برگزاری بیست و هشتمین نشست سالانه «کمیسیون جرم» در وین

بیست و هشتمین نشست سالانه «کمیسیون پیشگیری از جرم و عدالت کیفری» سازمان ملل متحد (CCPCJ) امروز در وین در محل دفتر اروپایی سازمان ملل متحد برگزار شد.

برگزاری بیست و هشتمین نشست سالانه «کمیسیون جرم» در وینبه گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، بیست و هشتمین  نشست سالانه «کمیسیون پیشگیری از جرم و عدالت کیفری» سازمان ملل متحد (CCPCJ) موسوم به«کمیسیون جرم» امروز در وین در محل دفتر اروپایی سازمان ملل متحد آغاز شد.

کمیسیون چهل عضو دارد که با رای مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای دوره های سه ساله انتخاب می شوند. (12 دولت از آفریقا، 9 دولت از آسیا، 8 دولت از آمریکای لاتین و کاراییب، 4 دولت از اروپای شرقی و 7 دولت از اروپای غربی و سایرین). ایران در چند دوره اخیر همواره عضویت این کمیسیون را داشته و اخیرا نیز برای یک دوره سه ساله دیگر (2016 تا پایان 2018) انتخاب شده است.

این کمیسیون نهاد اصلی سیاستگزاری سازمان ملل متحد در زمینه موضوعات مربوط به امور پیشکیری از جرم و پیگرد مجرمین است. کمیسیون جرم بنا به درخواست مجمع عمومی سازمان ملل متحد (قطعنامه 152/46) ایجاد شده و بر اساس شرح وظایف تعیین شده توسط مجمع عمومی و اکوسوک فعالیت می نماید. بهبود اقدامات بین المللی در مقابله با جرایم ملی و بین المللی و ارتقاء کارآمدی و عدالت در نظام های قضایی و پلیسی کشورها جزو اولویت های کاری این کمیسیون است. کمیسیون هر ساله از طریق صدور قطعنامه ها (resolutions) و مصوباتی (decisions) که اغلب پس از تصویب در کمیسیون، عینا به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل نیز می رسند، سهم مهمی در توسعه هنجارها و استانداردهای بین المللی در این زمینه تخصصی دارد. این کمیسیون همچنین فضای مناسبی برای بحث و تبادل نظر و اشتراک تجربه میان دولتهای عضو سازمان ملل است.

«کمیسیون جرم» در کنار همزاد دیگر خود یعنی «کمیسیون مواد مخدر» (CND) وظیفه سیاستگزاری و نظارت بر عملکرد «دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم ملل متحد» یا (UNODC) را نیز برعهده دارد.

برای اطلاع بیشتر، قطعنامه هایی که پیش نویس آنها از سوی دولتهای مختلف برای بررسی و تصویب این نشست کمیسیون به ثبت رسیده است به شرح زیر می باشد. دیپلماتهای حاضر در نشست کمیسیون در قالب جلسات رسمی و نیز در جلسات غیررسمی مذاکراتی که از هفته ها پیش از جلسه اصلی کمیسیون در جریان بوده است، به مذاکره بر روی متن پیش نویس ها پرداخته و می پردازند و تا پایان این هفته (جمعه) فرصت خواهند داشت تا در مورد این متون به اجماع برسند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار