آغاز همه پرسی سرنوشت ساز تاجیکستان؛

آیا امامعلی رحمان تا آخر عمر در قدرت می ماند؟

همه پرسی امروز تاجیکستان شامل اصلاحاتی در قانون اساسی می‌شود که براساس آن رییس جمهور فعلی می‌تواند تا آخر عمر در قدرت باقی بماند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پرس تی وی، مردم تاجیکستان قرار است امروز در همه پرسی شرکت کنند که نتیجه آن می‌تواند سرنوشت این کشور راهبردی منطقه آسیای مرکزی را تغییر دهد.

بر این اساس، همه پرسی امروز شامل اصلاحاتی در قانون اساسی می‌شود که براساس آن امامعلی رحمان، رییس جمهوری تاجیکستان می‌تواند تا آخر عمر در قدرت باقی بماند و مسیر برای جانشینی پسرش به عنوان رهبر آینده این کشور هموار شود.

در این همه پرسی از مردم خواسته می‌شود تا به این سوال پاسخ دهند که آیا آنها موافق 41 مورد اصلاحات پیشنهادی در قانون اساسی هستند یا خیر.

به گفته کارشناسان، این همه پرسی سرنوشت ساز با هدف حذف محدودیت‌ها برای رحمان برگزار می‌شود، کسی که پارلمان تاجیکستان در دسامبر 2015 (آذر 1994) وی را «بنیانگذار صلح و اتحاد ملی و پیشوای کشور» عنوان کرد.

پارلمان تاجیکستان که اکثریت کرسی‌های آن در اختیار حزب دموکراتیک خلق -- حزب حاکم -- است، امتیازاتی برای رییس جمهوری این کشور قائل شده و به وی مصونیت قضایی و قدرت وتو اعطا کرده است.

اصلاحات پیشنهادی در این همه پرسی همچنین سن داوطلبان ریاست جمهوری را از 35 سال به 30 سال کاهش می‌دهد که به گفته کارشناسان این اقدام مقدمه‌ای به منظور به قدرت رسیدن رستم امامعلی، پسر بزرگ رحمان در دوره آتی انتخابات ریاست جمهوری است.

رحمان 63 ساله که در سال 1994 قدرت را در تاجیکستان در دست گرفت، به شدت مورد انتقاد مخالفان است.

در همین حال تاجیکستان تاکید دارد که انتخاباتی دموکراتیک در این کشور برگزار می‌شود و ناظران بین المللی می‌توانند بر روند آن نظارت داشته باشند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار