بجنورد؛

آغاز پژوهش در محوطه هخامنشی "ریوی" دشت سملقان

فصل سوم پژوهش های باستان شناسی در محوطه هخامنشی "ریوی" دشت سملقان آغاز شد

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد، ریوی نام یک محوطه تاریخی بزرگ از دوران آغاز امپراطوری هخامنشی در شمال خراسان است که تا کنون دو فصل پژوهش باستان شناسی در آن انجام شده و از ابتدای خراد ماه سال جاری فصل سوم این پژوهشها با حمایت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی و پژوهشکده باستان شناسی کشور و همکاری موسسه باستان شناسی آلمان انجام خواهد شد.

در روند کاوشهایی که در سالهای 1391 و 1393 در محوطه تاریخی ریوی انجام شد نتایج چشمگیری از وجود یک محوطه تاریخی بزرگ بدست آمد که از حدود 900 پیش از میلاد تا اواخر دوران ساسانی حدود 1500 سال تداوم استقراری داشته است .

اهمیت محوطه ریوی در این است که وسعت آن در دوران هخامنشی به بیش از 110 هکتار رسیده و به نظر می رسد یکی از شهرهای مهم دوران هخامنشی در شمال شرق کشور بوده است.

از دیگر موارد مهم باستان شناسی در این محوطه وجود شواهد و مدارکی از قلمرو پادشاهی ماد در محوطه ریوی است.

یکی از مناطقی که اطلاعات کمی از حضور پادشاهی ماد در آن وجود داشت بخشهای شمال شرقی ایران بود اما دستآوردهای جدید پژوهشهای باستان شناسی در محوطه ریوی نشان می دهد دشت سملقان یکی از مناطق مهم این امپراطوری در شمال شرق ایران بوده است.

از وسعت محوطه ریوی در دوران ماد هنوز اطلاعات کافی بدست نیامده اما در دوران هخامنشی این محوطه همچنان مرکز جمعیتی مهم منطقه با وسعت شهری بوده است. از دوران اشکانی و ساسانی نیز شواهد معماری و باستان شناسی مختلفی از محوطه ریوی بدست آمده است که نشان از توالی استقراری پس از دوران هخامنشی در محوطه ریوی بوده است. با توجه به شواهد باستان شناختی، "ریوی" یکی از مهمترین محوطه های دوران تاریخی شمال شرق کشور است که پژوهشهای باستان شناسی هدفمند در آن می تواند موجب ارتقاء شناخت ما از هویت تاریخی منطقه و رشد صنعت گردشگری در استان گردد

محوطه تاریخی ریوی در نزدیکی روستای نجف و 5 کیلومتری غرب شهر آشخانه در استان خراسان شمالی قراردارد.

با توجه به اهمیت علمی و گردشگری این اثر تاریخی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی با حمایت پژوهشکده باستان شناسی کشور و موسسه باستان شناسی آلمان، برنامه منظمی را تحت عنوان "پروژه باستان شناسی ریوی" جهت کاوش و مطالعات باستان شناسی به مدت 7 سال برنامه ریزی کرد که دو فصل آن در سالهای 91 و 93 با فعالیت های تعیین عرصه و حریم و لایه نگاری انجام گرفت و فصل سوم با همکاری باستان شناسان آلمانی از خرداد ماه امسال با هدف بررسی ژئوفیزیک و مطالعات آزمایشگاهی آغاز خواهد شد .

انتهای پیام/آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.