مقابله با آتش سوزی نیازمند تلاش همه نهادها و مردم است

کمبود امکانات، همکاری نکردن نهادهای مختلف و فصل گرما مشکلات منابع طبیعی کهگیلویه برای مقابله با آتش سوزی را دوچندان کرده است .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ به دلیل بارندگی های مناسب سال زراعی و پوشش مناسب علوفه ای،خطر آتش سوزی عرصه های طبیعی در شهرستان کهگیلویه بیش از بیش افزایش یافته است.

شهرستان کهگیلویه امکانات لازم و کافی را با توجه به موقعیت طبیعی و جغرافیایی در اختیار ندارد و آتش سوزی ها با استفاده از ابزار اولیه و با حضور مردم و دوستداران منابع طبیعی به صورت سنتی مهار و کنترل می شود.

آتش‌سوزی منابع ارزشمند ازجمله درختان، درختچه ‌ها و بوته‌های جنگلی و مرتعی را از بین می برد.

سال گذشته آتش سوزی های زیادی در شهرستان کهگیلویه بزرگ رخ داده که با تلاش نیروهای مردمی و استفاده از امکانات اولیه خاموش شد.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کهگیلویه با اشاره به وجود تنها 23 نیروی قرقبان و همکاری نکردن نهادهای خدمات رسان هنگام آتش سوزی گفت: بر اساس قانون همکاری نهادهای دولتی برای مقابله با این بحران یک ضرورت است.

سید هدایت الله آویزش با بیان اینکه وظیفه ذاتی منابع طبیعی مقابله با این بحرانهاست افزود: امکانات محدود به معضلی بزرگ برای منابع طبیعی تبدیل شده است.

وی با انتقاد از عملکرد آتش نشانی شهرداری و حوادث فرمانداری در زمان آتش سوزی ها اظهارکرد: ماشین آتش نشانی شهرداری برای مقابله با این پدیده تنها با واسطه اقدام به همکاری می کند.

آویزش با اشاره به مشخص شدن جایگاه اطفای حریق در محل منابع طبیعی این شهرستان گفت: سال 93 این پروه سه میلیارد ریال اعتبار داشته که به دلایل مختلف جذب نشده است.

وی بیان کرد: در صورت راه اندازی جایگاه اطفای حریق مشکلات این نهاد برای مقاله با آتش سوزی تا حدود زیادی کاهش خواهد یافت.

آویزش بر همکاری فرماندار شهرستان و پیگیری ستاد حوادث برای اجرای این پروژه تاکید کرد.

این مسئول بیان کرد: سال گذشته چهار فقره آتش سوزی مرتعی در کهگیلویه رخ داد که در اثر انها بیش از 82 هکتار از مراتع و جنگلهای بلوط در آتش خاکستر شد.

آویزش بیان کرد: بیش از 80 درصد آتش سوزی ها به علت آتش زدن پسماندهای کشاورزی بوده که باید در این راستا فرهنگ سازی لازم از سوی جهاد کشاورزی نیز انجام شود.

وی حضور گسترده نیروهای بسیجی در زمان آتش سوزی را قابل تجلیلدانست و گفت: حضور گسترده سپاه و نیروهای بسیجی بازوی توانمند منابع طبیعی برای مقابله با آتش سوزی است.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه عنوان کرد: در سال جاری با پیگیری های انجام شده امکانات جزئی مانند آتش کوب، شن کش، مشک آب، دست کش و چراغ قوه برای مقابله با آتش سوزی از سوی استان تامین شده است.

کهگیلویه و بویراحمد دارای 997 هزار و 100 هکتار جنگل و بیش از 724 هزار هکتار مرتع است.
88 درصد وسعت کهگیلویه و بویراحمد پوشیده از جنگل و مرتع است.

کهگیلویه و بویراحمد 12 درصد از مراتع زاگرس را دارد که 20 درصد این مراتع خوب، 30 درصد متوسط و 50 درصد ضعیف است.

مساحت شهرستان کهگیلویه 406 هزارو 679 هکتار است که 142 هزار و 337 هکتار مرتع و 264 هزار و 342 هکتار نیز جنگل دارد.

کهگیلویه در 180 کیلومتری یاسوج واقع شده است.

انتهای پیام /ف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.