بیش از 7 میلیون سعودی به بیماری دیابت مبتلا هستند

هفت میلیون و 300 هزار نفر در عربستان به مرض قند مبتلا هستند و 15 درصد از کل بودجه بخش بهداشت این کشور صرف مقابله با این بیماری شده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، منابع آگاه بهداشتی در عربستان به شیوع چشمگیر بیماری دیابت در این کشور اشاره و اعلام کردند که هفت میلیون و 300 هزار نفر در عربستان به مرض قند مبتلا هستند و 15 درصد از کل بودجه بخش بهداشت این کشور صرف مقابله با این بیماری شده است.

به نقل از روزنامه الریاض، «طریف الاعمی» معاون وزرات بهداشت و خدمات درمانی عربستان در سخنانی فعالیت های همایش آشنایی با مراکز بین المللی مراقبت و درمان بیماری دیابت را که در ریاض پایتخت،‌ برگزار شد‌ افتتاح کرد.

توفیق خوجه مدیر دفتر اجرایی شورای وزرای بهداشت کشورهای عضو همکاری خلیج فارس و شماری از متخصصان و پژوهشگران داخلی و خارجی نیز در این همایش حضور داشتند.

دکتر ناجی الجهنی رئیس کمیته اجرایی این همایش درباره فعالیت های همایش یاد شده و آشنایی با درمان بیماری دیابت سخن گفت و اشاره کرد که مرض قند به دلیل سرعت انتشارش به یک بیماری اجتماعی در عربستان تبدیل شده است که زندگی افراد و خانواده ها را تهدید می کند.

وی‌ افزود: این بیماری به دغدغه بزرگی برای سعودی ها تبدیل شده است. به طوری که آمارها نشان می دهد، خطر ابتلا به این بیماری 20 درصد از افراد 20 سال به بالا را در کشور تهدید می کند.

وی با بیان اینکه عربستان مجبور شده است 15 درصد از بخش بودجه بهداشت را به مقابله و درمان این بیماری اختصاص دهد، افزود:‌ تعداد افراد مبتلا به مرض قند در عربستان هفت میلیون و 300 هزار نفر برآورد شده است و نزدیک به 2 میلیون نفر دیگر نیز در مرحله ما قبل دیابت قرار دارند.

الجهنی ضمن آنکه از مرض قند به عنوان «بیماری عصر» نام برد،‌ گفت: مقابله با این بیماری نیازمند تلاش های همگانی است.

این آمار نشان می دهد که در جامعه 28 میلیونی عربستان که نزدیک به یک سوم آنها نیز از اتباع خارجی مقیم این کشور هستند، از هر 4 نفر یک نفر مبتلا به بیماری دیابت می باشد.

این در حالی است که بخش بهداشت و درمان عربستان یکی از مهمترین بخش‌های چالش‌زا در این کشور، نه تنها برای مردم عربستان که حکومت سعودی است؛ به‌گونه ‌ای که وزارت بهداشت و درمان عربستان ظرف 2 سال 5 وزیر را به خود دیده است.

علاوه بر خطاهای پزشکی که سالیانه جان تعدادی از بیماران عربستانی را می‌گیرد، عدم رعایت بهداشت و رسیدگی به بیماران و پزشکانی که پایبند به هیچ یک از اصول حرفه‌ای و اخلاقی نیستند نیز مهمترین ویژگی بیمارستان‌های دولتی عربستان است.

عربستان سعودی در حال حاضر با مشکلات داخلی و خارجی بزرگی روبه رو است. کسری بودجه شدید، مشکلات مربوط به فقر و بیکاری و معضلات اجتماعی مربوط به جوانان و زنان از جمله مشکلات داخلی این کشور است؛ همچنین صرف هزینه های گزاف در جنگ سوریه و گرفتاری در باتلاق یمن از جمله مشکلات خارجی سعودی ها است که عدم توانایی در حل این مشکلات نشان از بی کفایتی سران ریاض دارد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/


برچسب ها: دیابت ، سعودی ، مرض قند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار