خط قرمزهای اطرافیانمان را بشناسیم

این خود ما هستیم که محدوده حریم خصوصی مان را برای دیگران تعیین کنیم.

بهناز مقدم کارشناس علوم اجتماعی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مفهوم حریم خصوصی گفت: حریم خصوصی حوزه ای شخصی و تعرض ناپذیر است به معنی حق مصون ماندن اطلاعات فرد از تعرض و دخالت دیگران از طریق ابزار فیزیکی یا افشا اطلاعات.

وی ادامه داد: در جوامع مختلف حریم خصوصی همواره دارای ارزش بوده، اما تعریف واحدی از آن وجود ندارد و این به دلیل تفاوت در فرهنگ حاکم بر هر جامعه ای است.

مقدم با اشاره به اینکه حریم خصوصی افراد ارتباط عمیق با حرمت و شخصیت افراد دارد، افزود: گاهی برخی افراد به دلیل نا آگاهی، ناخواسته وارد حریم شخصی دیگران شده و موجبات رنجش آنها را فراهم می کنند مثل کندوکاو کردن در تلفن همراه دیگران بدون اطلاع و اجازه فرد.

این کارشناس تصریح کرد: این خود ما هستیم که حدود حریم خصوصی مان را تعیین می کنیم، ممکن است گاهی طوری رفتار کنیم که گویا هیچ محدوده شخصی نداریم و به دیگران اجازه دهیم به راحتی در زندگی خصوصی ما سَرک کشیده و در آن دخالت کنند.

مقدم با تأکید بر اینکه احترام به حریم شخصی دیگران نشان دهنده  ادب و سطح فرهنگ هر فردی است، تصریح کرد:  هر اندازه سعی کنیم در امور دیگران که ارتباطی به ما ندارد کمتر کنجکاوی نشان دهیم برای خودمان نیز ارزش و احترام بیشتری قائل شده ایم.

وی در پایان گفت: بهتر است در برخورد و معاشرت با دیگران دقت کنیم که آنها روی چه مسائلی حساس هستند و به اصطلاح خط قرمزهای اطرافیان را بشناسیم، مواردی مثل میزان درآمد، جزیبات رابطه اشخاص با خانواده و همسر و دوستان، کندوکاو کردن در تلفن همراه فرد و پرسیدن سن از مواردی است که بهتر است تا خود شخص اطلاعاتی در مورد آنها به ما  نداده ما نیز اصراری به دانستن و کسب اطلاعات درباره  آنها نداشته باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار