه های اجرایی از چالش های جدی ساخت و ساز است.

وی گفت:بیشترین متقاضیان ساخت و ساز دو نقشه ساختمانی در دست دارند که یکی از آنها برای ساخت واقعی و دیگر برای روند اجرای مراحل قانونی است.

وی افزایش جریمه های ساخت و ساز راهبردهای متولیان برای کنترل این معضل است.

وی ابراز کرد: میزان جریمه ساخت و ساز غیرمجاز یک دهم ارزش ساختمان است که در سال های پیشین به قیمت 30 سال قبل محاسبه می شداما اکنون به قیمت روز واحد مسکونی حساب می شود.

مدیرعامل نظام مهندسی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ساخت و ساز بیشتر از پروانه معضل مهم ساختمان سازی در این استان است که نفس شهرها را به شماره انداخته است.

دانشی افزود: ساخت و سازهای غیرمجاز افزون بر معضلات اجتماعی باعث غیرمقاوم بودن ساختمان شده است زیرا به دلیل ضعف نظارت عناصر ساختمان در آن به خوبی رعایت نمی شود.

وی استاندارد اشتغال زمین در ساخت و ساز را 60درصد بیان کرد و گفت: ساخت و ساز بیشتر از این میزان خلاف قانون است.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد روند افزایشی ساخت وسازهای غیرمجاز در شهرهای 17گانه این استان را از چالش های مهم در حوزه عمران شهری این استان ذکر کرد.

پژمان نیک اقبالی افزود: سکونتگاه های غیررسمی و ساختمان های غیرمجاز بخش قابل توجهی از سازه های شهرهای استان به ویژه در یاسوج را شامل می شود.
وی با بیان اینکه ارائه خدمات از سوی دستگاه های خدمات رسان به ساکنان این مناطق نیز خود به معضلی مضاعف برای متولیان امر تبدیل شده، اظهار کرد: یکی از اولویت های مهم در سال جاری مقابله جدی با این گونه ساخت و سازهای غیرمجاز و خارج از ضوابط شهرسازی است.

وی فقدان طرح های جامع و تفضیلی جدید را از مهمترین عوامل مهم در بروز بسیاری از معضلات شهری از جمله ساخت و سازهای غیرمجاز در سطح شهرهای استان دانست.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه وبویراحمد تاکید کرد: البته بازنگری طرح های جامع و تفضیلی شهرهای 17 گانه این استان در آینده نزدیک به اتمام می رسد.

وی تصریح کرد: تصاویر هوایی از شهرهای مختلف استان در این راستا نیز گرفته شده است.

نیک اقبالی از فعال شدن شورای ستاد مبارزه با زمین خواری در استان و اهتمام ویژه دولت یازدهم در این راستا اشاره کرد و گفت: سال 94 اقدام های خوبی از سوی نهادهای متولی و نظارتی در این زمینه صورت گرفت.

وی فعال شدن کمیسیون ماده 100و 99 برای مقابله جدی با ساخت و سازهای غیرمجاز در سطح شهرها و روستاهای این استان را نیز از جمله فاکتورها و راهکارهای مهم برای کاهش تخلفات و مقابله جدی با ساخت وسازهای غیرمجاز دانست.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه وبویراحمد با تاکید بر اینکه نبود نقشه کاداستر یکی از مهمترین دلایل در افزایش بروز زمین خواری است از دستگاه های متولی خواست در اسرع وقت نسبت به تهیه این نقشه مهم اقدام کنند.

وی بیان کرد: بر اساس اعلام اداره کل ثبت و اسناد و املاک استان از حدود یک میلیون و 540 هزار هکتار اراضی ملی در استان تنها حدود 611هزار هکتار آن دارای نقشه کاداستر است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: بحث های کلی در زمینه بافت های فرسوده، سکونتگاه های غیررسمی و معضل حاشیه نشینی در شهرهای استان از طریق ملی پیگیری می شود.

سید موسی خادمی افزود: علاوه بر یاسوج و دوگنبدان باید بافت فرسوده شهر دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه نیز در سند ملی راهبردی احیا، بهسازی و توانمندسازی بافت های فرسوده بررسی و مورد مطالعه قرار گیرد.

وی بیان کرد: نشست های ستاد بازآفرینی شهری پایدار کهگیلویه و بویراحمد به طور منظم و مستمر تشکیل شده و موضوع بافت فرسوده در این استان نیز باید بیش از پیش جدی گرفته شود.

خادمی اظهار کرد: در ساماندهی بافت های فرسوده نقاط مختلف کهگیلویه و بویراحمد از جمله در شهر دهدشت نباید بافت های تاریخی دچار آسیب شود و در مطالعات و بررسی ها همواره این امر مهم مدنظر باشد.
 
انتهای پیام /ف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.