بیرجند؛

مجموعه چنارهای روستای باراز قاین در فهرست میراث طبیعی- ملی ثبت شد

مجموعه چنارهای روستای باراز قاین در جلسه کمیته ثبت و حریم میراث طبیعی کشور تایید و در فهرست آثار طبیعی- ملی ثبت شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند؛ کارشناس ثبت میراث طبیعی اداره کل در این خصوص گفت: روستای باراز از نقاط بسیار دیدنی شهرستان قاینات بوده كه دارای تنوع محیطی وطبیعی بسیار وباغ ها ومزارع گسترده است و بدلیل داشتن آب وهوای مطلوب در فصول مختلف سال مكانی زیبا ودل انگیز جهت گذراندن تعطیلات بوده و نیز به جهت داشتن جنگلی از چنارهای کهنسال و تنومند بسیار مشهور است.

زهرا رضایی ملکوتی افزود: تنه های پوشیده از خزه، برگ های خشک ریخته شده بر زمین، بوی رطوبت جنگل و میوه های چنار، انسان را به یاد جنگل های شمال ایران می اندازد.

کارشناس ثبت میراث طبیعی اداره کل میراث فرهنگی استان ادامه داد: وسعت جنگل چنار باراز حدود 3 کیلومتر مربع است.

وی گفت :در این محدوده علاوه بر چنار، درختان بید، گردو، سرو و درختان میوه هم دیده می شوند. در این محدوده 15 چنار کهنسال با محیط تنه بین 13 تا 17 متر و ارتفاع 16 تا 23 متر وجود دارند.
وی افزود: در برخی نقاط به دلیل حجم انبوه شاخ و برگ درختان و درهم تنیده شدن آنها، فضا تاریک و بدون نور کافی است.

کارشناس ثبت میراث طبیعی اظهار کرد: این درهم تنیدگی باعث می شود نتوان محاسبه دقیقی از وسعت تاج اکثر این درختان داشت.

رضایی ملکوتی خاطر نشان کرد: همه درختان بسیار سرسبز و شاداب بوده و در لابلای آنها می توان چنارهای کهنسالی را دید که تنه توخالی دارند و طبق تحقیقات محلی سالها قبل دچار خودسوزی شده اند.
وی گفت: نهر آبی که در مجاورت درختان روان است باعث شده این درختان به لحاظ آبیاری مشکلی نداشته باشند و این خود دلیلی بر شادابی و سرزندگی آنهاست. آب و هوای مطلوب روستای باراز باعث این همه سرسبزی و لطافت است.

وی افزود : اکثر درختان چنار از سطح زمین به شاخه های متعدد تقسیم شده اند و گاهی تعداد تنه های منشعب شده به 16 یا 20 تنه فرعی می رسد. محیط تنه و ارتفاع زیاد اکثر این درختان نشان از قدمت و کهنسالی آنها دارد. ریش سفیدان روستا قدمت این درختان را با قدمت روستا یکی می دانند و معتقدند سن درختان بالای 1000 سال است.

روستای سرسبز باراز پذیرای گردشگران و مردمانی است که از اقصی نقاط استان جهت تفریح به آنجا می آیند و به جرات می توان گفت همچون نگینی سبز در میان دیگر روستاهای همجوار می درخشد.

انتهای پیام/غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.