بندرعباس؛

افزایش تخم‌گذاری لاك‌پشت های پوزه عقابی در قشم

هزار بچه لاک پشت پوزه عقابی خلیج فارس در سواحل شیب دراز قشم از تخم بیرون آمدند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بندرعباس؛رییس محیط زیست منطقه آزاد قشم گفت: از 11 هزار تخم موجود ،8 هزار تخم دارای نطفه هستند که پیش بینی می شود حدود 6 تا7 هزار تخم به بچه لاک پشت تبدیل شوند.
محمد داخته افزود: تخم گذاری لاک پشت ها امسال 2 و نیم برابر، بیشتر از پارسال است.
وی گفت: امسال 150 لاک پشت پوزه عقابی به سواحل شیب دراز قشم آمدند که از این شمار 110 لاک پشت تخم گذاشتند .
ریس محیط زیست منطقه آزاد قشم افزود:پارسال حدود50 لاک پشت پوزه عقابی در سواحل قشم بیش از 4 هزار و 200 تخم گذاشتند .
محمد داخته گفت:تخم لاک پشت ها را گروه مردمی ناتوران خمیص، یعنی محافظان لاک پشت که 6 نفر از افراد بومی روستای شیب دراز قشم هستند، به مکان امن منتقل می کنند.
وی افزود: 3ماه بعد از تخم گذاری، بچه لاک پشت ها سر از تخم بیرون می آورند و به سمت دریا حرکت می کنند.
ریس محیط زیست منطقه آزاد قشم گفت:جامعه محلی جزیره به ویژه جوانان روستای شیب دراز بر اساس یک برنامه ریزی منسجم و مستمر، آموزش های لازم برای حفاظت از تخم این جانور در معرض خطر انقراض را دیده اند.
محمد داخته افزود: لاک پشت های پوزه عقابی هر 3 تا 4 سال یک بار به شرایط تخم گذاری می رسند که در 2 مرحله و به فاصله 2 هفته برای تخم گذاری به زادگاه خود باز می گردند.
وی گفت:لاک پشت های پوزه عقابی یکی از 4 لاک پشت سواحل خلیج فارس و یکی از 2 گونه لاک پشتی است که در ایران تخم گذاری می کند و در هر مرحله بین 40 تا 150 تخم می گذارد.
طرح حفاظت از لاک پشت های پوزه عقابی با کمک مردم روستای شیب دراز از سال 84 به عنوان یکی از موفق ترین طرح های حفاظتی کشور با مشارکت مردمی آغاز و در سال 88 در شمار 10 طرح برتر بنیاد توسعه و محیط زیست آسیای اقیانوسیه در ژاپن شناخته شد.
لاک پشت های دریایی از جمله گونه های تحت حمایت کشور به شمار می رود که در فهرست قرمز سازمان جهانی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی (IUCN)، قرار دارند.
از تخم بیرون آمدن بچه لاک پشتهای پوزه عقابی همه ساله از اواخر اردیبهشت آغاز می شود و تا مرداد ماه ادامه دارد .
انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.