گیلان؛

گیلان، نگین گردشگری ایران

استان گیلان با داشتن جاذبه های طبیعی زیبا در تمامی فصل های سال پذیرای مسافران داخلی و گردشگران خارجی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گیلان؛  مرکز این استان شهر رشت است که در گوشه کنار آن می توان جلوه های گوناگونی از زیبایی های فرهنگ فورلکلور گیلان را یافت که در نوع خود بی نظیر و جذاب است، از این رو بازار رشت دوست داشتنی و نوستالژیک است. 

پس از گذشت سال ها بازار سنتی رشت و اهالی آن (که به اصطلاح بازار مج خوانده می شوند) همچنان با همان شاخصه های گذشته به کار و کسب می پردازند. 

این بازار با مساحتی بالغ بر ۲۴ هکتار در بافت قدیمی و مرکزی این شهر قرار دارد و مرکز کلیه فعالیت ‌های بازرگانی استان گیلان به حساب می ‌آید، بازار سنتی رشت دارای ۱۴کاروانسرا است و شامل مراکزی مانند میدان بزرگ، میدان کوچک و چهارسوق ‌‌ها است. 

کاروانسراها با معماری دوره قاجاریه و اوایل دوره پهلوی به عنوان کانون‌ های بازرگانی رشت ساخته شدند. 

عمارت کلاه فرنگی از دیگر جاذبه های شهر رشت است که قدمت آن  به دوره  قاجار بر می گردد و در ضلع جنوبی پارک قدس باغ محتشم در کنار رودخانه گوهررود واقع شده است. 

مالک اصلی پارک اکبر خان بیگلربیگی از مالکان و حکم‌رانان قدیم گیلانی بوده است که پس از این پارک به دختر او به ارث رسید و باغ در مالکیت همسر و پسرعموی ایشان، صادق خان اکبر محتشم الملک ملقب به سردار معتمد از مالكين و حكمرانان قديم گيلان در زمان مشروطيت بود و از این تاریخ به باغ محتشم شهرت یافت.

این اثر در تاریخ ۲۶ آبان ۱۳۷۵ با شماره ثبت ۱۷۶۴ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. 

موزه میراث روستایی نیز در زمینی به مساحت حدود ۲۶۰ هکتار در جاده شفت، فومن سراوان ساخته شده است.  

بناهای ۹ روستای استان که نمادهای معماری اصیل گیلان در آنها نمایان است واچینی و در محل این موزه دوباره برپا شده است.

از این تعداد روستا، یک روستا در جلگه شرقی گیلان یعنی لاهیجان و رودبنه و روستای دوم مربوط به جلگه مرکزی رشت است. روستای سوم مربوط به فومن است. 

قدمت بناهای موجود در سایت موزه از ۶۵ تا۱۸۰ سال است. در این موزه نوع زندگی، کار، مسکن و صنایع دستی بومی گیلان به نمایش درآمده است. 

ساختمان شهرداری رشت، آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی  را نیز می توان از دیگر جاذبه های گردشگری این شهر نام برد.

از شهر رشت که به سمت غرب گیلان حرکت کنیم به فومن می رسیم، شهر فومن علاوه بر داشتن جاذبه های گردشگری به شهر کلوچه های خوشمزه نیز مشهور است. 

شهر تاریخی و توریستی ماسوله نیز یکی از مناطق سرسبز و خوش آب و هوای غرب گیلان  با تابستان های خنک و زمستان های پر برف است. 

ماسوله در جنوب غربی استان گیلان در بخش سردار جنگل فومن، ۶۰ کیلومتری شهر رشت ۳۶ کیلومتری شهر فومن قرار دارد. این شهر در سال ۱۳۵۴هجری خورشیدی با شماره ۱۰۹۰ در فهرست آثار ملی به عنوان میراث فرهنگی و طبیعی به ثبت رسیده ‌است. 

زبان اصلی مردم ماسوله مانند زبان مردم غرب گیلان و جنوب جمهوری آذربایجان، تالشی است که به زبان اوستایی و زبان تاتی بسیار نزدیک است .

دین مردم ماسوله اسلام و مذهبشان شیعه است. 

تالاب بین المللی انزلی و سواحل زیبای این بندر چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند. 

آبشار زیبای ویسادار در شهرستان تالش، کوهای سربه فلک کشیده ماسال(بام ماسال) و تالاب استیل شهر مرزی آستارا از دیگر جاذبه های گردشگری استان سرسبز گیلان است. 

گفتنی است به سمت نوار ساحلی شرق گیلان که برویم کوه های اشکورات در رودسر و ساحل زیبای این شهر، فضای جنگلی و زیبای دیلمان و شهر چابکسر آخرین شهر گیلان به سمت مازندران هر کدام به نوبه خود از دیدنی های بکر و طبیعی فراوانی برخوردار است. 

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.